دنیا و آخرت مردم در دست دو دسته از امامان
مسئله امامت یک مسئله مخصوص مسلمان ها یا مخصوص شیعیان نیست. امامت یعنی یک فردی، یک گروهی بر یک جامعه ای حکمرانی می کنند و جهت حرکت آنها را در امر دنیا و در امر معنویت و آخرت مشخص می کنند. این یک مسئله همگانی است برای همه جوامع بشری.به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، در کتاب «ما منتظریم (خورشید مهدویت در منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی)» که به اهتمام حسن ملایی تدوین شده، آمده است:
دنیا و آخرت مردم در دست دو دسته از امامان
مسئله امامت یک مسئله مخصوص مسلمان ها یا مخصوص شیعیان نیست. امامت یعنی یک فردی، یک گروهی بر یک جامعه ای حکمرانی می کنند و جهت حرکت آنها را در امر دنیا و در امر معنویت و آخرت مشخص می کنند. این یک مسئله همگانی است برای همه جوامع بشری.
خوب، این امام دو جور می تواند باشد: یک امامی است که خدای متعال در قرآن می فرماید: «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إِيتاءَ الزَّكاةِ وَ كانُوا لَنا عابِدِينَ» این امامتی است که به امر پروردگار، مردم را هدایت می کند؛ مردم را از خطرها، از سقوطگاه ها، از لغزشگاه ها عبور می دهد؛ آنها را به سرمنزل مقصود و مطلوب از حیات دنیوی انسان –که خداوند این حیات را به انسان داده، برای رسیدن به آن مقصود می رساند و به آن سمت هدایت می کند. این یک جور امام که مصداق آن، انبیای الهی اند؛ مصداق آن، پیغمبر اکرم(ص) است که امام باقر علیه الصلاه و السلام در منا را جمع کرد و فرمود: «انّ رسول الله کان هوالامام».
اولین امام، خودِ پیغمبر(ص) است. پیغمبران الهی، اوصیای پیغمبران، برگزیده ترین انسان ها، از این دسته امام های نوع اول اند که اینها کارشان هدایت است، از سوی خدای متعال رهنمایی می شوند، این رهنمایی را به مردم منتقل می کنند: «وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ»؛ کارشان کار نیک است، «وَ إِقامَ الصَّلاةِ»؛ نماز را برپا می دارند که نماز رمز ارتباط و اتصال انسان به خدا است و «وَ كانُوا لَنا عابِدِينَ»؛ بنده خدا هستند، مانند همه انسان ها که بندگان خدا هستند، عزت دنیوی آنها کمترین آسیبی به بندگی خدا در وجود آنها و در دل آنها نمی زند، این یک دسته.
یک دسته دیگر: «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ»، که در قرآن درباره فرعون وارد شده است. فرعون هم امام است به همان معنا که در آیه اول «امام» استعمال شده بود، در اینجا هم امام به همان معنا است؛ یعنی دنیای مردم و دین مردم و آخرت مردم، جسم و جان مردم در قبضه قدرت او است، اما «يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ»؛ مردم را به آتش دعوت می کنند، مردم را به هلاکت دعوت می کنند. سکولارترین حکومت های دنیا هم، علیرغم آنچه ادعا می کنند، چه بدانند چه ندانند، دنیا و آخرت مردم را در دست گرفته اند. این دستگاه های عظیم فرهنگی که امروز نسل جوان بشر را در چهار گوشه دنیا به سمت بداخلاقی، فساد و تباهی دارند، حرکت و سوق می دهند، همان امامانی هستند که «يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ». دستگاه های قدرتند که به خاطر منافع خودشان، به خاطر حاکمیت های ظالمانه شان به خاطر رسیدن به اهداف گوناگون سیاسی شان مردم را می کشانند؛ دنیای مردم هم دست آنهاست، آخرت مردم هم دست آنها است، جسم و جان مردم در اختیار آنها است.*
- دنیا طلبی مردم کوفه آنان را از تکلیف مداری باز داشت
- عملی برای رهایی از شرّ دنیا
- انسان به واسطه امام حسین(ع) به سعادت دنیا و آخرت میرسد
- شرح احادیث رجبیه| شرّ دنیا و آخرت چیست
- ثمرۀ دوستان خوب در دنیا و آخرت چیست / پاسخ از امام صادق (ع)
- « امام شناسی» بهترین درس حضرت فاطمه (س) برای منتظران/ زهرا (س) خیر کثیر در دنیا و آخرت است
- صحیفه سجادیه | راهی برای رسیدن به خیر دنیا و آخرت
- عاقبت همُّ و غم دنیا و آخرت
- خیر دنیا و آخرت در نگاه امام صادق (ع)
- اخلاقی که خیر دنیا و آخرت در آن جمع است
|