امامت امام عصر(ع) آغازگر فصل جدید از اندیشه سیاسی اسلام
به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، با بیان اینکه در تاریخ بشر نقاط عطفی وجود دارد، گفت: نقاطی که فصل جدیدی در زندگی بشر شروع کند و هر اتفاقی که ذهن بشر را متوجه یک تحول جدید سازد و رنگ و جهت خاصی به او بخشد.
وی با اشاره به نقاط عطف در طول تاریخ بشریت، خاطرنشان کرد: نخستین نقطه عطف هبوط حضرت آدم است که حقیقتا فصل جدیدی با این واقعه شروع شد، شروع شریعت که از زمان نوح نبی شروع شد، همچنین میلاد پیامبر اکرم(ص) که حیات دوباره ای به زندگی بشر بخشید.
حجت الاسلام باقی با بیان اینکه انبیای گذشته همه برای زمینه سازی ظهور پیامبر(ص) و رسالت ایشان آمدند، اظهارداشت: بنابراین تا زمان میلاد پیامبر(ص) سه نقطه عطف داشتیم و از بعثت پیامبر(ص) نقاط عطف دوم آغاز می شود که نخستین آن بعثت پیامبر(ص)، دومین غدیرخم، سومین نقطه عطف کربلای امام حسین(ع) و حرکت امام، چهارمین نقطه عطف میلاد امام عصر(ع) و نیمه شعبان و نقطه عطف پنجم امامت حضرت حجت(ع) است که با شهادت امام حسن عسکری(ع) آغاز شده و آخرین نقطه عطف غیبت کبری و ظهور امام عصر(ع) است.
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه با بعثت پیامبر(ص) باید حاکمیت دینی در جامعه اجرا می شد، تصریح کرد: به این معنا که خدا می گوید، من خالق عالم هستی و مالک عالم هستم و چون عالم است، به همین جهت ولایت بر عالم هستی نیز دارد، ولایت به این معنا که حق تصرف بر عالم دارد.
وی با بیان اینکه حکومت از آن خداست که یا در حوزه تکوین است یا تشریع، ادامه داد: با بعثت پیامبر(ص) این ولایتی که از آن خداست، می خواهد به بشری به نام پیامبر(ص) داده شود و پیامبر(ص) این شرافت الهی را باید در جامعه اجرا کنند.
حجت الاسلام باقی با بیان اینکه در واقعه غدیرخم به تعبیر امام خمینی(ره) تثبیت حاکمیت سیاسی اسلامی می شود، افزود: امام خمینی(ره) در ادامه می فرمایند؛ در غدیرخم مرجعیت سیاسی حضرت امیر اثبات شد ... در این مرجعیت مسلمین اختلاف نظر داشتند و شیعیان معتقد بودن خدا برای مردم حاکم تعیین کند.
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه امام علی(ع) در آن ایام تحت فشار بودند و منافقان مانع شدند از اینکه مردم با امیر بیعت کنند، گفت: منافقان به نوعی مقبولیت امام را از بین بردند و امام نتوانستند این حاکمیت سیاسی را در جامعه اجرا کنند. این قضیه در کربلا پیگیری شد و قرار شد به دست امام حسین(ع) این حاکمیت اجرا شود، امام حسین(ع) حرکت خود را آغاز می کنند که در ظاهر موفق نشدند. البته خون امام حسین(ع) این زمینه را آماده کرد تا میلاد امام عصر(ع).
وی با بیان اینکه در آغاز امامت امام عصر(ع)، شیعه با فصل جدیدی مواجه می شود. زیرا در این ایام شیعه به شدت به حاکمیت سیاسی احتیاج دارد، افزود: شیعه در زمان های قبل با امامش در جامعه در ارتباط بود و احساس نیاز برایش ایجاد نمی شد ولی با شهادت امام حسن عسکری(ع) و خلا امام در جامعه شیعه با امام غایب مواجه می شود و به شدت به مرجع دینی و سیاسی احساس نیاز می کند.
حجت الاسلام باقی با اشاره به شروع امامت امام عصر(ع) با غیبت در جامعه، خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری(ع) در حدیثی بحث رجوع به فقها در عصر غیبت را بیان می کنند و می فرمایند؛ کسانی که این طور باشند. یعنی فقهایی که با تقوا باشند، حافظ اسلام و دینشان باشند، مطیع امر مولایشان باشند و مخالفت با هوای نفس کنند بر مردم واجب است به آنان مراجعه کنند (چه در امرو دینی و سیاسی).
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه در امامت امام عصر(ع) تفاوتی بین ما و اهل سنت خود را نشان می دهد، اظهارداشت: از این جنبه که شیعه معتقد است، حکومت از آن مردم است و امامت امام عصر(ع) آغازگر حکومت الهی بر جامعه است.
وی ادامه داد: در امامت امام عصر(ع) در نهم ربیع چه اتفاقی می افتد؛ امامی به مقام ولایت می رسد که حاکم سیاسی و اجتماعی بر مردم باشد. نه آن امامی که فقط مرجع دینی باشد. یعنی در حقیقت همان کاری که پیامبر(ص) در غدیرخم انجام می دهند و مبانی که تبیین کردند، در امامت امام عصر(ع) و حکومت امام عصر(ع) اجرا می شود.
حجت الاسلام باقی با بیان اینکه امامت امام زمان(ع) یک فصل جدید از اندیشه سیاسی اسلام است که در غدیرخم پایه ریزی شد، افزود: امامت امام عصر(ع) حکومت خدا بر مردم را تثبیت می کند. همان طور که در دعای غیبت امام عصر(ع) عرض می کنیم امام را جانشین خودت در زمین قرار بده، درست است که در نتیجه اهل سنت حاکمیت امام زمان(ع) را قبول می کنند. ولی این حاکمیت نه به عنوان حاکمی که از جانب خدا اذن داشته باشد. بلکه به عنوان فردی مصلح حاکمیت امام را قبول دارند. در حالی که شیعه معتقد است، حاکمیت باید به اذن خدا باشد.
این پژوهشگر مهدوی با اشاره به جشن های عیدالزهرا و اختلاف پراکنی با این جشن ها، خاطرنشان کرد: اینکه بخواهیم با این جشن ها حرکتی را آغاز کنیم؛ حرکت جاهلانه ای که منجر به درگیری اهل سنت در حوزه گرایش ها شود، درست نیست. چراکه در احساسات درگیری ایجاد می کند و این خطاست. زیرا درگیری در حوزه احساسات موجب تفرقه و جدایی می شود.
وی ادامه داد: در برخی جشن های مرسوم عیدالزهرا، به مقدسات توهین می شود، مقدساتی که نهی قرآنی دارد، قرآن می فرماید؛ حتی به کفار هم دشنام ندهید، ثمره افراط در برخورد با اندیشه ها و باورهای اهل سنت تفکری می شود که خون شیعه را مباح می داند و خشونت در جامعه را ترویج می دهد.
حجت الاسلام باقی افزود: این جشن ها نه تنها گرایش به شیعه را ایجاد نمی کند، بلکه باعث دوری اهل سنت از شیعه و برعکس می شود و این همان چیزی است که استکبار و غرب دنبال می کنند. ما وحدت شیعه و سنی را حتما باید حفظ کنیم. اما وحدت تشیع و تسنن بی معناست. به این معنا که در اندیشه با هم متحد نمی شود و این عدم وحدت تشیع و تسنن منجر به اختلاف نمی شود ولی عدم وحدت بین شیعه و سنی موجب اختلاف می شود و این هدفی است که دشمن اسلام دنبال آن است.
- مطالبات جشنواره امامت و مهدویت جهانی است
- نهم ربیعالاول (چرایی، چیستی، چگونگی)
- برنامههای رادیو ویژه شهادت امام عسکری (ع) و آغاز امامت امام زمان (عج)
- جشنواره امامت و مهدویت نخبگان را شناسایی و حمایت میکند
- مسابقه آنلاین «سلام بر مهدی» برگزار میشود
- همایش علمی «امامت در دنیای مدرن» برگزار میشود
- چهارمین جشنواره استانی مشاعره علوی برگزار شد
- شعار سال دهه امامت ابلاغ شد
- جشنواره امامت و مهدویت فرصت خدمت به اهل بیت(ع)
- عبادت، اندیشه کردن در کار خدا است/کفر برای اثبات خودش دلیلی ندارد
|