تحولات یمن را در پازل تشکیل تمدن اسلامی مطالعه کنیم
دشمنان همچون پروژههای خود در راستای جلوگیری از تشکیل تمدن اسلامی قصد تخریب مهمترین نقاط استراتژیک مسلمانان و نیز مؤثرترین افراد در زمینهسازی ظهور منجی بشریت را دارند؛ در این بین کشور یمن به عنوان یک از مناطق عمومى ظهور از این پروژه مستثنی نیست.به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از تسنیم ، یمن سرزمین مبارکی است که این روزها مورد هجوم دشمنان بشریت و دشمنان اسلام قرار گرفته و اکنون هر نقطه از آن با خون شیعیان آنجا آمیخته شده است. این سرزمین که در جنوبیترین ناحیه شبه جزیره عربستان قرار دارد، در عهد پیامبر اکرم(ص) با دین مبین اسلام مواجه شد و اندک اندک تمامی این سرزمین را فرا گرفت. در آن دوران حاکمیت یمن بر عهده ایرانیان بود. سرزمین یمن به دلیل ویژگیهای خاصی که دارد، در هر دوره مورد توجه انبیاء و اولیای الهی و نیز مورد تاخت و تاز دشمنان قرار گرفته است؛ لذا این منطقه به عنوان یکی از مهمترین مناطق استراتژیک و مؤثر در تشکیل تمدن اسلامی و عامل تهدید برای پروژه جهانیسازی یهودیان صهیونیست شناخته میشود. در ادامه به برخی از ویژگیهای معنوی این سرزمین و مردم آن اشاره میشود.
الف) نقش یمن در تحولات آخرالزمان
یمنیها در اصل شیعهاند و مذهب شیعه توسط آنها در اطراف عالم منتشر شد و امیرالمؤمنین(ع) اولین کسی بود که آنان را به فرمان پیامبر صلی الله علیه و آله به اسلام هدایت فرمود. اکثر شیعیان کوفه از قبیلههای مهاجر یمنی بودند و نیز اشعریها که به قم مهاجرت کردند یمنی بودند و باعث شدند تشیع از قم به دیگر شهرها گسترش پیدا کند. بر اساس روایات یک از مناطق عمومى ظهور امام زمان(عج) در کنار کشورهای ایران، عراق، شام، فلسطین و مصر، مربوط به کشور یمن میشود. روایات بسیار موثقی درباره قیام یک رهبر شیعه یمنی در آخر الزمان وجود دارد که با جنبش ایرانیان نیز هماهنگ خواهد بود تا جایی که خروج «یمانی» به عنوان یکی از علائم ظهور را از کشور یمن دانستهاند. حتی برخی روایات آن را هدایت بخشترین پرچمها به صورت کلی در عصر ظهور مینامند و بر ضرورت پشتیبانی آن بیش از پشتیبانی پرچم مشرق ایرانی تأکید میکنند و زمان آن را همزمان با خروج سفیانی در ماه رجب یعنی چند ماه قبل از ظهور حضرت و مرکز آن را صنعا معرفی میکنند. امام صادق(ع) در یک روایت فرمودند: «قبل از قیام قائم، وقوع پنج علامت حتمی است: یمانی، سفیانی، صیحه آسمانی، کشته شدن نفس زکیّه و فرو رفتن در بیداء» (بحار : 52 / 204) و یا امام رضا(ع) در مورد کسی که ادعا میکرد مهدی(عج) است، فرمود: «قبل از ظهور (مهدی) ، سفیانی، یمانی، مروانی و شعیب بن صالح خواهند آمد، پس او چگونه چنینادعائی مطرح میکند؟»
ب) اهل یمن از یاوران انبیاء(ع)
از دیگر سو اهل یمن از گذشتههای دور از اقوامی بودند که همواره از انبیاء و رسولان الهی هواداری میکردند. مردم یمن از اولین اقوامی که دعوت حضرت ابراهیم(ع) برای حج خانه خدا را اجابت کردند. در جلد 4 اصول کافی شیخ کلینی روایتی از امام باقر یا امام صادق(ع) نقل میکند: به این مضمون نقل میکند که «ابراهیم علیهالسلام مردم را به حج دعوت کرد و فرمود: ای مردم من ابراهیم خلیل الله هستم. خداوند به شما فرمان میدهد که حج این خانه (کعبه) را به جا آورید... اولین کسانی که دعوت ابراهیم را اجابت کردند گروهی از یمنیها بودند؛ إِنَّ إِبْرَاهِیمَ أَذَّنَ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی إِبْرَاهِیمُ خَلِیلُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تَحُجُّوا هَذَا الْبَیْتَ ...وَ کَانَ أَوَّلُ مَنْ أَجَابَهُ مِنْ أَهْلِ الْیَمَن». همچنین ابن عباس روایت میکند هر گاه پیامبر صلی الله علیه و آله با جمعی یمنی برخورد میکردند، میفرمودند: مَرحَبا بِرَهط شُعَیب و أحبارِ مُوسى؛ آفرین بر خویشاوندان شعیب و دانشمندان شایسته موسی. (الأصول الستة عشر ص 251 / بحار الأنوار، ج57، ص222). پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روایتی دیگر درباره مردم یمن فرمودند: «مردم یمن رقیق القلب ترین و نرم دل ترین و مطیع ترین مردمند؛ أهل الیمن أرقَّ قلوباً وألینَ أفئده و أبخع طاعه (شرح کافی ملا صالح مازندرانی، ج4، ص 281)
ج) اهل یمن شاخصترین چهرههای اسلام
وجود ویژگیهای خاص مردم یمن باعث شد در دوران پس از اسلام نیز مردمی حقجو و حقطلب باشند تا جایی که برترین یاوران اهلبیت(ع) را تشکیل دادند. حضور ایشان در کنار پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) همواره ادامه داشت و در کربلا نمود واقعیه خود را نشان داد. مالک اشتر و کمیل و حجر بن عدی و حبیب بن مظاهر از شاخصترین یاران یمنی اهل بیت وحی بودند. امیرالمؤمنین علیه السلام ضمن توصیفات بسیار عالی در باره مالک اشتر آن زمانی که ایشان را برای حکومت مصر فرستادند، در عهدنامهشان خطاب به مردم مصر نوشتند: «همانا من بندهاى از بندگان خدا را به سوى شما فرستادم که در روزهاى ترسناک نمىخوابد، و در اوقات هراسانگیز از دشمن روى برنمىتابد. او از رزمندهترین بندگان خدا، و داراى گرامىترین حسب و شریفترین آن در میان آنهاست. بر نابکاران از سوزش آتش زیانبارتر است، و دورترین مردم از عار و ننگ است، و او همان مالک بن حارث اشتر است. وى بسان شمشیرى است که دندانه تیزش و تیزى لبهاش به کندى نگراید، زود از میدان نگریزد، و به هنگام رزم با متانت و سنگین است. اندیشهاى عمیق و ریشهدار و صبر و تحمّلى نکو دارد، پس سخنش را بشنوید و امرش را فرمان برید.» ( بحار الأنوار ؛ ج33 ؛ ص553 ) چون خبر شهادت اشتر به امیر المؤمنین علیه السلام رسید، آهى برکشید و بسیار افسوس خورد و فرمود: «آفرین خدا بر مالک، او اگر از کوه بود، البتّه بزرگترین ستون و صخره آن بود؛ و اگر از سنگ بود، همانا سنگ سختى بود. ای مالک! راستى که به خدا سوگند، مرگ تو جهانى را ویران ساخت، و مویه کنان بر چون توئى باید مویه سر دهند.» (بحار الأنوار ؛ ج33 ؛ ص554 )
کمیل، یار یمنی امیرالمؤمنین(ع)
از دیگر یاوران امام علی(ع) کمیل بن زیاد از قبیله «هَمدان»بود. این قبیله از قبایل معروف عرب هستند که گرایش زیادی به اهل بیت وحی داشتند. دعای مشهور کمیل که هر شب جمعه در دنیای تشیع خوانده میشود، از سوی امیرالمؤمنین(ع) به ایشان قرائت شد.
حضور اهل یمن در کربلا
ارادت اهل یمن به ساحت مقدس اهلبیت عصمت و طهارت(ع) تا جایی ادامه یافت که در مهمترین و فاجعهبارترین رویداد تاریخ تشیع یعنی واقعه کربلا در رکاب فرزند رسول خدا با دشمنان مبارزه کردند.
* بُرَیر بن خُضَیر هَمْدانی مِشْرَقی منسوب به مِشرَق، شاخهای از قبیله هَمْدانِ یمن است که در کربلا حضور یافت. او که از خاندان بنی مشرق از قبیله هَمْدانِ و ساکن کوفه بود از شیعیان و ارادتمندان اهلبیت (ع) و از تابعین امیرالمؤمنین (ع) محسوب میشد.
* عابس بن ابی شبیب شاکری، یا عابس بن شبیب شاکری، از یاران امام حسین(ع) و شهیدان کربلا و اهل قبیله بنی شاکر از قبیله بزرگ بنی همدان بود. او از مشاهیر کوفه بود و گفتهاند در سخنوری و خطابه توانایی بسیاری داشته و اهل تهجد و عبادت بوده است.
* عَبدُالرحمن بن عَبدالله اَرحَبی یکی از فرزندان «ارحب»، حنظله ابن سعد(اسعد) شبامی و ابو ثمامه صائدی که نژادشان همدانی بود از جمله شهیدان کربلا بودند.
* ابوثمامهاز اصحاب امیرالمؤمنین علی(ع) که در همه جنگهای دوران حکومت آن حضرت شرکت کرد. او در قیام مسلم بن عقیل فرماندهی قبیلههای تمیم و همدان را بر عهده داشت و پس از شهادت مسلم، در مسیر راه به امام حسین(ع) پیوست و روز عاشورا در کربلا به شهادت رسید. او همان کسی بود که روز عاشورا وقت نماز ظهر را به امام(ع) اطلاع داد و به همین دلیل حضرت او را دعا کرد.
با این توصیفات میتوان نتیجه گرفت سپاه کفر همچون سایر پروژههای خود در راستای جلوگیری از تشکیل تمدن نوین اسلامی قصد تخریب مهمترین نقاط استراتژیک مسلمانان و نیز مؤثرترین افراد در زمینهسازی منجی عالم بشریت را دارد و همان طور که اشاره شد مردم یمن از بهترین یاوران اهلبیت(ع) در طول تاریخ صدر اسلام بودهاند و اکنون نیز مورد هجوم دشمنان اسلام قرار گرفتهاند. شاید بتوان گفت آنچه که از نگاه اندیشمندان و استراتژیستهای مسلمانان مغفول مانده، مطالعه سرزمینهای مورد هجوم دشمنان از منظر تمدنی است لذا لازم است تحولات منطقه و یمن در پازل تشکیل تمدن اسلامی مورد مطالعه قرار گیرد.
به طور حتم به برکت خون شهیدان یمنی صدر اسلام و شهدای اهل یمن کربلا به زودی زود سپاه اسلام علیه کفر جهانی پیروز خواهد شد و شجره خبیثه ملعونه آلسعود به زمین سقوط خواهد کرد و این سقوط دل مسلمانان و به خصوص شیعیان جهان و اهل یمن را شاد و مفرح خواهد کرد.
- آیندهنگریهای امام کاظم(ع) در گسترش تمدن اسلامی
- نص قرآنی و حدیثی پایه های مهم احیای تمدن اسلامی هستند
- منطقه جمکران شهرک زیارتی می شود/ جشنهای نیمه شعبان نیازمند برنامه کشوری است
- استاندار بوشهر: طرحهای پژوهشی و فناورانه در منطقه پارسجنوبی راهاندازی میشود
- ۴۳ میلیارد تومان از سوی شورای راهبردی پتروشیمی پارس جنوبی در استان بوشهر سرمایهگذاری شد
- فرمانده منطقه دوم دریایی سپاه: مانند سدی پولادین مقابل دشمنان ایستادهایم / برخورد قاطع با متجاوزان به آبهای سرزمینی
- ویژگیهایی که حج را ماکت تمدن نوین اسلامی کرده است/ فلسفه برائت از مشرکین
- تحول علوم؛ نقطه عطف تاریخ تمدن اسلامی
- باج دهی ریاض به نظامیان سعودی خسته از جنگ یمن
|