روشنگری های باقرالعلوم(ع) از مهدویت و الزامات عصر غیبت
امام باقر(ع) در روایات شان از ولادت مخفی امام عصر(عج)، مادرشان، ویژگی های ظاهری امام زمان(عج)، کیفیت غیبت ایشان، اوضاع عصر غیبت، رجعت و بویژه حکومت حضرت(ع) سخن گفته و یک سلسله مباحث مهدوی را بیان کرده اند.به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، مهدویت، غیبت و ظهور امام عصر(عج)، انتظار فرج و برکات آن و ... ازجمله مهمترین مباحثی است که از زمان پیامبر اکرم(ص) تا ائمه بعد از ایشان به تناسب و اقتضای زمانه و در شرایط مختلف از آنها صحبت شده تا نسبت به این مسئله مهم اذهان را آشنا ساخته و روشنگری کنند.
امام باقر(ع) نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با در پرتوی نهضت علمی حدیثی ای که راه اندازی کردند هم از مهدویت سخن به میان آورده و هم از این آموزه غنی و متعالی تشیع و اسلام دفاع کرده اند.
از این رو، به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت آن امام بزرگوار(ع) مروری کرده ایم بر مجاهدت ها و بشیرت آفرینی های ایشان درباره مهدویت و حضرت(عج)، که به حضورتان تقدیم می شود:
حجت الاسلام سید ابوالفضل موسوی آقداش ، استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان با اشاره به مهدویت در آموزه های امام باقر (ع)، اظهار کرد: روایات متعددی در این زمینه همچون «لو بقیت الارض یوما بلا امام منا لساخت باهلها» یا «هر شخص از این امت بدون شناخت امام آشکار و عادل از جانب خدا بمیرد، در حالت کفر و نفاق مرده است » از ایشان صادر شده و لذا ایشان نقش موثری در ترویج فرهنگ مهدویت داشته اند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به توفیقات امام باقر (ع) و امام صادق (ع) در فعالیت های علمی و تربیت شاگرد، بیان کرد: این دو امام، فرصت برپایی کرسی های آزاداندیشی را پیدا کردند و امام باقر (ع) برای اولین بار توانستند کرسی های علمی را بصورت سوال و جواب برپا کنند و شاگردان و دوستداران ایشان از این فرصت از محضر امام(ع) استفاده کردند که موجب روشنگری های بسیار شد .
تبیین جایگاه امامت
وی درباره جایگاه امامت در دوران حیات بابرکت باقرالعلوم(ع)، ابراز کرد: در آن دوران هم جایگاه امامت در جامعه متزلزل شده بود و علی رغم آنکه مردم باید از امام عادل و معصوم تبعیت می کردند، متاسفانه منحرف شده بودند و در مقابل، عده ای مانند «کیسانیه» یا دیگر گروه ها، سراغ افراد غیره رفته بودند و بخصوص بنی العباس که از محبت ایرانیان و موالید اهل بیت (ع) سوء استفاده کرده بودند و با شعار «الرضا من آل محمد» پیش آمده بودند، شرایطی را ایجاد کردند که امام باقر(ع) دو وظیفه داشتند؛ یکی آنکه جایگاه امامت را معرفی و تثبیت و نیز در مقابل این انحرافات مبارزه کنند.
وی با بیان اینکه براساس روایات وظیفه اصلی امام باقر (ع) مبارزه با انحرافات و افراد سودجو بود، تصریح کرد: این مبارزات مستلزم آن بود که امام(ع) علاوه بر مقابله به مثل و روشنگری، باید امامت و مهدویت را خوب معرفی می کرد تا جلوی انحرافات گرفته شود.
بیان یک سلسله مباحث مهدوی
موسوی آقداش با بیان اینکه سلسله روایات امام باقر (ع) نشان می دهد که ایشان یک دور کامل مهدویت را ذکر کرده اند، افزود: امام باقر (ع) در روایاتشان از ولادت مخفی امام عصر (عج)، مادرشان، ویژگی های ظاهری امام زمان (عج)، کیفیت غیبت ایشان که حتی به دو غیبت امام(عج) سخن گفته و اوضاع عصر غیبت، رجعت و بویژه حکومت امام عصر (عج) را تشریح کرده اند؛ این روش در مقابله با انحرافات بهترین بود.
وی با اشاره به فعالیت گسترده فِرَق انحرافی در زمان امام باقر(ع)، بیان کرد: این انحرفات به حدی بود که فرقه ای به عنوان «باقریه»، امام باقر (ع) را به عنوان منجی آخرالزمان می شناختند و یا گروه «ناووسیه» امام صادق (ع) را به عنوان مهدی معرفی می کردند؛ اما باقرین(ع) با تبیین مهدویت راه این کجروی ها را سد کردند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در کتاب «الغیبة» شیخ طوسی آمده که امام باقر (ع) فرمودند: «آنان كه وقتی برای ظهور تعیین میكنند، دروغ میگویند»، تاکید کرد: باید در جامعه امروزی با تبیین صحیح همانند امام باقر (ع)، سلسله وار مطالب اعم از وظایف در عصر غیبت، رخدادها و حوادث این دوران را مطرح کنیم و اگر اطلاعاتی پیرامون انتظار، لذت حقیقی منتظران، فضیلت ها و ثواب های مطرح شده برای منتظران را ارائه کنیم قطعا برای خیلی ها مفید خواهد بود البته در برابر مدعیان دروغین نیز نباید ساکت نشست و آنهایی که از مسیر خارج می شوند، باید در مقابل آنها ایستاد.
اشاره امام باقر(ع) به حکومت زمینه ساز ظهور در مشرق زمین
همچنین، حجت الاسلام خدامراد سلیمیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کتاب «نقش مردم در انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام» مینویسد: در برخی از روايات، گروههايي ويژه به عنوان زمينهساز مورد توجه قرار گرفته اند. امام باقر عليه السلام در اين باره مي فرمايند: «كَأَنِّي بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالمَشْرِقِ يَطْلُبُونَ الحَقَّ فَلا يُعْطُوْنَهُ ثُمَّ يَطْلُبُونَ فَلا يُعطَونَهُ فَاِذا رَأَوْا ذَلِكَ وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلي عَواتِقِهِمْ فَيُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ فَلا يَقْبَلُونَهُ حَتَّي يَقُومُوا وَلا يَدْفَعُونَها اِلاَّ اِلي صاحِبِكُمْ قَتْلاهُمْ شُهَداءٌ اَما اِنِّي لَوْ اَدْرَكْتُ ذَلِكَ لَاِسْتَبْقَيْتُ نَفْسي لِصاحِبِ هَذا الاَمْرِ؛ گويي گروهی را مي بينم كه از شرق، برای به دستآوردن حق به پا میخيزند؛ ولي بدانان نمي دهند و باز درخواست مي كنند، اما به آنان نمي دهند. پس چون چنين مي بينند، شمشيرهاي خود را بر دوش مي گيرند. در آن هنگام آنچه را مي خواهند به آنان مي دهند؛ ولي نمي پذيرند تا اينكه قيام ميکنند و آن را جز به صاحب الامر عليه السلام تسليم نمي كنند. كشتگان آنان شهيدند. اگر من آنان را درك كنم، جانم را براي صاحب الامر ميگذارم.»
وی در تشریح این روایت در کتاب «نشق مدرم در انقلاب جهانی حضرت مهدی علیه السلام» بیان کرده است: در اين روايت ـ که به نظر می رسد نه از نظر سند و نه محتوا، مشکلی ندارد ـ از برپايي قيام ها و انقلاب هايي در آستانه ظهور حضرت مهدي عجل الله فرجه خبر داده شده است. افزون بر اين ها، روايات ديگري نيز بر اين نكته پافشاری کردهاند كه پيش از ظهور، حكومتي به رهبري يكي از صالحان در ناحيه مشرق برپا ميشود و زمينه ظهور را فراهم مي سازد. اين حكومت، تا آشکار شدن مهدي عجل الله فرجه و دادن آن به حضرت(عج)، ادامه مي يابد.
وارثان اصلی زمین و کیفیت رشد عقل ها در دولت کریمه بقیه الله(عج)
علاوه بر این جلوه های دیگری از مهدویت در کلام امام باقر(ع) وجود دارد که از دولت کریمه امام عصر(عج) پرده بر می دارد و جان های خسته را بیش از پیش تشنه آن می کند.
برای مثال ایشان در تشریح تسلط کامل حضرت مهدی (عج) بر عالم بیاناتی دارند و ذیل آیه شریفه «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»(انبياء 105) میفرمایند: «این افراد (صالحون) همان یاران مهدی(عج) در آخرالزمان خواهند بود.» (تفسیر مجمع البیان، ذیل آیه 105 انبیاء)
و در جای دیگر فرمودند: «گویا یاران حضرت مهدی را میبینم که بر خاور و باختر گیتی مسلط شدهاند و هیچ چیز در عالم نیست مگر آن که از آنان فرمان میبرد.»( موعود امام مهدی، کتاب سوم، ص 452)
باید توجه داشت از برنامههای اصلی حضرت مهدی نهادینه کردن فرهنگ تعلیم و تربیت دینی و اسلامی و عقل محوری در میان مردم میباشد و ظرفیت علمی و معرفتی آنان را به حد کمال خواهند رسانید. این مطلب را در حدیثی از امام باقر علیه السلام چنین میخوانیم: «قائم ما به هنگام قیام نیروهای عقلانی مردم را تمرکز میدهد و منت الهی خویش را بر سر مردم خواهد گذاشت و خردها و دریافتهای عقلی را به کمال میرساند و دانش آنان را گسترش میدهد.»(بحارالانوار، ج52، ص 236)
در حکومت عدل جهانی دیگر ضعف و خلاء فکری و معرفتی وجود ندارد و ریز و درشت اجتماع از منابع سرشار علمی و عقیدتی سیراب میشوند و حتی زنان خانهدار نیز از آن بیبهره نمیمانند. امام باقر علیه السلام در این باره فرمودند: «در زمان حکومت مهدی (عج) به همه مردم حکمت و علم میآموزند تا جائی که زنان در خانهها با کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت میکنند.»
- غیبت؛ حقالناس آبرویی
- یکی از فعالیتهای مهم امام عسکری (ع) زمینه سازی عصر غیبت بود
- ضرورت ثبت تاریخ غیبت امام عصر (عج) در تقویم رسمی کشور
- بهترین راهبرد برای مصونیت از فرقههای انحرافی
- «غیبت، حیرت و انتظارات امام زمان(عج)» روانه بازار نشر شد
- کتاب «حاکمیت اسلامی در عصر غیبت» منتشر شد
- نقش محدثان و فقها در عصر غیبت
- آیات و نکات | در کجای قرآن به مسئله ولایت فقیه اشاره شده است
- تحلیلی بر دلائل منع قیام در دوران غیبت/نیاز به نگاه تبارشناسانه «میشل فوکو» در مباحث مهدوی داریم
- علت غیبت امام زمان (عج) چیست
|