صفات سیدالشهداء(ع) در کلام بقیه الله(عج)
«تو ای حسین! برای «رسول خدا» فرزند و برای «قرآن» سند و برای «امت»، بازویی بودی ... زاهد و پارسای دنیا بودی، زهد و اعراض کسی که از دنیا رخت برکشیده است و با دیده وحشت زده بدان نگاه می کردی».به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، بین قیام عاشورای حسینی و ظهور امام مهدی(عج) و دولت جهانی ایشان، ارتباطی وثیق وجود دارد و این در احادیث آمده است. حضرت مهدی(عج) خود نیز به قیام جدشان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نگاهی ویژه دارند که در این نوشتار به آن اشاره می شود.
سلام بن مستنیر می گوید: امام محمد باقر علیه السلام درباره آیه «و من قتل مظلوما» فرمود: «او حسین بن علی علیه السلام است که مظلوم کشته شد و ما اولیای او هستیم. و قائم ما چون قیام کند، در طلب انتقام خون امام حسین علیه السلام بر آید ...».(1)
همچنین، قندوزی حنفی نیز می گوید: «از امام علی الرضا فرزند موسی الکاظم (رضی الله عنهما) رسیده که آن حضرت فرمود: آیه «و من قتل مظلوما» (2) درباره حسین و مهدی علیهم السلام نازل شده است».
حضرت مهدی (عج)، امام حسین علیه السلام را این گونه توصیف فرموده است: تو ای حسین! برای «رسول خدا» فرزند و برای «قرآن» سند و برای «امت»، بازویی بودی. در طاعت خدا تلاشگر و نسبت به عهد و پیمان، حافظ و مراقب بودی. از راه فاسقان سر بر می تافتی، آه می کشیدی، آه آدمی که به رنج و زحمت افتاده است. رکوع و سجود تو طولانی بود، زاهد و پارسای دنیا بودی، زهد و اعراض کسی که از دنیا رخت برکشیده است و با دیده وحشت زده بدان نگاه می کردی».
در این عبارت، بسیار جالب و جامع، جد بزرگوار خود امام حسین علیه السلام را با 10 عنوان وصف کرده است:
امام حسین علیه السلام فرزند رسول خدا(ص) است؛
او سند و پشتوانه قرآن است، هر آنچه در قرآن، در قالب الفاظ است، در وجود مطهر امام حسین علیه السلام رؤیت و مشاهده می شود؛
توان اسلام، امامت است و امام حسین علیه السلام بازوی پرتوان امت و دین اسلام در همه اعصار است؛
در راه اطاعت پروردگار، سختکوش و تلاشگر بود. عبادت آن حضرت(ع) (نماز و دعاء خصوصا دعای عرفه) مایه اعجاب است.
آن بزرگوار، نگه دار عهد و میثاق است و با خدا و خلق او در عهد و پیمان، استوار و ثابت و باوفا است؛
آن حضرت(ع) از راه و روش فاسقان روی گردان بود و از راه مسامحه و مداهنه وارد نمی شد؛
آه امام حسین علیه السلام دردمندانه بود؛ مانند کسی که بار سنگینی از غصه دردل دارد و درد سینه اش جراحتی التیام ناپذیر است؛
آن حضرت(ع) رکوع ها و سجده های طولانی داشت که نمونه های آن در تاریخ ثبت و درج شده است؛
سیدالشهدا علیه السلام، نسبت به دنیا زاهد و بی علاقه بود. و زهد با عمل این خاندان معنا می گیرد؛
نظر او به دنیا، نظر وحشت زدگان بود و آنجایی که نظر دیگران به دنیا نظر عاشقانه بود، نظر آن حضرت(ع) به دنیا، مانند انسان وحشت زده بود.(4)
زيارت امام حسين (ع) در کلام امام زمان(عج)
از جمله مطالبي که درباره زيارت حضرت سيدالشهداء امام حسين(ع) رسيده مطلبي است که در داستان تشرّف حاج علي بغدادي(ره) به حضور مبارک صاحب الزمان(عج) نقل شده و آن قسمت، اين است که مي گويد به آن حضرت(عج) عرض کردم: «مولاي ما! روضه خوانان حسين (ع) حديثي را نقل مي کنند که مردي در عالم رؤيا هودجي را در ميان زمين و آسمان ديد و پرسيد که چه کساني در اين هودج نشسته اند؟ پاسخ داده شد: حضرت زهرا (ع) و خديجه کبري (ع) پرسيد: به کجا مي روند؟ جواب دادند: امشب شب جمعه است و آنان براي زيارت امام حسين (ع) در شب جمعه، مي روند و نيز ديد که از هودج، رقعه هايي مي ريزد و در آن مکتوب است: «براي زيارت کننده حسين (ع) در شب جمعه، امان از آتش دوزخ است.» اکنون آيا اين حديث صحيح است؟» حضرت فرمود: «نَعَم زِيارَه الحُسَين (ع) فِي لَيلَهِ الجُمعَه اَمانُ مِن النّار يومَ القِيامَه؛ يعني، آري زيارت حسين (ع) در شب جمعه امان از آتش دوزخ در روز قيامت خواهد بود.»(5)
پی نوشت ها:
1- البحارالانوار، ج 10، ص 150؛
2-ینابیع المودة، ص 590؛
3- ) بحارالانوار، ج 101، ص 239، ح 38.
4- خلاصه قسمت دهم مقاله آیة الله کریمی جهرمی، در مجله جان جهان.
5- بحارالانوار، ج 53، ص 315.
- سیره حمزه سیدالشهداء(ع) تجلی خواستههای منتظران در دعای عهد است/ روایتی از سیدالکریم(ع) که انتظار را واجب میداند!
- گریهکنندگان بر مصائب سیدالشهداء(ع) ترس قیامت را حس نمیکنند
- ساحل خلیج همیشه فارس؛ میزبان جشن آغاز امامت حضرت بقیه الله(عج)
- راز دست زدن سیدالشهداء(ع) به قیام برای امر به معروف و نهی از منکر
- اشتراک امام مهدی(عج) و سیدالشهداء(ع) در امر به معروف و نهی از منکر
- اشتراک امام مهدی(عج) و سیدالشهداء(ع) در امر به معروف و نهی از منکر
- راز بودن شفا در تربت سیدالشهداء(ع) از زبان امام زمان(عج)
- روشنگری های باقرالعلوم(ع) از مهدویت و الزامات عصر غیبت
- از کمک به محرومان تا رفع فقر و آبادی شهرها در دولت حضرت بقیه الله(عج)
|