آخرین اخبار
کد خبر : 11944 تاریخ ثبت : 1397/9/8 16:53:02
به مناسبت الحاق زیردریایی های غدیر ۹۴۲ و ۹۵۵ به نیروی دریایی:

زیردریایی های کلاس غدیر را بهتر بشناسید/قدرت برتر ایران در آبهای خلیج فارس

امروز ۸ آذرماه به مناسبت روز نیروی دریایی ارتش ۲ فروند زیردریایی کلاس غدیر به ناوگان نیروی دریایی ارتش الحاق شد، زیردریایی صد در صد ساخت داخل که به تسلیحات دریایی مثل موشک، اژدر و مین‌های دریایی مسلح است.

 به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، طراحی و ساخت زیردریایی در ایران قدمت چندانی ندارد و شاید قدمت آن به زحمت به سه دهه برسد. در همین مدت صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران موفق شده است تا زیردریایی بومی «غدیر» را طراحی کرده و به تولید انبوه برساند.

 

شناورهای دریایی چه به صورت زیر سطحی و چه رو سطحی با همکاری مشترک چندین کشور تولید می‌شود اما زیردریایی بومی غدیر به عنوان یک زیردریایی صد در صد بومی که کاملا در ایران ساخته شده است، شناخته می‌شود. غدیر جزء زیردریایی های کلاس کوچک به حساب می‌آید و به صورت اختصاصی برای عملیات در آبهای کم عمق خلیج فارس طراحی و ساخته شده است. این زیردریایی به تسلیحات دریایی مثل موشک، اژدر و مین‌های دریایی مسلح شده است. 

 

بنابراین گزارش، امروز 8 آذرماه به مناسبت روز نیروی دریایی ارتش ۲ فروند زیردریایی کلاس غدیر به ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس الحاق شد. زیردریایی غدیر ۹۴۲ تعمیرات اساسی و بازسازی کامل شده و زیر دریایی غدیر ۹۵۵ نیز چهاردهمین زیر دریایی است که توسط متخصصان ایرانی ساخته شده است.

 

«امیردریادار رستگاری»، رئیس سازمان صنایع دریایی در مراسم الحاق شناورهای کلاس غدیر گفت: «تمام مراحل طراحی ساخت، بدنه، ملحقات،نصب سامانه های مکانیکی، برق و همچنین تعمیرات اساسی زیردریایی کلاس غدیر به دست متخصصان وزارت دفاع و داخل کشور صورت گرفته است.»

 

 

وی افزود: «زیردریایی کلاس غدیر در 587 هزار نفر ساعت در مدت 18ماه با 10 هزار فعالیت اجرایی ساخته شده است.»

 

رئیس سازمان صنایع دریایی بهینه سازی و بومی سازی بیش از 90درصد تجهیزات، ماشین آلات، سامانه کنترل آتش، ناوبری، سامانه راداری و موشکی را از مهم ترین ویژگی های زیردریایی کلاس غدیر برشمرد.

 

امیردریادار رستگاری صرفه جویی ارزی،خودباوری در ساخت ،افزایش قدرت دفاعی و تربیت نیروی انسانی را از دیگر دستاوردهای ساخت کلاس غدیر عنوان کرد.

 

این گزارش می افزاید: زیردریایی کلاس غدیر یک کلاس از زیردریایی با طول ۲۹ متر است. این زیر سطحی در رده میدجت‌ها قرار می‌گیرد. زیردریایی ایرانی غدیر که عرض بدنه آن حدود ۲متر و ۷۵ سانتیمتر است. قابلیت شلیک اژدر از 2 مقر جلویی، رهاسازی انواع مین دریایی، حمل نیروهای تکاور و موشک‌های دوش پرتاب را داشته و امکانات لازم برای خروج نیروهای غواص در زیر آب برای اجرای عملیات در آن قرار داده شده‌است.

 

 

غدیر برای آب‌های خلیج فارس و دریای عمان طراحی شده‌است و داری قابلیت بالا در غوص و صعود و مانور است؛ تنها در مدت ۳۰ ثانیه از اسکله جدا شده و از این نظر توانایی بالایی در ورود به حالت عملیاتی دارد. این زیردریایی ۲۹ متری که جابجایی آن ۱۱۵ تن است قابلیت قرارگیری در بستر دریا را دارد و در این وضعیت سامانه‌های راداری توانایی ردگیری آن را ندارند.

 

شرایط خاص آب خلیج فارس و پدیده‌های فیزیکی به خصوص آن در طراحی این زیردریایی لحاظ شده از جمله چگالی بالای آب آن که در ابتدای ورود زیردریایی‌های روسی (کلاس کیلو) به ایران مشکلاتی را در فصول گرم سال برای آن‌ها ایجاد می‌ کرد.

 

همچنین جزر و مد آب در خلیج فارس که 2 بار در روز اتفاق افتاده و تفاوت ارتفاعی معادل ۳ تا ۴ متر ایجاد می‌کند. این تغییرات ارتفاع آب، چگالی لایه‌های آب دریا را تغییر داده و در نتیجه آن هم وضعیت لایه‌های صوتی و هم وضعیت تعادل زیردریایی تحت تأثیر قرار می‌گیرد. با آگاهی از این شرایط، زیردریایی غدیر نشان داده که از کارایی بسیار بالایی برای اجرای عملیات در آب‌های جنوبی ایران برخوردار است.

 

 

خط تولید این زیردریایی در شهریور ماه ۱۳۸۵ افتتاح شده بود و هزینه تولید هر یک از آن‌ها در آن زمان ۱۷ تا ۱۸ میلیون دلار بوده‌است. رشته‌های دانشگاهی مورد استفاده در طراحی و ساخت زیردریایی غدیر شامل مکانیک، الکترونیک، فیزیک، ناوبری، مخابرات، رایانه، تسلیحات، شیمی، اقیانوس شناسی، هیدرولیک و نیوماتیک بوده که حاصل فعالیت آنها سامانه های گوناگونی مانند سامانه هیدرولیک، سامانه هوای پرفشار، سامانه تقسیم آب، کنترل هیدرواستاتیک، تصفیه و تهویه هوا ، سامانه خاموش کردن آتش، نجات خدمه و سامانه های تولید تولید توان شامل موتور دیزل برای سطح آب و موتور الکتریکی یا سامانه‌های مختلف مستقل از هوا(AIP) در زیر آب است.

 

قدرت جابجایی سریع نیرو، رهگیری شناورهای سطحی و زیر سطحی دشمن، قابلیت شناسایی اهداف نظامی و حمل نیروهای تکاور و مدت زمان ماندگاری مناسب در زیر آب که با ابتکارات خاص ایرانی، فراتر از حد و اندازه‌های این رده از زیرسطحی‌ها شده از جمله توانمندی‌های این زیرسطحی است.

 

از دیگر ویژگی‌های غدیر باید چابکی لازم برای انجام سریع مأموریت‌ها، بازه ناوبری زیر سطحی طولانی، سونار اندازه کوچک، دستگاه کنترل عمق خودکار، سامانه هدایت دستی، هیدرولیک و خودکار، قابلیت ناوبری در آب‌های کم‌عمق، طراحی بدنه برای به حداقل رساندن صدای خروجی از آن و بکارگیری از موتورهای دیزل–الکتریک کارآمد برای همین منظور را برشمرد که امکان ردگیری شدن و شناسایی آن را توسط دشمن به حداقل رسانده است.

 

سامانه نوین پرتاب اژدر نیز از قابلیتهای بسیار مهم این زیرسطحی بوده و این سامانه از دقت بالایی برای هدف‌گیری برخوردار است به‌طوری‌که این زیر دریایی علاوه بر قدرت جابجایی سریع نیروهای ویژه، رهگیری شناورهای سطحی و زیر سطحی دشمن و قابلیت شناسایی اهداف نظامی دارای قدرت غوص سریع و پنهان شدن از رادار نیز است در واقع غدیر قادر است از میدان شناسایی دستگاه‌های سونار (sonar-evading technology) و رادارها به نوعی بگریزد.

 

 

زیردریایی کلاس غدیر توانسته است در آبهای خلیج فارس و دریای عمان ناو هواپیمابر آمریکایی را شناسایی کرده و در نزدیکی آن به روی آب بیاید که این اقدام توانمندی بالای آن را در اختفا و شناسایی نشدن توسط دشمن اثبات می کند.

 

حسگرهای مختلف بکاررفته در غدیر، کمیت مهم آگاهی از موقعیت صحنه نبرد را برای خدمه به میزان بالایی رسانده و سامانه کنترل آتش این زیردریایی که داده های ورودی خود را از این حسگرهای پیشرفته و متنوع دریافت می‌کند، اطلاعات پردازش شده را روی نمایشگرهای چندمنظوره رنگی برای خدمه نمایش داده، کار تصمیم گیری در شرایط نبرد توأم با برتری عددی دشمن را آسانتر نموده و غدیر را در درگیری با واحدهای سطحی و زیرسطحی دشمن توانمند می سازد.

 

سامانه های مخابراتی بسیار پیشرفته غدیر که همگی ساخت صنایع داخلی هستند، برقراری ارتباط با سایر واحدهای شناور، واحدهای هوادریا و مراکز فرماندهی و تبادل اطلاعات را به صورت امن و در یک شبکه هماهنگ و یکپارچه فراهم نموده اند که موجب ارتقاء کارایی و هم افزایی توان عملیاتی نیروهای عمل کننده در فضای نبرد نامتقارن شده است.

 

زیردریایی غدیر در طی این سالها تحت بازبینی و بهسازی سامانه ها هم قرار گرفته و از سامانه های تمام دیجیتال در آن استفاده شده است. این کار ضمن افزایش اطمینان پذیری، کاهش احتمال خرابی و افزایش زمان بین تعمیرات باعث کاهش وزن و حجم سامانه ها نیز شده است. البته در مورد سامانه های پردازشگر و نمایشگرها باید گفت عمر این تجهیزات از عمر خود زیردریایی نیز بیشتر است./

 

اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه