هویت و مسئولیت «مستمعین» در نگاه امام عصر(عج)
از مردمي كه نه در سلك علما هستند و نه در زمره دانشجويان، با ظرافتی خاص به «مستمعين» ياد شده است، تا بفهمانند اگر كسی از دو گروه مذكور نيست براي سعادتمندی راهی جز گوش سپردن و متابعت از راه شناسان ندارد.به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، از دعاهای منسوب به امام عصر(عج)، دعای معروف «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ...» است که به زیبایی هر چه تمام و در فرازهایی کوتاه، وظایف منتظران از اقشار و صنوف مختلف را بیان کرده و راه و رسم زندگی به سبک انتظار را نشان می دهد.
از این رو، در سلسله مطالبی شرح فرازهای نورانی و ژرف این دعا مرور می شود:
امام عصر(عج) در ادامه این دعای شریف بیان می کنند:
«و علي المستمعين بالإتّباع و الموعظه؛ بر شنوندگان پيروي و پند گيري تفضل نما»
آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح این فراز به نكاتی اشاره دارد: «از مردمي كه نه در سلك علما هستند و نه در زمره دانشجويان، با ظرافتی خاص به «مستمعين» ياد شده است، تا بفهمانند اگر كسی از دو گروه مذكور نيست براي سعادتمندی راهی جز گوش سپردن و متابعت از راه شناسان ندارد. وظيفه خطير و راه منحصر هدايت اين گروه در دو عنوان كلي بدين شكل بيان شده است:
اتّباع
اقتضاي معناي متابعت، حركت همراه با ميل و اراده در پشت سر كسي يا چيزي است؛ خواه در عمل تابع او گردد يا در فكر و نظر، بنابراين، نخستين وصف از ويژگي هاي انتظار راستين اهل استماع آن است كه با ميل و رغبت در پي دين شناسان و عالمان ربّاني كه مقصد و مقصود اوامر معصوم (ع) را مي شناسند حركت كنند و از مسير نوراني قرآن و عترت منحرف نشوند: و علي المستمعين بالاتّباع.
موعظه
واژه موعظه به مناي ارشاد به حق از راه تذكره هاي مفيد و اثرگذار است؛ ليكن به قرينه مقام و نيز قرائن لفظي چون «مستمعين» و «اتباع» چنين فهميده مي شود كه موعظه در اينجا به معناي «اتعاظ» يعني پندپذيري و قبول ارشاد است. بر اين اساس منتظرانِ مستمع بايد قلب خويش را بر سخنان حكيمانه عالمان ربّاني كه برگرفته از معارف ناب قرآن و عترت است بگشايند: و الموعظة.»[1]
اصل (اتباع) كسی را تعقیب و دنبال نمودن است و نیز این كلمه در (پیروی از) دین و عقل و عمل (فردی) نیز به كار برده می شود.
مفسرین در قرآن (اتباع) را به همین دو معنی ترجمه و تفسیر کرده اند:
به معنای تعقیب و دنبال نمودن در قرآن این چنین آمده: «فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ بِجُنُودِهِ ...» (سوره طه آیه 78﴾ یعنی : پس فرعون با لشكریانش آنها را دنبال وتعقیب كرد. ومانند آیه: «فَأَتْبَعُوهُم مُّشْرِقِینَ» (سوره شعراء، آیه60) یعنی: پس هنگام برآمدن آفتاب آنها را تعقیب و دنبال كردند .
و به معنای دوم یعنی (پیروی نمودن از فردی) آمده همانند: «إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِینَ اتُّبِعُواْ مِنَ الَّذِینَ اتَّبَعُواْ وَرَأَوُاْ الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الأَسْبَابُ».
پی نوشت:
1- امام مهدی موجود موعود، ص208.
*به کوشش گروه ادعیه و زیارات مرکز تخصصی مهدویت
- خاطرات علما | کریم سیاهی که مورد عنایت امام حسین (علیه السلام) قرار گرفت
- خاطرات علما | چرا اشک بر امام حسین(ع) همه گناهان را پاک میکند
- خاطرات علما | چهار توصیهای که استادِ آیتالله تألهی به ایشان کرد
- ثمره معاشرت با علما
- هدف اصلی حکمرانی سایبری جوانان هستند/بشارت ظهور امام عصر(عج) با درخشش جوانان مومن همراه است
- در محضر علما چگونه برخورد کنیم
- فضائل امام علی (ع) از زبان علمای اهل سنت/ از وصف "عدالتطلبی و شجاعت" مولای متقیان عاجزیم
- شب قدر تجلی پیوند قرآن و امام(ع) است/ اعمالمان به سمتی برود که امام عصر(عج) میخواهد
- عصر غیبت، دوران کسب معرفت نسبت به امام عصر(عج) است
- بشارتهای رسول خدا به حضرت فاطمه درباره ظهور امام عصر(عج)
|