خبر منطبق با وحی و فقه و عقل قابل قبول است/ حرف های قرآن بافتنی نیست یافتنی است
حجت الاسلام قرائتی با تاکید بر اینکه حرف های قرآن بافتنی نیستند یافتنی هستند گفت: خبری که می شنوید یا می بینید در صورتی که با وحی، فقه و عقل همسو باشد قابل قبول و پذیرش است.به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، حجت الاسلام «محسن قرائتی» در جلسه صمیمی با اصحاب رسانه و مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی با موضوع رسالت خبرنگاران در قرآن در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی امروز سه شنبه 18 دی ماه گفت: 40 آیه در قرآن اختصاصا به موضوع خبر و خبررسانی پرداخته است که بررسی و فهم این آیات برای افرادی که در این عرصه فعالیت می کنند بسیار مفید است.
رییس ستاد اقامه نماز کشور افزود: زمانی مامور به استخراج آیات حقوقی قرآن شدیم و از کلام الله المجید 2 هزار و 600 آیه در خصوص مباحث حقوقی استخراج کردیم. متاسفانه دست ما از قرآن و اسلام خالی است و بهره اندکی از آن تا کنون برده ایم.
قرآن و معیارهای قرآنی در خبر
وی به تشریح قرآن و معیارهای قرآنی خبر پرداخت و گفت: خداوند در آیه اول سوره مطففین مستقیما به کم فروشان اشاره می کند و می فرماید وای بر کم فروشان این آیه به آنهایی که در قلم و انعکاس خبر خود کج روی می کنند اشاره دارد. وای بر کسانی که در نوشتن و گفتن کم فروشی و کج روی می کنند و این مسئله را برای کسب نان رو روزی خود قرار داده اند.
حرف های قرآن بافتنی نیست یافتنی است
حجت الاسلام قرائتی خاطر نشان کرد: نکاتی که قرآن به آنها اشاره می کند بافتنی نیستند یافتنی هستند. قرآن در آیه دیگری مستقیما اشاره ی کند اگر خبری شنیدید اگر حق بود آن را منتشر کنید اگر ناحق بود در مورد انتشار آن حتما تحقیق کنید چرا که خبری باید مفید باشد نه لغو و بیهوده تا امکان انتشار پیدا کند چرا که به فرموده خداوند در قرآن هر خبری گفتنی نیست بلکه باید مفید باشد.
وی با تاکید بر اینکه بایستی حق و باطل بودن خبر کاملا روشن شود گفت: در صورتی که از شما خواسته شود خبری را فوری منتشر کنید حتما کمی تامل کنید و با کارشناسی در مورد آن خبر از حق و باطل بودن آن مطلع شوید.
حجت الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه در قرآن کریم واژه استنباط یک بار آمده است ادامه داد: همین یک بار هم که واژه استنباط در قرآن استفاده شده برای خبر است چرا که در قرآن تاکید شده در انتشار اخبار باید گروهی اهل استنباط و تشخیص باشند تا حق و باطل بودن آن مشخص شود.
رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به داستانی قرآنی گفت: فرعون برای قتل حضرت موسی(ع) در کاخی که در بیرون شهر بنا کرده بود شورای نظامی تشکیل داد تا نقشه ای طراحی کنند تا حضرت موسی (ع) را به قتل برسانند. خبرنگاری از این قضیه مطلع شد و خیلی به سرعت خبر را به حضرت موسی رساند تا جان خود را نجات دهد. برخی مواقع بایستی خبر را به سرعت منتشر کرد.
وی با اشاره به داستان حضرت یوسف(ع) در قرآن گفت: حضرت یوسف(ع) خواب دید و آن را برای پدر بزرگوارش تعریف کرد و حضرت یعقوب(ع) آن حضرت را از ذکر خوابشان در نزد فرد دیگر منع کردند چرا که می دانستند این خبر درقلب برادران و شنوندگان و دشمنان حضرت یوسف(ع) دلهره ایجاد می کند و ممکن بود به این خاطر قصد جان آن حضرت را کنند. خبری که منتشر می شود نباید در دل دیگران دلهره بودجود آورد.
اخبار توهین آمیز، تحریک آمیز و فتنه انگیز منتشر نکنید
حجت الاسلام قرائتی خبرنگاران را از انتشار اخبار توهین آمیز و تحریک آمیز منع کرد و گفت: در آیه 104 سوره بقره آمده است«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انظُرْنَا وَاسْمَعُوا ۗ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ» اي كساني كه ايمان آورده ايد، نگوييد: «راعنا»، و بگوييد: «انظرنا»، و اين توصيه را بشنويد و گر نه كافران را عذابي دردناك است. این آیه تاکید به همین مسئله دارد چرا که دشمنان از راعنا به کودنی و حماقت تعبیر می کردند و به همین دلیل خداوند در این ایه تاکید فرمودند از انظرنا به جای راعنا استفاده شود. پس خبرنگاران باید در خبر توهین نکنند و بحث های تحریک آمیز و فتنه آمیز طرح نکنند و در یک جمله سوژه به دست دشمنان اسلام ندهند.
وی ادامه داد: در صورتی که سوژه ای را خبری می کنید که ممکن است دست دشمن را باز کند در ضریه زدن به اسلام از آن پرهیز کنید. به عنوان مثال چند سال پیش بحث قمه زنی در ایام عزاداری سید الشهدا بسیار باب بود و از سوی رسانه های خارجی بسیار بر روی آن فعالیت های رسانه ای صورت می گرفت تا از اسلام چهره ای وحشی و پر از خشونت به نمایش گذارد.
رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ»(مائده، ۱۰۱) گفت: این آیه به ما میآموزد که هر خبری را نباید منتشر کرد چراکه آشکارشدن آن روزگار مردم را سیاه میکند. مثلاً اگر سیلوی گندمها هشت روز بعد خالی میشودحق نداریم این خبر را به مردم اعلام کنیم که سیلوی گندمها خالی میشود بلکه خبرنگارباید از مسئولان پیگیری باشد تا راه حلی پیدا شود و سیلو ها پر شود.
حجتالاسلاموالمسلمین قرائتی با اشاره به آیه «وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ» سوره انعام، آیه ۱۰۸گفت: خداوند در این تاکید دارد که حتی حق نداریم به بتها و مظاهر شرک توهین کنیم چرا که در این صورت، مشرکان نیز از روی عدم آگاهی به خداوند متعال ناسزا می گویند.
این مفسر بزرگ قرآن کریم خاطر نشان کرد: خداوند در آیه 11 سوره حجرات به صراحت مسلمانان را از مسخرهکردن یکدیگر منع کرده است. نقل است که یکی از اولیای خدا، کرم بسیار کوچکی را در خاک دید، این شخص با دیده تحقیر به این کرم خاکی نگریست و لذا به محضر خداوند عرض کرد که خدایا اگر این موجود خلق نمیشد چه چیز از جهان کم میشد؟ پاسخ آمد که این کرم خاکی چند بار این سؤال را راجع به خودت از ما پرسیده است!
حجت الاسلام قرائتی با اشاره به آیه 60 سوره احزاب که مربوط به برخی از منافقان است که در دل ها زلزله می اندازند گفت: منافقان از روی غرضورزی و برای تضعیف جامعه اسلامی اخباری را منتشر میکنند که در دل مردم دلهرههای میاندازد. خداوند در آیه بعدی هم در مورد این افراد دستور می دهد در مورد این افراد پنج اقدام به ترتیب انجام شود، ابتدا اینکه پیامبر(ص) بر آنها مسلط شود و آنان را از شهر بیرون کند، سپس این افراد که مورد لعنت الهی هستند اگر به کار خود ادامه دادند، هر جا باشند دستگیر شوند و به شکل عبرتانگیزی کشته شوند. این مسئله البته منحصر به اسلام نیست بلکه در همه جوامع و ادیان الهی نسبت به کسانی که در دل جامعه، دلهرههای بزرگ ایجاد کنند، چنین برخوردهایی انجام میشود.
نمیشود دین را از شاعر و مداح و خبرنگار آموخت
وی با تاکید بر اینکه مومنان باید دین را از وحی بیاموزند گفت: در آیه 67 سوره احزاب خداوند می فرماید که تبعیت از پدران و اجداد، دانهدرشتها و شخصیتهای معروف جامعه حقانیت نمیآورد و ملاک باید تبعیت از وحی باشد پس نمیشود دین را از شاعر و مداح و خبرنگار آموخت بلکه باید بر مدار قرآن کریم و معصومان(ع) که قرآن را تبیین کردهاند، حرکت کنیم.
رییس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر اینکه مسلمان واقعی دین را از وحی و مرجع تقلید اعلم باید استخراج کند گفت: شما خبرنگاران در صورتی که خبری که می دهید در خط وحی و فقه و عقل باید می شود به آن اعتماد کرد و آن را قبول کرد در غیر این صورت قابل قبول و پذیرش نیست.
تجسس در زندگی دیگران و غیبت کردن برای بدست آوردن خبر حرام است
این مفسر قرآن کریم بااشاره به آیه ۱۰۴ سوره بقره گفت: انتشار خبر یا تیتری که مردم را به اسلام بدبین کند یا موجب وهن دین شود، جایز نیست.
حجتالاسلاموالمسلمین قرائتی خاطر نشان کرد: خداوند در سوره حجرات آیه ۱۲تاکید می فرماید که تجسس در زندگی دیگران و غیبت کردن حرام است و خبرنگاران حق ندارند برای به دستآوردن خبردر زندگی شخصی مردم تجسس کنند. دستور دیگر قرآن نیز مربوط به منع غیبت است، از نظر قرآن کریم حق نداریم در غیاب کسانی که حاضر نیستند، چه به شکل شفاهی و چه به شکل مکتوب غیبت بکنیم.
جلسه صمیمی با اصحاب رسانه و مدیران روابط عمومی دستگاه های اجرایی با موضوع رسالت خبرنگاران در قرآن امروز سه شنبه 18 دی ماه در تالار ابن سینا دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.
- اهتمام ملی برای آموزش هزاران حافظ قرآن
- بنیاسرائیل در قرآن؛ از الگوی تاریخی تا عبرت ابدی
- نرمافزار همراه مجموعه آثار مؤسسه دارالحدیث، پنجرهای به معارف قرآن و احادیث
- انسان اگر در مسیر الهی باشد جهان به استخدام او در میآید
- ثبتنام سی و یکمین دوره مسابقات قرآن بسیج آغاز شد
- امروز؛ آخرین فرصت ثبتنام مسابقات سراسری قرآن
- ساختارشکنی خداوند در بازنمایی تصویر زن در قرآن
- قرآن کریم و فرزندان ادعایی خدا در پژوهشنامه قرآن و حدیث
- افتتاح کنگره «قرآن و علم» با پیام آیتالله جوادی آملی
- معرفی کتاب «اسباب نکوهش یهود در قرآن»
|