آخرین اخبار
کد خبر : 12702 تاریخ ثبت : 1397/12/12 11:55:22
استاد حوزه علمیه:

امام به واسطه طهارت به مقام عصمت رسیده و ماهیت گناه را خوب می‌شناسد

حجت الاسلام اعتمادیان گفت: مقام عصمت مولود طهارت است و طهارت مولود عصمت نیست؛ امام به واسطه طهارت به مقامی از علم الهی رسیده که ماهیت گناه را به خوبی می‌شناسد.

به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، حجت الاسلام والمسلمین اعتمادیان در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخت و درباره امامت عامه و خاصه ائمه معصومین(ع)؛ گفت: امامت چیست و امام کیست؛ در مکتب تشیع بیشترین بیانات معصومین(ع) در متون دینی ما درباره موضوع مهم امام و امامت است، در طول تاریخ همه گرفتاری‌های امت اسلام به واسطه عدم شناخت امامت و امام بوده است که کج و بی‌راهه دنبال غیرشایسته رفتند.

استاد حوزه علمیه افزود: در بسیای از کشورهای امروز ما گرفتاری‌هایی که دیده می‌شود محصول عدم معرفت نسبت به امام و امامت است، امت اسلام هرچه آسیب و صدمه خوردند به همین جهت است که هنوز آثار آن گرفتاری‌ها مشهود و نمایان است.

حجت الاسلام والمسلمین اعتمادیان با بیان اینکه امامت چیست و امام کیست؛ عنوان کرد: برای این موضوع باید در ابتدا به قرآن مراجعه کرد؛ خداوند در قرآن درباره امامت حضرت ابراهیم خلیل(ع) مثال می‌زند که بعد از امتحانات و آزمایش‌های بسیار سخت به مقام والای امامت رسیدند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حضرت ابراهیم(ع) در ابتدا مرتبه خلت که خلیل الرحمن است را دریافت کردند؛ اظهار کرد: مقام حضرت ابراهیم(ع) نزد خداوند چنان است که به مسلمانان دستور داده و واجب کرده است که هنگام حج کنار خانه خدا پشت مقام ابراهیم نماز بخوانند؛ این از شعائر الهی است.

وی ادامه داد: حضرت ابراهیم(ع) پس از مقام خلت به مرتبه نبوت سپس رسالت و پس از آن امامت رسیدند اما مقام امامت از همه مراتب دیگر بالاتر بودند؛ پیامبر اسلام(ص) نیز هم رسول خدا و هم امام بودند؛ پیامبر اسلام(ص) امام اکبر هستند.

حجت الاسلام والمسلمین اعتمادیان افزود: وقتی حضرت ابراهیم(ع) به این مقام عظیم رسیدند از خداوند پرسیدند آیا این مقام به نسل من هم خواهد رسید خداوند در پاسخ فرمودند این مقام صرفا به کسانی تعلق می‌گیرد که ظالم نباشند و این مقام را خداوند مشخص می‌کنند؛ کسی که دارای مقام عصمت نباشد به امامت نخواهد رسید.

استاد حوزه با بیان اینکه امام باید از زمان تولد تا زمان امامت و پس از آن حتی بعد مرگ معصوم باشد یعنی هیچ نوع گناه کوچک و بزرگی از او سرنزده باشد؛ ابراز کرد: حضرت نوح(ع) سالهای زیادی عمر کردند اما در تمام این مدت کوچکترین گناهی حتی به صورت سهوی از ایشان سرنزده است زیرا اگر حتی یک گناه از ایشان سرزده باشد از نظر اعتقادی ایشان ظالم محسوب شده و ظالم به مقام امامت نمی‌رسد.

وی گفت: برخلاف سایر فرق می‌گویند اگر کسی گناه کرده باشد توبه کند می‌تواند به مقام امامت برسد؛ مقام عصمت مقامی نیست که انسان به آن برسد و گناه کند بلکه مقام عصمت مولود طهارت است و طهارت مولود عصمت نیست؛ عصمت مانع از گناه نیست بلکه محصول طهارت عصمت را به وجود می‌آورد؛ امام به واسطه طهارت به مقامی از علم الهی رسیده که ماهیت گناه را به خوبی می‌شناسد و با اینکه توان گناه کردن دارد آن را انجام نمی‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین اعتمادیان در پایان با بیان اینکه هیچ قدرت قاهره مانع گناه نکردن امام نیست بلکه آن علم به حقیقت و ماهیت گناه سبب پرهیز از گناه است؛ خاطرنشان کرد: خداوند کما بیش همین علم را هم به ما عطا کرده اما ما می‌دانیم و عمل نمی‌کنیم آنها می‌دانند و عمل می‌کنند. وقتی شما تشنه باشید از بین آب پاک و اب لجن آب پاک را انتخاب می‌کنید چرا که نسبت به ماهیت اب لجن و بیماری پس از آن آگاهی دارید اما اگر گناه می‌کنید نسبت به ماهیت آن آگاهی ندارید.

 

اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه