تابستان بهترین فرصت برای تربیت نسل مهدوی است
حجت الاسلام فوادیان با اشاره به اهمیت طراحی بخشی از برنامه های اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با موضوع مهدویت گفت: این رویکرد گامی برای تربیت نسل مهدوی و منتظر است.به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، حجت الاسلام «محمدرضا فوادیان»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به فرصت اوقات فراغت برای آشناسازی کودکان و نوجوانان با فرهنگ و آموزه های مهدویت گفت: اوقات فراغت به دلیل دوری کودکان و نوجوانان از فضای درس و تحصیل، زمانی شاد برای این قشر محسوب می شود، به همین دلیل زمان بسیار دلپذیری برای آنان است، در نتیجه اگر برنامه آموزشی طی این دوران برای نوجوانان در نظر گرفته می شود باید متناسب با این فضا باشد.
کارشناس مرکز تحصصی مهدویت ادامه داد: دانش آموزان در ایام اوقات فراغت بیشتر به دنبال تفریح و بازی کردن و یا ورزش کردن هستند و اگر بنا داشته باشند کلاسی نیز شرکت کنند تمایل به کلاس های کامپیوتری و رباتیک دارند بنابراین اگر بنا داریم آموزه های مهدویت را به این قشر منتقل کنیم باید با بهره گیری از این فضا، کار را انجام دهیم.
فوادیان با بیان اینکه برای غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با آموزه های مهدویت باید جذاب سازی روند آموزش را در دستور کار داشته باشیم گفت: امروز نهادهای مهدوی مختلفی مانند مرکز تخصصی مهدویت، مسجد مقدس جمکران، موسسه آینده روشن و غیره در حوزه مهدویت در حال تلاش و فعالیت هستند که بسیاری از برنامه های آنان نیز در حوزه کودک و نوجوان برنامه ریزی می شود.
این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: این مرکز بیش از ۶۰ عنوان کتاب با موضوع کودک و نوجوانان در حوزه مهدویت تعریف کرده است که می تواند چراغ راه برنامه های مهدوی در ایام تابستان باشد.
وی با اشاره به اینکه مراکز برنامهریز و مجری برنامه های اوقات فراغت باید با مراکز مهدوی و کارشناسان آن همکاری داشته باشند، افزود: مراکزی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد باید در برنامه ریزی های خود همکاری گسترده و جدی با مراکز مهدوی داشته باشد.
فوادیان اضافه کرد: این مراکز دارای کارشناسان خبره ای که متخصص جذاب سازی برنامه های آموزشی برای کودکان اند، هستند در نتیجه همکاری آنان با کارشناسان مهدوی، جذاب شدن آموزش ها برای کودکان و نوجوانان را حاصل می شود.
این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در پاسخ به پرسشی در مورد مدل و نوع آموزش های مهدوی به نوجوانان و جوانان گفت: محتوای این کلاس ها به دو دسته تقسیم بندی می شود محتوای اول به صورت مستقیم به تبلیغ آموزش های مهدوی می پردازد که در این حوزه باید کارگروه تخصصی متشکل از کارشناسانی که آشنا به روحیه کودک و نوجوان و آموزه های مهدویت باشند ورود یابند و روش دیگر آموزش های غیرمستقیم است، امروز الحمدالله محتوا و آموزش های مهدوی در سطح مختلف در کشور دسته بندی شده است به طور مثال مشخص شده است برای کودک چه موضوعاتی باید آموزش داده شود و برای دیگر سنی نیز مشخص است.
حجت الاسلام فوادیان افزود: برای آموزش آموزه ها و فرهنگ مهدویت به هر سنی، ناگزیریم که با توجه به ویژگی ها و مقتضیات آن سن به ارائه محتوا بپردازیم، از سوی دیگر با توجه به حال و هوای کودک و نوجوان در ایام تابستان یکی دیگر از روش هایی که می تواند برای ارائه آموزش های مهدویت مورد استفاده قرار گیرد آموزش از طریق غیر مستقیم به ویژه از طریق بازی و رایانه است.
این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه اوقات فراغت تابستان بهترین زمان برای یارسازی و کادر سازی جهت قیام امام زمان (عج) است گفت: اسلام تربیت فرزند را مقوله ای حتی قبل از به دنیا آمدن فرزند تعریف کرده است و برای این امر دستوراتی به والدین ارائه داده است لذا اگر فردی بنا دارد مهدی یاور تربیت کند باید به این دستورات توجه داشته باشد.
وی در پایان با بیان اینکه در حوزه برنامه های مهدوی یکی از رویکردهای مهم و اساسی تربیت نسل مهدی یاور است خاطرنشان کرد: فرزندانی که تحت تکفل خانواده های مهدی یاور هستند باید اوقات فراغت مهدوی داشته باشند لذا با اجرای برنامه هایی می توان این ایام را برای آنان مهدوی غنی سازی کرد تا کمکی برای آن فرآیند تربیت نسل مهدوی باشد.
پایان پیام/
- بهترین زمان برای تبلیغ و ترویج مهدویت، نوجوانی است/در فراغت تابستان کارهای ماندگار مهدوی انجام دهیم
- اصول انس با امام زمان(عج) در تعطیلات تابستان
- فراخوان دوره تابستانی طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری
- شیوه مطالعه امام راحل( ره) در تابستان
- برگزاری برنامههای اوقات فراغت تابستانه در 18 منطقه آموزشی بوشهر
|