«رَیّان» دری است در بهشت که فقط روزهداران از آن عبور میکنند
یک استاد حوزه علمیه با بیاناینکه بهشت دری به نام رَیّان دارد که از این در جز روزهداران کسی داخل نمیشود، گفت: خداوند برگه برائت از آتش را به روزهدار میدهد و بهترین ثمرات بهشت را در اختیار او میگذارد.به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، حجتالاسلام و المسلمین «سیدمحمدباقر علوی تهرانی» به مناسبت ماه مبارک رمضان طی سخنانی در فضای مجازی درباره برنامه مراقبت در این ماه، اظهار کرد: یک دسته از مراقبتها در ماه مبارک رمضان مراقبت از روزه است.
یک استاد اخلاق با بیان اینکه روزه یک حکم شرعی است و وجوب آن در قرآن آمده است، تصریح کرد: طبق آیه ۱۸۳ سوره مبارکه بقره روزه بر شما واجب شده همانطور که بر کسانی قبل از شما هم واجب بوده تا شاید تقوا پیشه کنید.
حجتالاسلام و المسلمین علوی تهرانی افزود: در تفسیر این آیه آمده که روزه فقط بر انبیاء امتهای گذشته واجب بوده نه بر امتهای آنها، و تنها امتی که در این عمل با عمل پیامبر خود مشترک است، امت اسلامی است و این افتخار بزرگی محسوب میشود.
این استاد حوزه علمیه درباره فوائد روزه با اشاره به یکی از موارد آن مبنی بر روسیاهی برای شیطان، ابراز کرد: رسول اسلام(ص) فرمودند: روزه روی شیطان را سیاه میکند. کسی که از وسوسه شیطان روسیاه شده، با روزه فرصت پیدا میکند که شیطان را روسیاه کند.
وی با اشاره به فایده دیگر روزه مبنی بر ورود ویژه به بهشت، اظهار کرد: رسول اکرم(ص) فرمودند: بهشت دری دارد به نام رَیّان که از این در جز روزه داران کسی داخل نمیشود.
حجتالاسلام و المسلمین علوی تهرانی درباره فایده دیگر روزه یعنی رحمت الهی، گفت: امام صادق(ع) فرمودند: سه عمل نماز شب، ملاقات برادران دینی و روزه داری سبب جلب رحمت خداوند میشود.
این استاد حوزه علمیه درباره خصوصیتهای روزه بیان کرد: پیامبر اسلام(ص) فرمودند: اگر کسی در ماه مبارک رمضان روزه بگیرد این خصوصیات نصیبش میشود؛ حرام از پیکر انسان پاک و به رحمت خدا نزدیک میشود. سختیهای جان دادن بر او آسان میشود. در روز قیامت از گرسنگی و تشنگی در امان است. خداوند برگه برائت از آتش را به روزهدار میدهد و بهترین ثمرات بهشت را در اختیار او میگذارد.
وی درباره حد لازم روزه بیان کرد: امام صادق (ع) میفرمایند: روزهداری فقط دوری از خوردن و آشامیدن به تنهایی نیست. بلکه برای روزه، شرایطی وجود دارد که لازم است این شرایط رعایت شود تا اینکه آن روزه، یک روزه کامل و تمام باشد.
حجتالاسلام و المسلمین علوی تهرانی در پایان خاطرنشان کرد: با نخوردن و نیاشامیدن و اجتناب از سایر مبطلات روزه، حد واجب روزه به دست میآید اما با رعایت آداب روزهداری ما به هدف کامل و تمام آن میرسیم.
- به جای تشبّه به اهل بیت دنبال تشرّف هستیم / باید تکلیفمدار باشیم
- محبان خداوند و اهل بیت(ع) شدیدالورع هستند
|