آخرین اخبار
کد خبر : 14828 تاریخ ثبت : 1399/2/8 15:49:56

اقدام بزرگ "شیخ مفید" از نظر رهبر معظّم انقلاب/ نگارش ۶ کتاب با موضوع مهدویت

شیخ مفید مؤسس‌ و سرحلقه‌ جریان‌ علمی‌ رو به‌ تکاملی‌ است‌ که‌ در دو رشته‌ کلام‌ و فقه‌ تا امروز در حوزه‌های‌ علمی‌ شیعه‌ امتداد یافته‌ و ویژگی‌های‌ اصلی‌ و خطوط اساسی‌ آن‌ همچنان‌ پابرجا مانده‌ است.

به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از تسنیم ، در میان دانشمندان بزرگ ما که در اعصار مختلف می‌زیستند، مفاخر و نوابغ بسیاری بودند که امروز هر کدام مایه اعتبار و سند افتخار جهان تشیع به شمار می‌آیند. امروز (دوشنبه 8 اردیبهشت و سوم رمضان) روز بزرگداشت یکی از آن بزرگان و مفاخر شیعه است. نام کاملش «محمد بن محمد بن نعمان» است و در سال 336 هجرى در حوالى بغداد به دنیا آمد. ابن‌قولویه قمى، شیخ صدوق و ابن‌ولید قمی از جمله اساتید و شیخ طوسی، سید مرتضی علم‌الهدی و سید رضی و نجاشی از جمله شاگردان برجسته او محسوب می‌شوند. او معروف به "شیخ مفید" است، عالمی که در زمان غیبت امام زمان(عج) در طول سه سال، سه نامه از امام زمان دریافت کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1372 در پیامی که به کنگره‌ جهانی‌ هزاره‌ شیخ‌ مفید صادر فرمود، در بیان‌ جایگاه‌ شیخ‌ مفید در خط سیر تفکر علمی‌ تشیع‌ در دو زمینه‌ کلام‌ و فقه‌ فرمودند: «شیخ‌ مفید در سلسله‌ علمای‌ امامیه‌ فقط متکلم‌ و فقیه‌ سرآمد برجسته‌ نیست‌ بلکه‌ فراتر از این‌، وی‌ مؤسس‌ و سرحلقه‌ جریان‌ علمی‌ رو به‌ تکاملی‌ است‌ که‌ در دو رشته‌ کلام‌ و فقه‌ تا امروز در حوزه‌های‌ علمی‌ شیعه‌ امتداد یافته‌ و ویژگی‌های‌ اصلی‌ و خطوط اساسی‌ آن‌ همچنان‌ پابرجا مانده‌ است.

کار بزرگ‌ (شیخ) مفید اثبات‌ این‌ مطلب‌ است‌ که‌ عقل‌ به طور مستقل از فهم‌ همه‌‌ مباحثی‌ که‌ در علم‌ کلام‌ مطرح‌ می‌شود، ناتوان‌ است‌، مثلاً در باب‌ صفات‌ خدا مانند اراده‌ و سمع‌ و بصر و امثال‌ آن‌، عقل‌ به‌ مدد وحی‌ است‌ که‌ می‌تواند در وادی‌ معرفت‌ درست‌ گام‌ نهد و به تنهایی‌ وارد شدنش‌ در این‌ وادی‌ که‌ مربوط به‌ حضرت‌ حق‌ جل‌ّ و علا است‌، ورود در تیه‌ ضلالت‌ است‌. این در واقع‌ مضمون‌ همان‌ روایاتی‌ است‌ که‌ آدمی‌ را از تکلم‌ در باب‌ خدای‌ متعال‌ نهی‌ می‌کند. پس‌ کار مفید، محروم‌ کردن‌ عقل‌ از قلمرو متعلق‌ به‌ او ـ که‌ در آن‌ سمع‌ و وحی‌ را راه‌ نیست‌ ـ یعنی‌ وادی‌ اثبات‌ صانع‌ و استدلال‌ بر وجود باری‌ یا توحید یا نبوت‌ عامه‌ نیست‌، بل‌ محدود کردن‌ عقل‌ به‌ همان‌ حدودی‌ است‌ که‌ خالق‌ عقل‌ برای‌ او معین‌ کرده‌ است‌ تا به‌ گمراهی‌ نیفتد.»

از جمله آثار او عبارتند از:  «الافصاح فی الامامة» او در این کتاب به اثبات امامت حضرت علی علیه‌السلام پرداخته و نظریه مخالفان را ابطال کرده است. در حوزه مهدویت برخی از رسائل شیخ مفید در این باب به دست ما رسیده است؛ از جمله «المسائل العشر فی الغیبة» است که در آن به 10 سؤال در این باره پاسخ داده است. «فی الغیبة»، «مختصر فی الغیبة»، «النقض على الطلحی فی الغیبة»، «جوابات الفارقیین فی الغیبة»، «الجوابات فی خروج الإمام المهدی(ع)».

اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه