آخرین اخبار
کد خبر : 15015 تاریخ ثبت : 1399/2/29 11:49:03
شرح دعای بیست و چهارمین روز از ماه مبارک رمضان

میانبر کسب رضای خدا/۴ گروهی که بهشت را نمی‌بینند

یک استاد اخلاق با بیان اینکه التزام به هر عملی که خدا ما را به آن امر کرده، سبب رضای الهی می‌شود، گفت: باید از خدا بخواهیم که از عوامل نارضایتی اش به دور باشیم و در دامان شیطان نیفتیم.

به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم بهاری»و در شرح دعای بیست و چهارمین روز از ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: پیامبر(ص) در این دعا با نگاهی دیگر ورود کرده و برداشتی بسیار حساب شده درخواست ها را مطرح می کنند و بیان می دارند: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ فِيهِ مَا يُرْضِيكَ، وَ أَعُوذُ بِكَ مِمَّا يُؤْذِيكَ، وَ أَسْأَلُكَ التَّوْفِيقَ فِيهِ لِأَنْ أُطِيعَكَ وَ لا أَعْصِيَكَ، يَا جَوَادَ السَّائِلِينَ؛ خدایا در این ماه آنچه تو را خشنود می‌کند از تو درخواست می‌کنم، و از آنچه تو را ناخشنود می‌کند به تو پناه می‌آورم، و از تو در این ماه توفیق اطاعت و ترک نافرمانی ات را خواستارم، ای بخشنده به نیازمندان.»

 

این استاد اخلاق با اشاره به آغاز دعا تصریح کرد: «أَسْأَلُكَ فِيهِ مَا يُرْضِيكَ» یعنی در این ماه آنچه که تو را خشنود می کند، می طلبم؛ عاشق رفتاری را از خود بروز می دهد که فقط باب دل معشوق باشد. پیامبر(ص) هم مسیری را می طلبد که فقط مرضی رضای او باشد چون رضایی جز رضای او به درد نخواهد خورد.

 

وی ادامه داد: باید بدانیم رضای خدا در چه چیزی است؛ می توان گفت هر عملی که خدا ما را به انجامش امر کرده، موجبات رضای الهی می شود و التزام به آنها ما را از خشم و غضب الهی مصون می دارد. در حدیث است که خدا طبیب است و ما بیمار چنان که پیامبر(ص) هم طبیب دوّار بود و با رافت خود سراغ مردم می رفت.

 

حجت الاسلام بهاری تاکید کرد: اما بیمار باید مریضی خود را بپذیرد و درمان را جدی بگیرد یعنی باید ربوبیت را پذیرفته و نسخه یا همان دستورالعمل های الهی را عملی کنیم از دروغ، غیبت، ظلم و خیانت و افتراء و کوتاهی در انجام واجبات و ریختن آبروی مردم پرهیز کنیم وگرنه به خشم الهی مبتلا می شویم.

 

وی با اشاره به عبارت «أَسْأَلُكَ التَّوْفِيقَ فِيهِ لِأَنْ أُطِيعَكَ وَ لا أَعْصِيَكَ» در ادامه دعا، ابراز کرد: اینجا توفیقی می طلبیم که از عوامل نارضایتی خدا به دور باشیم مباد در دامان شیطان بیفتیم و سبب آزار خدا شویم. اینجا منظور از عوامل سبب آزار خدا عبارت است از دزدی، آلوده شدن به حرام، خیانت و ... چنان که امام کاظم(ع) فرمودند: «خدا بهشت را حرام کرد بر آنها که زبان فحاش و گزنده دارند، حیای شان کم است و باکی ندارند که درباره دیگران چه بگویند و دیگران درباره آنها چه بگویند».

 

حجت الاسلام بهاری با بیان اینکه عقوبت ها هم دنیوی هستند و هم اخروی، گفت: لذا در ادامه این دعا حضرت رسول(ص) عرضه می دارند که من از تو توفیق و کمک می خواهم که هم اطاعت کنم تو را و هم اهل عصیان و نافرمانی نباشم این فقط کار خدا است که چنین عنایتی به ما داشته باشد. چنان که در هنگام دعا از خدا می خواهیم ما را به آنچه در تحمل ما نیست امتحان نکند (همه بندگان امتحان می شوند).

 

این استاد اخلاق تاکید کرد: در انتهای دعای رسول خدا(ص) عرضه می دارند: «يَا جَوَادَ السَّائِلِينَ» ای کسی که می بخشی به آنها که از تو مسئلت می کنند؛ در جوشن کبیر هم می خوانیم که خدا بخشنده ترین بخشنده ها است. از امام جواد(ع) است که فرمودند: «مومن باید سه خصلت داشته باشد: توفیق داشته باشد، خود را نصیحت و موعظه کند و نصیحت دیگران درباره خود را بپذیرد». چنان که در قرآن آمده آنها که خدا و رسول خدا(ص) را اطاعت می کنند از کفار دور هستند اما انسان عصیانگر هرگز مورد هدایت الهی قرار نمی گیرد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: این دعا و اختتام به عبارت «يَا جَوَادَ السَّائِلِينَ» فقط به بعد مادی بازنمی گردد ما به کرامات و عنایات معنوی خدا و اهل بیت(ع) هم نیاز داریم چنان که امام رضا(ع) در بحبوحه مناظره در حضور مامون، جلسه را برای رفتن بر بالین سلمانی‌ای اهل نیشابور ترک کردند و در لحظه جان دادن کنار او ماندند. حضرت(ع) خود فرمودند: کسی که به ما متوسل می شود سه جا که هیچ فریادرسی نیست به بالینش می آییم: لحظه جان دادن، لحظه ای که در قبر قرار می گیرد و لحظه ای که از قبر برمی خیزد.

اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه