آخرین اخبار
کد خبر : 15133 تاریخ ثبت : 1399/3/18 13:38:21

جایگاه حضرت حمزه(ع) در قرآن/ بر عرش الهی نوشته شده «حمزه اسدالله و اسد رسول الله و سیدالشهداء»

حجت‌الاسلام کفیل با بیان‌اینکه حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) به قدری عظمت مقام دارند که چند آیه در قرآن به ایشان اختصاص دارد، گفت: امیرالمومنین(ع) در وصف ایشان فرمودند: «عمویم حمزه جهنم را از دوستداران خود دور می‌کند».

 به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، حجت الاسلام «محمدصادق کفیل» درباره فضایل حضرت حمزه سیدالشهداء(س)، عموی حضرت رسول(ص) اظهار کرد: تولد وجود نورانی ایشان دو تا چهار سال قبل از عام الفیل واقع شده و سن شان بسیار نزدیک به حضرت رسول(ص) بوده است چراکه حضرت محمد مصطفی(ص) در عام الفیل متولد شدند.

 

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه شهادت ایشان هم در نیمه شوال سال سوم هجری رخ داده است، گفت: وقتی حضرت حمزه سیدالشهداء(ع) به شهادت رسیدند، جبرئیل بر حضرت رسول(ص) وارد شد و عرضه داشت: «اسدالله و اسدالرسول الله». آن وجود نورانی در گرویدن دیگران به اسلام بسیار موثر بوده است.

 

وی با بیان اینکه حضرت حمزه(ع) به قدری عظمت شان و مقام دارند که چند آیه در قرآن به ایشان اختصاص دارد، تصریح کرد: خداوند در آیه 23 سوره مبارکه احزاب می فرماید: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدُواْ اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى‏ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُواْ تَبْدِیلاً؛ از میان مؤمنان مردانى هستند که آنچه را با خداوند پیمان بسته بودند صادقانه وفا کردند (و خود را آماده‏ جهاد نمودند)، برخى از آنان پیمانشان را عمل کردند (و به شهادت رسیدند) و بعضى دیگر در انتظار (شهادت) هستند، و هرگز (عقیده و پیمان خود را) تغییر ندادند».

 

حجت الاسلام کفیل ادامه داد: امام باقر(ع) در شرح این آیه شریفه فرمودند: منظور از «مَّن قَضَى نَحْبَهُ» حضرت حمزه(ع) و حضرت جعفر عیار(ع) و منظور از «مَّن یَنتَظِرُ» وجود نورانی امیرالمومنین(ع) است.

 

وی تاکید کرد: علاوه بر این خدای متعال در آیه 96 سوره مبارکه نساء می فرماید: «وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ»؛ حضرت رسول(ص) فرمودند: منظور از «النَّبِيِّينَ» من، منظور از «الصِّدِّيقِينَ» امیرالمومنین علی(ع)، منظور از «الشُّهَداءِ» حضرت حمزه(ع) و منظر از «الصَّالِحِينَ» وجود نورانی حضرت زهرای مرضیه و فرزندان ایشان علیهم السلام است.

 

حجت الاسلام کفیل در ادامه بیان کرد: نقل است کسی محضر حضرت رسول(ص) آمد و عرضه داشت: پسربچه ای دارم، اسمش را چه بگذارم؟، پیامبر(ص) فرمودند: حمزه، محبوب ترین اسم نزد من است. ایشان در کنار جسد حمزه سیدالشهداء(ع) فرمودند: خدا تو را رحمت کند، نسبت به خویشاوندان صله رحم جدی داشتی و همیشه دنبال کار خیر بودی.

 

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: همچنین، امیرالمومنین امام علی(ع) در وصف حضرت حمزه(ع) می فرمایند: «عمویم حمزه جهنم را از دوستداران خود دور می کند». در روایت است که بر عرش الهی نوشته شده: «حمزه اسدالله و اسد رسول الله و سیدالشهداء».

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: شیخ حسین فاضلی از اولیاءالله می فرمود: در سفر اول به حج، روحانی کاروان آیت الله دستغیب بود، ایشان بر سر مزار حضرت حمزه(ع) گفت: هر کس سفر اول است هر چه اینجا از خدا بخواهد، به او می دهد. سپس فرمود: من 20 بار سفر حج خواستم به تعداد سفرهای علی بن مهزیار و به دعایی که سر قبر حضرت حمزه(ع) کردم دعایم مستجاب شد و این تعداد به حج مشرف شدم. جالب آنکه یکی از خوبان می گفت که در غالب سفرها وجود نورانی امام عصر(عج) را هم درک کرده بود.

اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه