ازدواجی که معیارهای ساختگی را درهم شکست
در امر ازدواج بیشک یکی از موارد درس آموز تاریخ را میتوان ازدواج حضرت محمد (ص) با حضرت خدیجه (س) دانست که ملاک برتری و فضیلت، امور اخلاقی شد نه مسائل مادی و دنیوی!به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از مهر ، زندگی صاحبان خرد و اندیشه در طول تاریخ، همیشه دارای نکاتی است که تأمّل در آنها میتواند راه رسیدن به سعادت را به انسان نشان دهد و از اسباب رسیدن افراد به موفقیتهای چشمگیر محسوب شود. لذا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در حدیثی زیبا سفارش میفرمایند که به زندگی گذشتگان دقّت باید شود و نکات درس آموزی که در آن است را باید آموخت و به کار گرفت: «اعْتَبِرُوا فَقَدْ خَلَتِ الْمَثُلَاتُ فِیمَنْ کَانَ قَبْلَکُمْ؛ عبرت گیرید که در میان پیشینیان شما درسهای عبرت هست» [۱]
شاید یکی از مسائل حائز اهمیت در جامعه امروز ما که به نوعی زنگ خطر محسوب میشود بالا رفتن سن ازدواج و فاصلهای است که از زمان بلوغ جنسی افراد تا زمان امکان ازدواج به وجود آمده؛ فاصلهای که ریشه در مشکلات متعدد فرهنگی و اقتصادی دارد که شاید نقش قوانین ناصحیح خودساخته در بین خانوادهها و جوامع را نتوان در آن کتمان کرد!
بایدها و نبایدهای غیرمنطقی که در مسائل مختلف من جمله از ابتداییترین مراحل ازدواج مانند نحوه خواستگاری، زمان خواستگاری، مقدمات خواستگاری، اطلاع پیدا کردن یا نکردن اقوام دور و یا نزدیک در مراسم خواستگاری آغاز میشود و به مسائل مهریه و جهیزیه و زمان عروسی و مکان زندگی زوجین و… ختم میشود که بخشی از این ظلم در حق جوانان ریشه در چشم و هم چشمیها و توقعات نابجا دارد که فاقد هرگونه ارزش عقلانی و شرعی است و بر اساس آن تصور میشود که رسیدن به سعادت در گروی برخی عوامل مادّی و ظاهری است که اگر نباشد خوشبختی حاصل نخواهد شد و درنتیجه بر اساس همین تفکّر سنگاندازیهای متعددی را برای جوانان خود ایجاد میکنند و وقتی برخی امور مانند زیاد شدن سنّ جوان و یا برخی مشکلات اخلاقی ایجاد شد افسوس برایشان ایجاد میشود که چرا چنین شد! مسئلهای که میشد با مراجعه به زندگی و سیره بزرگان شریعت و پرچم داران عقل و کیاست، و درسآموزی از زندگیشان، آن را به وجود نیاورد.
در امر ازدواج بیشک یکی از موارد درس آموز تاریخ را میتوان ازدواج حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) با حضرت خدیجه (سلام الله علیها) دانست ازدواجی که با پیشنهاد سنجیده و توأم با امتحانات متعدد خانم آغاز شد و علیرغم تفاوت چشمگیر موقعیت مالی و دارایی موجود (تا آنجا که به نوعی این بانو کارفرمای پیامبر نیز محسوب میشد) در اوج سادگی به نتیجه رسید و ملاک برتری و فضیلت، امور اخلاقی شد نه مسائل مادّی و دنیوی! تا آنجا که تعبیری خاضعانه و عاشقانه را حضرت خدیجه (سلام الله علیها) به معشوقشان مطرح فرمودند و آن این بود که از این پس هر چه دارم از آن توست! «اَلْبَیْتُ بَیْتُکَ وَ اَنَا اَمَتُکَ؛ خانه (من) خانه تو، و من هم کنیز تو هستم» [۲]
تمامی آنچه آمد را میتوان مایهی عبرتی قرار داد در نحوه انتخاب همسر و ملاکهایی که باید به آنها توجه داشت در باب ویژگیهایی که باید شریک زندگی نسبت به آن برخوردار باشد و فضیلت بخشی به کرامت انسانی و اخلاقی، نه امور مادّی و ظاهری.
*: کارشناس امور مذهبی و مشاور خانواده
پینوشت:
[۱] بحار الأنوار، ج ۷۴، ص ۱۷۱
[۲] بحارالانوار، ج ۱۶، ص ۷۵۷۷
- رابطه عاطفی حضرت فاطمه(س) با پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س)
- عشق حضرت خدیجه(س) به پیامبر(ص) آسمان را به زمین پیوند داد
- ایثار و مقاومت در یاری حجت زمان، آموزه حضرت خدیجه(س) برای بانوان منتظر است
- «صدای دوست داشتنی» به دست نوجوانان رسید
- ۴ ملاک اصلی ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س)
- همسرداری حضرت خدیجه(س) الگویی برای زنان
- ذکری برای از بین بردن نفاق
- شگردی برای پیاده روی
- خدیجه(س) تنها بانوی برگزیده از همسران نبی گرامی اسلام است
|