انتظار فرج در مکتب حاج قاسم/ ماجرای توسل سردار برای خطشکنی در والفجر۸
یک جامعهشناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه سردار سلیمانی سلوک فردی و اجتماعیاش را بر اساس نظریه ولایت فقیه تنظیم میکرد، گفت: اعتقادی عجیب به حضرت زهرا(س) داشت و با همین اعتقاد در والفجر۸ رزمندهها را برای خطشکنی فرستاد و موفق شد.به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، مکتب حاج قاسم برای آنها که در پی انتظار زمینه ساز ظهور امام مهدی(عج) هستند، چراغ راهی است تا بدانند در فتنه های آخرالزمانی عصر غیبت با اخلاص، جهاد و تقوا چطور می توان در زمره مهدییاوران قرار گرفت و امام عصر(عج) را تنها نگذاشت ... از این رو، به مناسبت فرا رسیدن نخستین سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و به منظور بررسی جلوه های انتظار فرج در سیره سردار دل ها با حجت الاسلام والمسلمین دکتر «محمدمهدی بهداروند»، رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس، جامعه شناس و مولف آثاری همچون «زندانالرشید»، «گمشدهی من» و «جادههای سربی» از آثار دوران دفاع مقدس گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:
حجت الاسلام والمسلمین دکتر بهداروند درباره راز مقامات و جایگاه سردار حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: آنچه سبب شد حاج قاسم مانا و شهادت ایشان به یک نقطه عطف تاریخی برای ایران تبدیل شود و جمعیت چندمیلیونی نه فقط در ایران بلکه در عراق برای تشییع ایشان بیایند، ناشی از یک خصوصیت بارز بود، او خود را مسافر می دانست، انسانی که خود را مسافر بداند تعلقات دنیایی برایش حادث نمی شود و همیشه آماده رفتن است.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: به تعبیر قرآن آنها که دنیا را منزلگاه ابدی خود می دانند، به کژی و انحراف و تمرد و ناهنجاری های اجتماعی روی می آورند، اما حاج قاسم چه در دوران جنگ و نیز بعد از آن، همیشه خود را مسافر می دانست و دعا می کرد این سفر با مقصد شهادت به اتمام برسد ... این خصوصیت اصلی حاج قاسم بود. کسی که زندگی پاک و مطهر داشته باشد، خداوند همه قلوب را به سوی او متممایل می کند، چنان که هر کس از خدا بترسد، خدا خوف از او را در دل ها می اندازد، یا کسی که خدا را دوست داشته باشد، خدا همه عالم را عاشق او می کند.
دنیا را قفس می دانست!
حجت الاسلام بهداروند تصریح کرد: حاج قاسم دنیا را قفس می دانست و همه تلاشش این بود که با مرگ شهادتگونه این سفر را تمام کند برای همین هم در همه دیدارها و ملاقات ها با بزرگان و علما و خانواده شهدا التماس دعای شهادت داشت. باید توجه داشت شهادت نه ابتدای راه است و نه انتهای آن بلکه مزد انسانی است که خود را مسافر الیالله می داند.
این رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس در ادامه بیان کرد: حاج قاسم در سفر 40 ساله خود در عمر بابرکت انقلاب، بزرگ ترین خدمات را نه تنها به ایران و انقلاب و اسلام بلکه به جهان بشریت کرد و سبک زندگی او بهترین الگوی سبک زندگی برای ما محسوب می شود.
وی با بیان اینکه انسان ملتزم به آموزه های دینی باید این آموزه ها را در زندگی فردی و اجتماعی خود عملی کند، گفت: حاج قاسم به نظریه ولایت فقیه التزام عملی داشت، هشت شال برای آن جنگید، فرماندهی کرد و افتخارات بسیار را در جبهه ها رقم زد، نگاه ایشان به ولایت فقیه را نباید با اندیشه سیاسی موجود سنجید، او فراجناحی و فراسلیقه ای می اندیشید و بر اساس اعتقاداتش عمل می کرد چه دیگران خوشششان می آمد و چه بدشان می آمد.
تنظیم سلوک فردی و اجتماعی بر اساس نظریه ولایت فقیه
حجت الاسلام دکتر بهداروند با بیان اینکه حاج قاسم سلوک اجتماعی خود را نیز بر اساس اعتقاد به نظریه ولایت فقیه تنظیم می کرد و انجام می داد، تاکید کرد: از این رو، بعد از پایان جنگ و دیگر فعالیت ها، به نیروی قدس سپاه رفت و در همه این سال ها کوچکترین خللی در اعتقادش به ولایت فقیه ایجاد نشد و این اعتقاد و التزام به آن را تا آخرین لحظه حیات و لحظه شهادت حفظ کرد! این در حالی است که توجه به نظریه ولایت فقیه برای عده ای بیزینس و محل درآمد است.
این مولف آثار پرمخاطب دوران دفاع مقدس ابراز کرد: اما حاج قاسم با اعتقاد و التزام به ویلات فقیه زندگی کرد و نفس کشید همین سلوک بود که باعث شد مقام معظم رهبری در نماز بر پیکر ایشان چند بار تکرار کنند: «اللهم انّا لانعلم منه الا خیرا». اعتقاد حاج قاسم بر این بود که ولیفقیه از امام زمان(عج) نیابت دارد. ایشان در وصیتنامه خود می گوید: ایران حرم است اگر حرم ضربه بخورد، دیگر حرم ها نیز از بین می روند. حاج قاسم با اعتقاد به ولایت فقیه از همه هستی خود گذشت، در حالی که برخی تا جایی با ولایت فقیه هستند که منافع دنیاییشان تامین شود!!
حاج قاسم تجربه های نو را به دنیا هدیه کرد
وی درباره روشنگری ها و افق گشایی های اقدامات سردار سلیمانی در گام اول انقلاب برای حرکت صحیح و اثرگذار در گام دوم انقلاب بیان کرد: حاج قاسم بسیاری از شاخصه هایی را که مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب مطرح کرده اند، به تنهایی و قبل تر از آن، عملیاتی کرد. نظرگاه او در مجاهدت ها تدوین یک نظام سیاسی و ساخت تمدن نوین اسلامی است در همین راستا گفتمان جهاد و شهادت را در کشورهایی همچون سوریه، لبنان، بحرین، قطر و ... راه اندازی و اساساً آن را جهانی کرد. این حرکت و زمینه سازی ها کمک می کند در گام دوم انقلاب با سرعت بیشتری به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم. تمدن نوین اسلامی یعنی داشته هایی را به رخ دنیا بکشیم که فاقد آنها است، حرف هایی را به دنیا بزنیم و ایده هایی را به دنیا بدهیم که تاکنون تجربهشان نکرده است و این دقیقاً همان کاری است که حاج قاسم در نظر و عمل محقق کرد.
وی درباره نیازمندی های جامعه منتظر و در حال حرکت به سوی ظهور به مکتب حاج قاسم، تاکید کرد: ایشان مصداق اَتم و اَکمل برای عشق بازی و شاگردی در مسیر حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی است. باید توجه داشت اصلی ترین نیاز امروز جامعه، حرکت تحت لوای ولایت فقیه، پرهیز ار درگیری های حزبی و جناحی و عمل به فرامین مقام معظم رهبری است.
حجت الاسلام دکتر بهداروند با اشاره قرار داشتن لشکر 41ثارالله(ع) به عنوان زیربخش قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس، گفت: زمانی در قرارگاه کربلا همراه با حاج صادق آهنگران به محضر حاج قاسم رفتیم، حاج صادق از سردار پرسید: ما شهید می شویم یا نه؟ حاج قاسم گفت: نه تو، نه من و نه مهدی هیچ کدام شهید نمی شویم، خدا روز دیگری را برای ما مقدر کرده ... آن زمان ما متوجه نمی شدیم که حاج قاسم باید فرماندهی بیداری اسلامی و گفتمان جهاد و مقاومت را بر عهده بگیرد و آن کارهای عظیمی را رقم بزند که بعدها به نام ایشان ثبت شد!
وی با بیان اینکه حاج قاسم اعتقاد عجیبی به حضرت زهرا سلام الله علیها داشت، گفت: خاطرم هست در شب عملیات «والفجر 8» وقتی لشکر 41ثارالله(ع) به دشمن برخوردند و پشت موانع دشمن در آب ایستادند، با حاج قاسم تماس گرفتند و گفتند ما در این سرما و آب (21 بهمن سال 64) چه کنیم؟، حاج قاسم بدون تامل به آنها گفت: آب مهریه حضرت زهرا(س) است، روضه حضرت زهرا(س) را بخوانید. روضه را خواندند و خط شکسته شد و پیش رفتند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: خدا به پاس این اخلاص و اعتقاد، بهترین رزق را به ایشان داد و در کشوری که حضرت سیدالشهداء(ع) به شهادت رسید، به شهادت رسید.
- غیبت؛ حقالناس آبرویی
- یکی از فعالیتهای مهم امام عسکری (ع) زمینه سازی عصر غیبت بود
- ضرورت ثبت تاریخ غیبت امام عصر (عج) در تقویم رسمی کشور
- بهترین راهبرد برای مصونیت از فرقههای انحرافی
- «غیبت، حیرت و انتظارات امام زمان(عج)» روانه بازار نشر شد
- کتاب «حاکمیت اسلامی در عصر غیبت» منتشر شد
- نقش محدثان و فقها در عصر غیبت
- آیات و نکات | در کجای قرآن به مسئله ولایت فقیه اشاره شده است
- تحلیلی بر دلائل منع قیام در دوران غیبت/نیاز به نگاه تبارشناسانه «میشل فوکو» در مباحث مهدوی داریم
- علت غیبت امام زمان (عج) چیست
|