آخرین اخبار
کد خبر : 16921 تاریخ ثبت : 1399/11/26 13:53:11

۲ مأموریت امام عصر (عج) در کلام امام هادی (ع)

امام هادی علیه‌السلام یکی از مأموریت‌های امام عصر (عج) در مقطع قیام‌شان را به کمال رساندن نعمت‌های الهی معرفی کردند.

به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از تسنیم ، طرح اندیشۀ مهدویت از سوی رسول الله صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم‌السلام از آن روست که از مهم‌ترین برنامه‌های خداوند در سیر خلقت عالم و آدم محسوب می‌شود؛ اهمیت این امر تا آن حد است که بیشترین آیات موضوعی قرآن با چیزی حدود 2 هزار آیه را به خود اختصاص داده است. در واقع منظور از اندیشه مهدویت مجموعه‌ای از مباحثی است که حول این موضوع می‌چرخد که در یک دسته‌بندی کلی، شامل مأموریت انبیاء و رسولان در راستای مهدویت و امر ظهور، آموزه‌های ادیان و کتب آسمانی درباره مهدویت و منجی‌گرایی، نقش پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل‌بیت در مهدویت و امر ظهور، وظایف منتظران در عصر غیبت، فهم آخرالزمان و فهم مراحل آن تا عصر ظهور و شناخت دشمنان آخرالزمانی است.

 برکات عصر ظهور و قیام امام عصر (عج) از دیگر موضوعات مربوط به مهدویت است که آیات متعددی از قرآن به آن اشاره دارد؛ بر اساس آیات قرآن، آنچه به عنوان مهدویت می‌شناسیم، ظهور امر الله و یا عصر «احقاق حق» و «نابودی باطل» است. خداوند درباره این برنامه کلان در آیاتی از قرآن می‌فرماید «لِیُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُبْطِلَ الْباطِلَ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُون؛ تا حقّ را ثابت و باطل را نابود گرداند، هر چند مجرمان خوش نداشته باشند.» (الانفال8)،  «وَ یُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُون؛ تا خدا حقّ را با کلماتش ثابت‏ کند، هرچند کافران را ناخوشایند باشد» (یونس82) و « ... وَ یَمْحُ اللَّهُ الْباطِلَ وَ یُحِقُّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ إِنَّهُ عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدُور؛ و خدا باطل را محو و حق را با کلمات خویش پا برجا مى‏‌کند؛ اوست که به راز دلها داناست.». (شوری24) 

امام باقر (ع) در توضیح این بخش از آیه، آن را به قیام قائم عج‌الله تعالی فرجه تأویل کرده، فرمود «وَ یَمْحُ اللَّهُ الْباطِلَ‏ یعنی یبطله‏ وَ یُحِقُّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ یعنی بالأئمة و القائم من آل محمد ...» (البرهان فی تفسیر القرآن، ج‏4، ص821) یعنی خداوند باطل را بیهوده و از کار افتاده می‌کند و معنای اینکه با کلماتش احقاق حق می‌کند، یعنی به وسیله ائمه وقائم آل محمد صلی الله علیه و آله این کار را صورت می‌دهد.

در این شرایط است که خداوند نعمات و برکات خود را از مجرای امام عصر (عج) بر عالم جریان می‌دهد. امام هادی(ع) در بیان مأموریت امام عصر (عج) در آن دوران فرمود «هو الّذِی یَجمَعُ الکَلِمَ و یُتِمَّ النِّعَمَ و یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُبْطِلَ الْباطِلَ و هُو مَهدیّکُمُ المُنتَظَر». یعنی او (مهدی عج) کسی است که کلمات (خدا) را تجمیع می‌کند و نعمت‌ها را به تمام و کمال می‌رساند. خداوند به وسیلۀ او احقاق حق می‌کند و باطل را می‌زداید و اوست مهدی منتظَر شما. (إلزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب، ج‏1، ص 168) این از آن روست که تا باطل در جهان مستولی باشد و دست فساد شیاطین از پهنه عالم قطع نشود، بشر به آن آرمان‌شهر حقیقی دست نخواهد یافت.

اما درباره مصادیق نعمت در عصر ظهور امام عصر (عج) آنجا که امام هادی (ع) فرمود «و یُتِمَّ النِّعَمَ»، احادیث متعددی از پیامبر (ص) و ائمه علیهم‌السلام صادر شده است. امام حسین علیه‌السلام در آخرین خطبه روز عاشورا به برخی از برکات عصر ظهور اشاره کرده، فرمود «به‌روى زمین شخص نابینا و زمین‏‌گیر و مبتلایى نخواهد بود مگر اینکه خداوند به‌وسیلۀ ما اهل‏‌بیت بلا را از او برطرف مى‌‏کند؛ وَ لَایَبْقَى عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ أَعْمَى وَ لَامُقْعَدٌ وَ لَامُبْتَلًى إِلَّا کَشَفَ اللَّهُ عَنْهُ بَلَاءَهُ بِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ».  و به‌قدرى برکت از آسمان به‌سوی زمین نازل مى‏‌شود که شاخه درخت از زیادى میوه مى‌‏شکند؛ میوه زمستانى در تابستان و میوه تابستانى در زمستان خورده مى‌‏شود‌؛ وَ لَیُنْزِلَنَّ الْبَرَکَةَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ حَتَّى إِنَّ الشَّجَرَةَ لَتُقْصَفُ بِمَا یَزِیدُ اللَّهُ فِیهَا مِنَ الثَّمَرَةِ وَ لَتَأْکُلُنَّ ثَمَرَةَ الشِّتَاءِ فِی الصَّیْفِ وَ ثَمَرَةَ الصَّیْفِ فِی الشِّتَاءِ.» (مختصر البصائر، ص140) یا امام سجاد علیه‌السلام در توصیف برکات ظهور این منجی بشریت می‌فرماید: «زمانی که قائم‌ ظهور کند خداوند آفت و گزند را از هر مؤمنی برطرف می‌کند و نیرویش را به او باز می‌گرداند؛ إِذَا قَامَ الْقَائِمُ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنْ کُلِّ مُؤْمِنٍ الْعَاهَةَ وَ رَدَّ إِلَیْهِ قُوَّته» (غیبت نعمانی، ص317)

اینها تنها گوشه‌ای از برکات عصر ظهور است که قرآن و روایات به آن اشاره داشته‌اند. مطالعه این احادیث ضمن آنکه امید را در جامعه شیعی افزایش می‌دهد، شوق انسان را برای رسیدن به چنین جامعه آرمانی و فراتر از آن، قرارگیری در معیت امام را افزایش می‌دهد و دل او را از دنیا و لذات آن جدا می‌کند.

اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه