آخرین اخبار
کد خبر : 16964 تاریخ ثبت : 1399/12/1 17:23:05
آیت الله عابدی:

صبر و سعه صدر از شاخصه های مهم مدیران و مسئولان مومن است

آیت الله عابدی درباره صبر و شکیبایی و نسبت آن با عقل و ایمان گفت: براساس آیات قرآن کریم همانگونه که نماز عمود دین است صبر نیز می تواند عمود دین باشد.

  به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از مهر ، آیت الله احمد عابدی در جلسه هفتگی درس اخلاق که در آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد، اظهار داشت: امیرمومنان علی (ع) می‌فرمایند: الصبر نصف الایمان، صبر نصف ایمان است، همچنین در روایت دیگری بیان شده روزه نصف صبر است و در جای دیگر آمده صبر همان ایمان بلکه همه ایمان است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در خصوص اهمیت صبر عنوان کرد: در اهمیت صبر همان بس که بیش از ۹۰ مرتبه به همراه مشتقات آن در قرآن کریم بیان شده است. قرآن کریم بارها صبر را به همراه نماز بیان کرده و این امر نشان می‌دهد که صبر نیز همانند نماز دارای اهمیت است. نماز عمود دین محسوب می‌شود بنابراین صبر نیز می‌تواند عمود دین باشد.

وی صبر و سعه صدر را از شاخصه‌های مهم مدیران و مسؤولان مؤمن برشمرد و گفت: اگر کسی خواست مدیریت مجموعه‌ای را برعهده بگیرد باید اهل صبر و سعه صدر باشد و از تندخویی و پرخاشگری اجتناب کند.

آیت الله عابدی در خصوص معنای صبر تصریح کرد: معنای صبر آن است که انسان سریع تصمیم نگیرد، در مواجهه با مشکلات و سختی‌ها اهل جزع و فزع نباشد و به سرعت نتیجه گیری نکند، طبق صریح معارف قرآن کریم؛ انسان با صبر و شکیبایی موفق می‌شود. کسی که اهل صبر نیست به سرعت درباره دیگران تصمیم می‌گیرد و هر حرفی را به زبان جاری می‌کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: همچنین در مسائل سیاسی نباید سریع درباره کسی قضاوت کرد. برای مثال زمانی که انسان تصویری را مشاهده کرد یا حرفی شنید ابتدا باید به جعلی بودن آن احتمال دهد.

وی در تحلیل کلام امیرمومنان علی (ع) که صبر را نصف ایمان بیان کردند، اظهار داشت: انسان دارای چهار قوه عاقله، غضبیه، شهویه و عامله است و این چهار قوه، ایمان محسوب می‌شود و ایمان آدمی به همین چهار قوه است.

آیت الله عابدی افزود: فرض کنید بخشی از دین اعتقادات و اصول است که مربوط به قوه عاقله می‌شود، بخشی از دین، فروع است که مربوط به قوه عامله می‌شود، بخشی از دین اخلاق و آداب است که قوه غضیبه و شهویه را شامل می‌شود بنابراین زمانی که امام علی (ع) صبر را نصف ایمان بیان می‌کنند مقصود آن است که دو قوه غضبیه و شهویه نصف ایمان می‌شود. شهوت و غضب انسان مؤمن مطیع عقل اوست برای همین به این دو صبر می‌گویند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: اگر شهوت و غضب آدمی تحت تدبیر عقل قرار گیرد هرگز غضبناک نمی‌شود. یکی از علمای اصفهان بود که می‌گفت هیچ کسی نمی‌تواند در هر شرایطی مرا غضبناک کند؛ چرا که دو قوه شهوت و غضب او تحت اختیار و فرمان عقلش بود. اگر می‌گویند روزه نصف صبر است چون روزه شهوت آدمی را کنترل می‌کند برای همین روزه یک چهارم ایمان و نصف صبر محسوب می‌شود.

وی گفت: اگر هم در حدیثی می‌فرمایند کل ایمان صبر محسوب می‌شود مراد آن است که صبر بر سه قسم اطاعت، معصیت و مصیبت تقسیم می‌شود، طبق صریح روایات؛ اگر کسی صبر بر اطاعت داشته باشد خداوند ۳۰۰ درجه در بهشت به او می‌دهد، اگر کسی صبر بر معصیت داشته باشد خدا در آخرت ۶۰۰ درجه به او می‌دهد و اگر کسی صبر بر مقدرات الهی داشته باشد خداوند در بهشت به او ۹۰۰ درجه می‌دهد که فاصله هر درجه تا درجه دیگر از زمین تا عرش است؛ معنای این حدیث آن است که صبر بر مقدرات الهی از همه صبرها مهمتر است.

آیت الله عابدی در پایان خاطرنشان کرد: انسان اگر می‌خواهد صبرش افزایش یابد و پرخاشگری نکند باید شرح حال بزرگانی که اهل صبر بودند را مورد مطالعه قرار دهد، اعتقاد و محبتش را به خدای متعال تقویت کند و به امامان معصوم که نمونه‌های صبر و شکیبایی بودند، متوسل شود.

اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه