آخرین اخبار
کد خبر : 18522 تاریخ ثبت : 1400/6/30 12:18:44
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

لقمه حرام انسان را مقابل امام قرار می‌دهد

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در روایتی داریم که در آخر الزمان مال حلال و رفیق خوب کمیاب می‌شود، گفت: لقمه حرام انسان را به جایی می‌رساند که امام و ولی خدا را می‌کشد.

به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی شب گدشته حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به در رساله حقوق امام سجاد علیه السلام و حقوق اعضای بدن به ویژه دست که در این رساله آمده است، اظهار کرد: دست از اعضای مهم بدن است که خداوند برای هر دست ۵۰۰ دینار دیه تعیین کرده است و همین دست اگر ربع دینار سرقت کند باید قطع شود.

 

وی با بیان اینکه ارزش هر چیزی به استفاده درست از آن است عنوان کرد: دست می‌تواند ثواب و از دیگران دستگیری کند و یا از روی محبت بر سر یتیمی کشیده شود و می تواند به سمت خداوند بلند و یا موجب اجرای فرامین الهی شود و از طرف دیگر می‌تواند کار حرام انجام دهد به دیگران کتک بزند و یا بدن نامحرم را لمس کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: امام سجاد علیه‌السلام می‌فرمایند حق دست این است که به سمت چیزی که حلال نیست دراز نشود و در روایت داریم که فردی در حج دست به سمت یک زن دراز کرد و او را لمس کرد که امام حسین علیه السلام او را نفرین کردند.

 

وی ادامه داد: حق دوم دست این است که دست را از انجام وظیفه‌اش باز نداری یعنی کارهای واجبی را که بر عهده دست است انجام دهی و از کارهای حرام دست خود را باز داری.

 

رفیعی ششمین عضوی که حقوقی بر عهده انسان دارد را شکم دانست و گفت: ما در قرآن بیش از ۱۰ آیه داریم که در آن‌ها امر به خوردن شده است و روایات زیادی در رابطه با آداب خوردن و آشامیدن وجود دارد که باید انها را رعایت کنیم.

 

وی ادامه داد: در قرآن است که از چیزهای پاکیزه بخورید و خدا را شکر کنید، در آیه دیگری خداوند فرموده خودتان از نعمت‌ها بخورید و به دیگران هم بخورانید، در آیه دیگر آمده است که بخورید تا انرژی برای انجام عمل صالح به دست آورید و در آیه دیگر آمده است بخورید ولی اسراف نکنید و یا بخورید ولی از قدم‌های شیطان پیروی نکنید.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تغذیه اثر مستقیم در روحیات انسان دارد و بعضی غذاها نشاط و بعضی افسردگی می‌آورد، گفت: غذای حرام تأثیر مستقیم در معنویت دارد و در روایت است که کسی که با لقمه حرام عبادت کند مانند خانه ساختن روی شن‌های روان است و در روایت داریم که لقمه حرام در ذریه انسان اثر می‌گذارد.

 

وی با بیان اینکه در روایت داریم که در آخر الزمان مال حلال و رفیق خوب کمیاب می‌شود، گفت: لقمه حرام انسان را به جایی می‌رساند که امام و ولی خدا را می‌کشد؛ امام حسین علیه السلام خطاب سپاه عمر سعد گفتند به خاطر اینکه شکم‌هایتان از حرام پر شده حرف من در شما اثر ندارد.

 

رفیعی گفت: اینکه تأکید شده بر کسب حلال و اینکه عبادت اگر ۷۰ جزء باشد ۶۹ بخش آن لقمه حلال است به خاطر اهمیت آن است و در روایت داریم که جوان رشیدی وارد مسجد شد و پیامبر(ص) داخل مسجد بودند فردی گفت حیف این جوان که مجبور است همواره کار کند پیامبر(ص) فرموند کار کردن اگر برای اینکه محتاج نباشد و یا رفاه خانواده خود را فراهم کند عبادت است اما اگر کار کند که معصیت خدا را انجام دهد کارش هم معصیت و گناه است.

 

وی با بیان اینکه در روایت داریم که یکی از ویژگی‌های مؤمن این است که دنبال جمع کردن مال حلال باشد، افزود: امام باقر علیه السلام مشغول کشاورزی بودند و فردی آمد گفت شما چرا کار می‌کنید ایشان فرمودند به خدا قسم اگر همین الان بمیرم در حال عبادت از دنیا رفته‌ام.

 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام سجاد علیه السلام می‌فرمایند شکم چهار حق بر انسان دارد که اول این است که شکم را ظرف لقمه حرام نکنیم چه کم و چه زیاد و در روایت داریم که اگر حتی یک پرچم حرام در اموال کسی که به حج می‌رود باشد حج او پذیرفته نیست.

 

وی ادامه داد: حق دوم این است که در خوردن مال حلال هم میانه روی کنید، سوم اینکه از حد تقویت بیشتر نخورد و چهارمین حق اینکه گاهی به شکم خود گرسنگی و تشنگی بدهیم.

اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه