نیمه شعبان از فرصتهای مهم تحول فرهنگی است/ دعا بستر تحولات آخرالزمانی را فراهم میکند
یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه نیمه شعبان نمادی است برای آنکه مسلمین جمع شوند و به نقش خود درباره آینده روشن تاریخ بیندیشند، گفت: دعاها به خوبی وظایف منتظران را روشن کردهاند، تحولات آخرالزمانی در دل جای گرفته و رخ میدهد.به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، حجت الاسلام والمسلمین «سیدجواد بهشتی» درباره الزامات و بایدهای گرامیداشت ایام نیمه شعبان، سالروز ولادت امام زمان(عج)، اظهار کرد: از دغدغه های اصلی و درجه یک بشر در همه روزگاران و اعصار، موضوع آینده است آینده جهان و جامعه و تاریخ، لذا همه مکاتب روی این مسئله مبانی و حرف دارند و بخشی از معارف ادیان آسمانی هم به آینده اختصاص دارد.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: امیرالمومنین امام علی(ع) فرمودند: اگر قرآن را به چهار سرفصل تقسیم کنیم، یکی از سرفصل های اصلی آن، آینده است. لذا نیمه شعبان نمادی است برای آنکه مسلمین جمع شوند و به نقش خود درباره آینده بیندیشند آینده ای که قرآن کریم آن را خوش و شیرین ترسیم کرده است نه تلخ و وحشتناک؛ البته امت اسلام باید برای تحقق این آینده شیرین برنامه ریزی و زمینه سازی کنند.
وی با بیان اینکه فرهنگسازی نیازمند بسترسازی است، گفت: مناسبت ها و گرامیداشت آنها از بسترهای مهم تحول فرهنگی است، چنان که خدا در قرآن خطاب به پیامبر(ص) می فرماید: «وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ» یعنی مردم را به یاد ایام الله بیندازد. البته آنچه به عنوان جشن و شادی در مناسبت هایی همچون نیمه شعبان انجام می دهیم بخشی از کار است و باید در پرتوی این هیجان، تفکر، تعقل و برنامه ریزی هم داشت تا بدانیم هر یک ما در تحقق آینده ای که برای پایان تاریخ وعده داشته است، چه نقشی می توانیم ایفا کنیم.
حجت الاسلام بهشتی با بیان اینکه باید به سهم و نقش خودمان در پیدایش افق روشن تاریخ بنگریم و درصدد ایفای آن بربیاییم، ابراز کرد: اگر فرد فرد منتظران و نیز نهادها و ارگان های فرهنگی مذهبی ما در این باره تامل و عمل کنند، قطعا اتفاقات مبارکی در زمینه سازی برای ظهور رخ می دهد.
این کارشناس معارفی رسانه ملی با اشاره به راهیابی برخی بدعت ها و خرافات به جشن ها و شادی های نیمه شعبان، گفت: همه تحولات و گرامیداشت ها باید در چارچوب هایی عقلی و شرعی باشد، وگرنه وارد خرافه و انحراف می شود. وقتی قرآن از آینده روشن تاریخ سخن می گوید نگاهش به اقامه عدل و حاکمیت روح بندگی است که در سایه آن خوشبختی و سعادت انسان ها تامین می شود.
وی اضافه کرد: از این رو هر عمل منتظرانه که در چارچوب رعایت عدالت و عبودیت باشد، صحیح است روایات هم بر این مسئله تاکید و تصریح دارند که زمینه سازان ظهور به کمک مومنانه و خیررسانی به دیگران و گره گشایی از آنها، حفظ و پاسداشت محیط زیست از راه هایی همچون درختکاری و ... اهتمام دارند. علاوه بر این، بیداری نسبت به دشمن و شناخت ابعاد تهاجمات او، لازمه سبک زندگی منتظرانه است تا برای مقابله با آنها مهیا شویم هر عملی جز اینها و فارغ از انیا هداف وارد دایره بدعت و حاشیه می شود!
حجت الاسلام بهشتی درباره راه های استغاثه به امام زمان(عج) در ایام منتهی به نیمه شعبان، تاکید کرد: کتاب دوجلدی «مِکیال المَکارِم فی فَوائد الدُّعاء لِلقائِم(ع)» در نزدیک به هزار صفحه وظایف منتظران را در دل دعاها گنجانده است. باید توجه داشت تحولات آخرالزمانی در دل جای گرفته و رخ می دهد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در این کتاب شریف ده ها دعا همچون دعای فرج، دعای ندبه، زیارت آلیاسین و ... آورده شده و ما یاد می دهد که جایگاه خود را در فضای انتظار بشناسیم و استغاثه و دعا در زمینه سازی ظهور نقشآفرین و موثر باشیم. دعاها به خوبی تکالیف و وظایف منتظران را روشن کرده اند مثل دعای عهدی که مستحب است 40 روز متوالی خوانده شود و به خوبی وظایف ما را بیان می کند. این دعاها زنگار را از دل های ما پاک می کند.
- درسی آخرالزمانی از ماجرای صلح امام حسن (ع)
- اشتیاق امام علی (ع) به دیدار اصحاب آخرالزمانی
- انتظار فرج در مکتب حاج قاسم/ ماجرای توسل سردار برای خطشکنی در والفجر۸
- یاران آخرالزمانی امام زمان (عج)
- بعثت و مأموریت آخرالزمانی پیامبر
- بودجه های فرهنگی متناسب با حربه های آخرالزمانی دشمن هزینه شود
- مهدویت را مهمان فیلم و سریال ها کنیم/چرا پاسخ رسانه ای به ادعاهای آخرالزمانی غرب نمی دهیم
- بازیهای رایانهای، وسیلهای برای انتقال مفهوم «مهدویت» و «انقلاب اسلامی»
- سوءاستفاده های داعش از روایات و نشانه های آخرالزمانی
|