اگر قیام فاطمی نبود، ظهور مهدوی رخ نمیداد/با دستگیری حضرت زهرا(س) به مَطْلَعِ الْفَجْرِ ظهور میرسیم
حجتالاسلام باقی گفت: با دستگیری حضرت صدیقه(س) باید به ظهور برسیم؛ چون اگر قیام فاطمی(س) نبود هرگز ظهوری رخ نمیداد اگر ملکوت فاطمه(س) نبود، عدالت مهدوی در عصر ظهور حاکم نمیشد!به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت زهرای مرضیه(س) (بنابر روایت 75 روز) و به منظور بررسی ارتباطی که بین فاطمیه با مهدویت برقرار است با حجت الاسلام «علیمحمد باقی»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفتگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:
سرّ مقامات حضرت زهرای مرضیه(س) در چیست و این شان و مقام چطور درکشدنی است؟
جایگاه صدیقه طاهره(س) را احدی از عالمیان درک نخواهد کرد مگر به لسان اهل بیت(ع) با این شرط که این توصیف هم فقط برای خود معصوم(ع) قابل درک است، و حتی انبیاء و ملائکه مقام فاطمه(س) را نمی توانند درک کنند، چنان که خدا در سوره مبارکه قدر می فرماید: «وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ»؛ یعنی کسی این لیلةالقدر را درک نمی کند، این لیلةالقدر که در آیه شریفه آمده است دلالت بر ظرفیت دارد عرب وقتی می خواهد ظرفی را بیان کند بر «فِي» تاکید دارد یعنی اتفاق در این زمان یا مکان افتاده است؛ این فی در آیه مطلق است یعنی هم دلالت بر ظرف مکان می کند هم زمان اعم از مادی و معنوی؛ لذا دریافت می شود قرآن در این شب خاص رمضانی و هم در مکانی معنوی نازل شده است.
در روایت است که امام صادق(ع) فرمودند: این لَيْلَةُ، فاطمه زهرا(س) مادر ما است. این نشان می دهد شان حضرت فاطمه(س) برای همه محجوب و در حجاب است چنان که در شب همه چیز پنهان است!
چه ارتباطی بین زهرای مرضیه(س) و سوره مبارکه قدر که تفاسیر و تاویلات مهدوی برای آن وجود دارد، برقرار است؟
به ما تاکید شده سوره مبارکه قدر را مرتباً در نمازها بخوانیم، گویی این سوره شرط قبولی نمازها است یا توصیه است بعد از نماز تسبیحات حضرت زهرا(س) بیان شود، از اسرار این تاکیدات حیات آن شخصیت و حضور روح فاطمی در نمازهای ما است؛ اگر سوره قدر را در نمازها بخوانیم به نماز جان داده ایم و این نماز با روحی که یافته، بالا می رود و به درجه قبولی می رسد.
اگرچه همه معصومان(ع) واسطه فیض هستند چنان که امروز امام زمان(عج) واسطه فیض بین آسمان ها و زمین هستند، اما ایشان هم اعتبار خود را به حضرت زهرا(س) می دانند و می فرمایند: دختر پیامبر(ص) الگوی من هستند.
این قطعا الگوی رفتاری در عالم مُلک و ملکوت است، از امام صادق(ع) است که فرمودند: ما همه حجت های خدا بر خلق هستیم و فاطمه(س) حجت خدا بر ما است.
مقام معظم رهبری نیز در تعبیر زیبا می فرماید: فاطمه زهرا(س) حجت حجت خدا و امام الائمه(ع) است. ... این شامل امام مهدی(عج) نیز می شود.
بین حضرت زهرای مرضیه(ع) و دفاع ایشان از ولایت با ظهور مهدوی و آن دولت موعود چه ارتباط معناداری وجود دارد؟
قرار است از بستر این نورانیت فاطمی، بستر ظهور فراهم شود، در سوره مبارکه قدر که سوره حضرت فاطمه(س) است، در انتها می فرماید: «سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» ... مطلع الفجری که در روایات به عصر ظهور حضرت حجت(عج) تفسیر شده است؛ یعنی فاطمه(س) آغازگر مطلع الفجری است که با ظهور محقق می شود، یوم اللهی که با آن توحید جهانگیر شده و عدالت محض در همه شئون فردی و اجتماعی زندگی بشریت حاکم می شود عصری آرمانی که بستر آن فاطمی(س) است، این فاطمه(س) سلام است تا مطلع الفجر ظهور؛ یعنی سلم عالم به برکت حضرت صدیقه کبری(س) است، این سلام همه شئون زندگی بشر را شامل می شود.
سوره مبارکه قدر چگونه این ارتباط را تبیین می کند؟
ارتباطی که در سوره مبارکه قدر بین حضرت فاطمه زهرا(س) با ظهور برقرار می شود این است که با دستگیری حضرت صدیقه(س) باید به ظهور برسیم. چون اگر قیام فاطمی(س) نبود هرگز ظهوری رخ نمی داد اگر ملکوت فاطمه(س) نبود، عدالت مهدوی در عصر ظهور حاکم نمی شد!
وقتی خدای متعال می خواهد در حدیث کساء اهل بیت(ع) را به جبرائیل معرفی کند، می فرماید: «هُمْ فاطِمَةُ وَاَبُوها وَبَعْلُها وَبَنُوها» معرِف باید شناخته شده تر از معرَف باشد این تصریح حدیث یعنی حضرت فاطمه(س) نزد ملائکه و اهل آسمان شناخته شده تر از امیرالمومنین و اهل بیت علیهم السلام هستند، اینها همه ثابت می کند که عقل ها از درک مقامات حضرت فاطمه زهرا(س) ناتوان است.