جنس دشمنی با پیامبر(ص) از نوع دینداری بود/ رسول خدا(ص) میخواهد پرواز انسان تا اوج را فراهم کند
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: مخالفت با حضرت رسول از جنس دینی و اخلاقی بود چون بسیاری از کلیدداران کعبه، پیامبر(ص) را نمی پذیرفتند مردم هم به تبع آنها پیامبر(ص) را نمیپذیرفتند.به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) ، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه در محفل هفتگی هیئات دانشجویی استان تهران که در فاطمیه بزرگ تهران برگزار شد، درباره وضعیت تاریخ اسلام و ظهور پیامبر(ص) گفت: حضرت جایی مبعوث شدند که زمینه پذیرش دین خیلی بالا بود. کعبه و مکه مکان انبیا و اوصیا الهی و محل عبادت بود. عام الفیل معجزه ای است که در خانه کعبه رخ داده است.
وی با بیان اینکه نشانههای خدا در خانه کعبه همه نشانه های حضرت ابراهیم(ع) است. عنوان کرد: حضرت ابراهیم(ع) بزرگ حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) است. در زیارت وارث همه انبیا گذشته نام برده میشود. دین اسلام ارتباط خود را با سایر ادیان حفظ میکند. شما دین پیامبر(ص) را منقطع از سایر ادیان آسمانی ندانید. بنابراین زمینه ظهور دین اسلام همان مکه است.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: اگر عدهای با پیامبر(ص) مخالفت کردند از جنس مخالفت مطلق نبود بلکه از جنس دینی و اخلاقی بود چون بسیاری از کلیدداران کعبه، پیامبر(ص) را نمی پذیرفتند مردم هم به تبع آنها پیامبر(ص) را نمیپذیرفتند. جنس بدی مخالفان پیامبر(ص) از جنس معنویت بود. مخالفت امروز با دین اسلام همچون مخالفت مخالفان زمان پیامبر(ص) نیست.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه جنس دشمنی با پیامبر(ص) از نوع دینداری است. اظهار کرد: فرعونی که با حضرت موسی(ع) مواجهه شد خیلی وحشی بود؛ اما اعراب نوعی دموکراسی داشتند که همه باید رای می دادند تا یک کاری انجام شود آنجا مردم سالاری وجود داشت. رسول خدا(ص) میخواست مردم را از این دموکراسی نجات بدهند.
وی با بیان اینکه تاریخ پیامبر اسلام بسیار تقلیل داده شده است، ابراز کرد: پیامبر(ص) با دشمنی بسیار پیشرفته در برابر دین خالص اسلام مواجهه بودند. این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جامعه خود را با برخی ظلم ها به تعادل می رساند. گفت: مردم مکه فقیر نبودند کلیدداران مکه و بازار مکه بودند. قیام پیامبر قیام فقرا نبود. پیامبر اسلام آمده بودند مردم را از ظلم نجات دهند. از دشواری رسالت پیامبر این است که پیام او در اوج بود که مردم را به مقامات بسیار بالا ببرد.
وی با بیان اینکه رسول خدا(ص) میخواهد پرواز انسان تا اوج را فراهم کند پس در این مسیر اندکی ظلم هم همچون قلوه سنگ میماند پس باید محیط را استریل کنند، گفت: امام زمان(عج) اصرار دارند که عدالت فوق العاده را برقرار کنند که زمینه رسیدن به اوج برای همه فراهم شود. ما در دوران انتقال هستیم. به عنوان مثال در حکومت حضرت حق بیمه از شما نمیگیرند اما بیمه میشوید آیا همین امر سبب کاهش استرس ها نمیشود. مردم باید همراهی قوی با امام و پیامبر داشته باشند که به اوج برسند.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مستکبران و مستضعفان هر دو در مقابل رسول خدا(ص) قرار گرفتند، گفت: پیامبر(ص) با ظلم میجنگیدند تا زمینه اوج گرفتن برای مسلمانان فراهم شود. خداوند اوج گرفتن انسان را با ذکر تنبیه و تشویق ایجاد نمیکند بلکه هر نوع ظلمی را از بین میبرد که انسان به اوج برسد.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه بسیاری آزادی واقعی و بندگی خداوند را مطالبه نمیکنند. عنوان کرد: صاحبان ادیان مختلف منتظر آمدن پیامبر(ص) بودند، پیامبر با محبت خود آنها را جذب میکرد. اولین اثری که ایمان به پیامبر(ص) ایجاد میکرد محبت شدید بود. آغاز رسیدن به اوج محبت، جان دادن و دفاع از رسول خدا(ص) است، اوج چیزی جز عشق و جان دادن برای رسول خدا نیست. انقلاب پیامبر(ص) عرفانی و عاطفی بود دشمنان او کسانی بودند که تنفر زیادی از او داشتند. اصل تاریخ اسلام و موتور محرکه آن محبت پیامبر(ص) بود.
- ماجرای شهید جنگ خیبر و فرمایش پیامبر(ص) درباره بیت المال
- بهترین هدیه پدر به فرزند از نگاه پیامبر(ص)
- آداب و رسوم کشورهای اسلامی در ایام میلاد پیامبر(ص)
- تکرار نام امام مهدی(عج) در خطبه غدیر پیامبر(ص)
- عتاب خداوند با پیامبر(ص)
- برای رسیدن به توحید راهی جز پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) او وجود ندارد
- استفاده از سیره پیامبر(ص) برای دعوت دیگران به دین اسلام
- درس مهم از سبک زندگی پیامبر (ص) در تعامل با مردم
- نقش بیبدیل عموی پیامبر(ص) در گسترش اسلام/ حضرت حمزه؛ بهترین و بزرگترین حامی نبی مکرم بود
- شش خصلتی که پیامبر(ص) هر روز از آنها به خدای متعال پناه میبرد
|