نیازمند بکارگیری منظومه فکری امامین انقلاب در الگوی حکمرانی هستیم
استاد حوزه علمیه قم بر لزوم بکارگیری منظومه فکری امامین انقلاب در الگوی حکمرانی ولایی با هوش حکیمانه تأکید کرد و گفت: حکمرانان و متولیان فرهنگی و فضای مجازی کشور، این هشدار و راهکار را جدی بگیرند و از خواب تخیلی بیدار گردند و شبکه مردمی را در ذیل حکمرانی ولایی تشکیل دهند.به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) ، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در جمع اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در تالار دکتر فخیمی، با اشاره به انواع مدل حکمرانی اظهار داشت: به متولیان فرهنگی و فضای مجازی هشدار دادم که وضعیت کشور چیست و دشمن به دنبال چه هدفی است و امروز نیز در سومین هشدار، قصد دارم با تبیین فرایند حکمرانی در غرب و بدیل آن در حکمت اسلامی به ضرورت حکمرانی ولایی در این نشست، توضیحاتی ارائه نمایم.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: غرب پنج مرحله حکمرانی را طی کرد که عبارتند از:
اول: حکمرانی هرمی با رویکردی مستبدانه و ارباب و رعیتی و اقتدار مطلق و بیقید و شرط که منجر به توزیع ظلم و جور در مردم شد.
دوم: حکمرانی بازاری از طریق تفکیک قوا، گرچه تقسیم قدرت با این الگوی حکمرانی شکل گرفت، اما اختاپوس قدرتها، جایگزین حکمرانی هرمی شد و در واقع اقتدار ظلم و جور توزیع گردید.
سوم: حکمرانی حزبی، این الگو توانست احزاب متعدد و شفاف را با اساس نامه و مرام نامه و برنامهریزیهای تعریف شده در جامعه تشکیل دهد و مردم با تفکر و اراده به انتخاب حزب محبوب خود اقدام کنند، لکن قدرت اقتصادی در مدیریت احزاب، دوباره توزیع ظلم و جور را به شکل دیگری رهبری کرد.
چهارم: حکمرانی با رویکرد جامعه مدنی، در این الگو، علاوه بر احزاب، تشکلهای دیگر و مستقل از دولت مانند ngo ها و سندیکاها شکل گرفت و توزیع قدرتهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و مشارکت مردمی توسعه یافت، لکن نقش اختاپوس اقتصادی و سیاسی و فرهنگی در مدیریت تشکلهای مستقل از دولت، نقش مشارکت واقعی مردم را کاهش داد.
پنجم: حکمرانی فضای مجازی و رسانهای، این الگو به نوعی بازگشت به حکمرانی هرمی اقتدارگرای ظالمانه است، اما با ابزار رسانه و فضای مجازی و هوش مصنوعی که میتواند هم نیازسنجی کند و هم نیاز سازی انسانها را به دست گیرد و با مدد هوش مصنوعی به مدیریت هوش طبیعی انسانها بپردازد و آدمیان را چون خیمه شب بازی و جبر اجتماعی رسانهای پدید آورد.
وی تصریح کرد: مردم در این الگو مشارکت حداکثری، اما با میل خود، ظلم و جور و فساد و اسارت را پذیرا میشوند و فرهنگ برهنگی و برده داری مدرن را با تخیل و نسبی گرایی و تناسخ هویتی میپذیرند.
استاد حوزه علمیه قم، عنوان کرد: در این حکمرانی، مسلمان و غیرمسلمان، انقلابی و غیرانقلابی و اصول گرا و اصلاح طلب نمیشناسد و همه را اسیر حکمرانی رسانهای میکند.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، حکمرانی مطلوب در اسلام را حکمرانی ولایی دانست و یادآور شد: ولایت یعنی پیوند ناگسستنی ولی با مردم و مردم با یکدیگر و مردم با ولی که از طریق بینش توحیدی، محبت اخوتی، تدبیر تعاونی و تلاش جهادی ممکن خواهد بود.
وی تصریح کرد: این الگوی حکمرانی، چتر محبت و اخوت و تعاون را بر سر همگان حتی غیر مسلمان میگستراند و مقاصد اصلی خود را عقلانیت و معنویت و عدالت در راستای حیات طیبه میداند.
استاد حوزه علمیه قم گفت: حکمرانی ولایی در حکومت نبوی و علوی و قیام حسنی و حسینی(ع) نمایان و درس آموز است.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، با بیان اینکه حکمرانی ولایی در زمانه ما باید با ابزار هوش حکیمانه، نه هوش مصنوعی و رسانه و فضای مجازی از زیرساختها و سخت افزار تا مدیریت و برنامه ریزی همراه باشد، ابراز داشت: به همین دلیل است که گفته میشود اولویت اول در نظام اسلامی، حکمرانی فضای مجازی و رسانهای است که البته با حکمرانی رسانه تفاوت دارد و حکمرانی رسانهای یک رویکرد حاکم بر حکمرانی سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و صنعتی و کشاورزی است.
وی بر لزوم بکارگیری منظومه فکری امامین انقلاب در الگوی حکمرانی ولایی با هوش حکیمانه تأکید کرد و گفت: حکمرانان و متولیان فرهنگی و فضای مجازی کشور، این هشدار و راهکار را جدی بگیرند و از خواب تخیلی بیدار شوند و شبکه مردمی را در ذیل حکمرانی ولایی تشکیل دهند و مشارکت حداکثری نخبگانی و مردمی را در سیاستگذاری و تنظیمگری و خدمات عمومی و منطقهای و بین المللی جاری سازند.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بیشک، مسئولیت حوزههای علمیه از بقیه سازمانهای فرهنگی در تحقق این رسالت بیشتر خواهد بود.