کارشکنی رسانه های غرب در ایجاد صلح و همزیستی در جهان
روزنامه نگاری اخلاق مدارانه برای ترسیم آینده ای بهتر در جهان امری حیاتی است به ویژه در عصر کنونی که رسانه های غربی با تولیداتی که دارند مانعی برای همزیستی و برادری انسانی در سراسر جهان هستند.روزنامه نگاری اخلاق مدارانه برای ترسیم آینده ای بهتر در جهان امری حیاتی است به ویژه در عصر کنونی که رسانه ها و به طور خاص رسانه های غربی با تولیداتی که دارند می توانند مانعی برای همزیستی و برادری انسانی باشند. در غیاب یک منشور اخلاقی جهانی و با رواج تعصب و تبعیض در جوامع، اغلب رسانه های جمعی ابزاری برای گسترش نفرت و تفرقه در جهان شده اند.
امروزه در کشورهای مختلف شاهد اقدامات رسانهای بودهایم که بر خلاف حمایت از حقوق اقلیتها، پناهندگان و آوارگان، قشرهای آسیبپذیر و به حاشیه رانده شده عمل می کنند. چنین اقداماتی به نیرویی برای تعمیق نفرت و برچسب زدن به گروه های خاصی در جامعه تبدیل می شود و این در صورتی اتفاق میافتد که رسانهها درگیر تحریک و ترسآفرینی می شوند که در نهایت خشونت را رقم می زند.
دو تن از رهبران مذهبی جهان - «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک های جهان و «احمد الطیب»، شیخ الازهر و رئیس شورای حکمای مسلمان سند برادری انسانی را در 4 فوریه 2019 در ابوظبی امضا کردند.
از آن زمان قرار شد شورای حکمای مسلمانان و کمیته عالی برادری انسانی به طور جدی برای ایجاد و توسعه یک مدل برادری طرفدار حقوق بشر برای رسانه ها کار کنند.
شورای حکمای مسلمان در حال کار بر روی ابتکارات مختلف به منظور پیشبرد گفتگو، درک متقابل و همزیستی بین رهبران و پیروان مذاهب مختلف است به این امید که فرهنگ همزیستی برای خانواده بزرگتر بشری با تاکید بر این باور که همه باید در این دنیا به عنوان برادر و خواهر با هم زندگی کنند، حاکم شود.
شورای حکمای مسلمان می خواهد به رسانه ها کمک کند تا بذر صلح و هماهنگی را در پوشش خبری خود بکارند و به جای اینکه تنوع را به عنوان یک تهدید به تصویر بکشند، آن را به عنوان نیرویی برای متحد کردن بخش های مختلف جامعه نشان دهند.
این شورا از طریق پروژه «ما انتشار می دهیم تا همزیستی کنیم» و کنفرانس های رسانه ای به متخصصان رسانه کمک می کند تا مسئولیت خود را در قبال منافع عمومی بر عهده بگیرند.
در سال جاری میلادی، شورای حکمای مسلمان ابتکار جدیدی را با عنوان «ما منتشر می کنیم تا همزیستی کنیم» در نمایشگاه کتاب لندن راه اندازی کرد.
هدف از این ابتکار انتشار 10 کتاب به زبان های مختلف با تمرکز بر زمینه های همزیستی مسالمت آمیز و برادری انسانی است. این بخشی از تلاشهای شورا برای ترویج گفتوگو و انتقال صداها و نظرات میانه به مخاطبان وسیعتر با پیشینههای مختلف است.
شورای حکمای مسلمان همچنین کنوانسیون رسانه های عربی برای برادری انسانی را در ابوظبی ترتیب داد. این رویداد نقش حیاتی رسانه ها را در ترویج برادری و مدارای انسانی، ارزشهای اساسی در اسلام به جای خشونت و افراطگرایی را که برخی رسانهها به دروغ با اسلام واقعی مرتبط میدانند، بررسی کرد.
یکی از نتایج این کنوانسیون تصویب منشور بیست اصل (منشور اخلاقی رسانه ای برای برادری انسانی) بود. این منشور که از سند برادری انسانی الهام گرفته شده است، به عنوان راهنمایی برای اقدامات رسانه ای مرتبط با برادری انسانی عمل می کند.
این منشور همچنین بر اساس اصول اخلاق حرفهای و رسانهای است که توسط رسانهها، فدراسیونهای مطبوعاتی و شرکتها در سراسر جهان ایجاد شده است. این اعتقاد مشترک مطبوعات در جهان اسلام است که همه مردم برادر و خواهر هستند و متخصصان رسانه باید این باور را تشویق کنند.
20 اصل مشخص شده در منشور شامل تاکید بر اهمیت آزادی بیان و خلاقیت به عنوان یک حق اساسی بشر است که بدون آن کارشناسان رسانه نمی توانند مسئولیت های خود را انجام دهند. اصول دیگر شامل حمایت از ارزش های عدالت، برابری و پذیرش دیگری، علاوه بر ترویج همگرایی و همزیستی است.
این منشور همچنین تاکید میکند که در حمایت از قداست زندگی انسان، کارشناسان رسانهها نباید هیچ کاری برای ترویج جنگ و خشونتی که ثبات انسانی را تضعیف میکند، انجام دهند. همچنین از رسانهها خواسته می شود که با مهاجران و قربانیان جنگ، درگیری، جنایات تروریستی و بلایای طبیعی، همبستگی نشان دهند و افکار عمومی را در سطح ملی و بینالمللی جلب کنند تا توجه جهان به مشکلات آنها معطوف شود.
نظرسنجی اخیر که شامل 9 هزار پاسخ دهنده در سراسر جهان بود، نشان داد که همه سازمانهای دینی باید در تلاش برای کمک به کارشناسان رسانهها برای به تصویر کشیدن جنبه های صداقت و اخلاق مدارانه دین باشند.
رهبران مذهبی، سازمانهای مذهبی و مردم از همه مذاهب باید به پاسخگویی رسانهها کمک کنند تا آنها تشویق شوند گزارش های دقیق تر و صادقانه تری درباره دین تهیه کنند.به طور کلی پوشش اخبار دینی باید جدی گرفته شود زیرا می تواند بر هر جنبه ای از زندگی روزمره مردم تاثیر بگذارد. رسانه ها این پتانسیل را دارند که فرهنگ برادری انسانی را بیشتر گسترش دهند؛ مفهومی که برای نجات جهان از بحران ها و درگیری ها به کار گرفته می شود.