انتظار بیان جزئی احکام در قرآن، فرافکنی برای فرار از وظایف است
کارشناس مذهبی گفت: این فرافکنی است که امروز برخیها برای فرار از مسئولیت وظایف دینی تصور میکنند که تمام جزئیات مسائل باید در قرآن باشد.به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از حوزه ، حجتالاسلام ناصر رفیعی، در محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه (س) در شبستان امام خمینی (ره)، در ادامه جلسه تفسیر سوره بقره، با تأکید بر اینکه خداوند متعال سرپرست مؤمنان بوده، ایشان را بهسوی نور رهنمون میسازد و طاغوتها سرپرست اولیای شیطان هستند، اظهار داشت: خداوند متعال درآیات ۲۵۸ و ۲۵۹ سوره بقره، مثالهایی را برای توحید و معاد ذکر میکنند که نخستین آن موضوع حضرت ابراهیم (ع) و نمرود است.
وی در ادامه ضمن اشاره به ویژگیهای حکومت سرتاسر ظلم و جور نمرود، بابیان اینکه کاهنان و پیشگویان دربار نمرود، خبر از به دنیا آمدن فرزندی الهی برای برچیدن دودمان پادشاهی میدهند و نمرود نیز دستور میدهد تا تمام کودکان را به قتل برساند، اظهار داشت: زمانی که مادر حضرت ابراهیم (ع) این طفل را به دنیا آورد، او را تا چند سال در غاری نگهداری نمود.
کارشناس مذهبی بابیان اینکه آیه ۲۵۸ سوره بقره به جدال علمی حضرت ابراهیم (ع) با نمرود اشاره دارد، گفتگو را نخستین راه دعوت به دین الهی دانست و تصریح کرد: خداوند متعال درآیات الهی بر گفتگوی با مشرکین تأکید دارد؛ «قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُم ْ»
وی به فرازهایی از احتجاج و گفتگوی حضرت ابراهیم (ع) با نمرود اشاره نمود و اذعان داشت: حضرت ابراهیم (ع) به نمرود میگوید، خدای من زنده میکند و میمیراند «یُحْیِی وَیُمِیتُ»؛ تو که ادعای خدایی داری چنین میتوانی بکنی؟؛ نمرود در پاسخ دو زندانی را آورد و یکی را کشت و دیگری را آزاد کرد و گفت من هم میراندم و هم زنده کردم!
رفیعی افزود: بر اساس روایتی از امام صادق علیهالسلام؛ حضرت ابراهیم (ع) در جدال با نمرود ضمن اذعان به مغلطه او، از نمرود میخواهد، همین فردی را که کشته زنده سازد، که نمرود از این کار سرباز میزند و بر مغلطه خود تأکید میورزد؛ لذا حضرت ابراهیم (ع)، با زیرکی میفرمایند؛ خدای من خورشید را از طرف مشرق برآورد، اگر تو خدایی و توان داری آن را از مغرب بیرون آر؛ که نمرود در پاسخ بدان عاجز ماند «فَبُهِتَ الَّذِی کَفَرَ».
وی ضمن اشاره به ادامه فرازهایی از آیه شریفه ۲۵۸ سوره بقره «أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِی حَاجَّ إِبْرَاهِیمَ فِی رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْکَ»، بابیان اینکه این آیه به دو استدلال حضرت ابراهیم (ع) نسبت به توحید که یکی زنده کردن و میراندن و دیگری قدرت خدا در طلوع و غروب خورشید اشاره دارد، یادآور شد: این آیه شریفه تأکیدی بر این نکته است که هرکسی قدرت، ثروت و حکومتی دارد درگرو خواست و اراده الهی است؛ لذا چه برای کافر و چه مؤمن ملک را خدا ارزانی داشته است، منتها قارونها استفاده غلط میکنند و جهنمی میشوند و حضرت سلیمان نیز استفاده درست کرد و رستگار شد.
کارشناس مذهبی نظم را از دیگر استدلالهای قرآنی اثبات وحدانیت ذات اقدس الهی برشمرد و خاطرنشان ساخت: همانطور که هیچ عقل سلیمی نمیپذیرد، یک بنای ساده در شهری خودبهخود سرپا شده باشد، چطور میتوان این خلقت کرات و کهکشانها و نظم عالم خلقت را تصادفی نامید!
رفیعی با تأکید بر اینکه حدیث والاترین ابزار فهم صحیح آیات الهی است، اظهار داشت: بیش از ۱۶ هزار حدیث در تفسیر آیات الهی مکتوب شده است، خداوند متعال در قرآن کریم میفرمایند؛ «وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم ْ»، ای اهل ایمان، فرمان خدا و رسول و فرمانداران (از طرف خدا و رسول) که از خود شما هستند اطاعت کنید.
وی ضمن انتقاد از جریان شکلگرفته در کشور که وقتی هر مسئله اسلامی بازگو میشود، استدلال قرآنی میخواهند، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه ۷ سوره حشر میفرمایند؛ «وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»؛ هر چه پیامبر به شما داد بستانید، و از هر چه شمارا منع کرد اجتناب کنید. این فرافکنی است که امروز برخیها برای فرار از مسئولیت تصور میکنند که تمام جزئیات مسائل باید در قرآن باشد.
کارشناس مذهبی با تأکید بر اینکه خداوند متعال برای پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله دو مقام قرائت قرآن «وَقرآنا فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَی النَّاسِ»، «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» و تفسیر قرآن کریم «… وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ »[۵] قائل شده است، خاطرنشان ساخت: قرآن کریم بیان کلیات و روایات نیز تفسیر آیات و بیان جزءبهجزء احکام الهی است.
وی در بیان تفسیر آیه ۲۵۹ سوره بقره بابیان اینکه این آیه شریفه به داستان یکی از انبیای الهی به نام عزیر و معاد جسمانی اشاره دارد، اظهار داشت: بر اساس سبک و سیاق بیان قرآنی در تصویرپردازیهای، اگر معارف دینی بهصورت تصویری و تصویرپردازی شده ارائه گردد، تأثیر بیشتر و پایدارتری نسبت به حالت گفتاری خواهد داشت. خداوند متعال در این آیه شریفه در شیوهای خاص با تصویرسازی حکیمانه و هنرمندانه داستان عزیر نبی و معاد جسمانی را تشریح نمودهاند.
رفیعی با اشاره به اینکه خداوند متعال در آیه ۲۵۹ سوره بقره از هنر نمایشپردازی و تصویرسازی روایی در اعلیترین قالب بهره گرفته است، افزود: از هنرمندان فعال در حوزه نمایش، فیلم، تئاتر و …. انتظار میرود تا معارف دینی را در قالب هنر و با بهرهگیری از ظرفیتهای پویای تصویرگری به دانش آموزان و جوانان ارائه نمایند.
کارشناس مذهبی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تبیین فرازهایی از داستان عزیر نبی، تصریح کرد: خدایی که در یک محیط واحد آب و غذایی (که زود فاسد میشود) را صدسال بدون تغییر و سالم نگه میدارد، در حالی جسم الاغی پوسیده میشود، نشاندهنده عظمت قدرت الهی است.