انتظار فرج یعنی انتظار گشایش از کار انسانیت/ ما منتظریم نسیم عدل در زندگی انسانها بوزد
انتظار فرج یعنی انتظار گشایش از کار انسانیت امروز کار انسانیت در گرههای سخت پیچیده و گره خورده است. فرج یعنی باز شدن این گرهها. دید را وسیع کنیم به داخل خانه خودمان و زندگی معمولی خودمان محدود نشویم.به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، به مناسبت فرا رسیدن پانزدهم خردادماه، سالروز آغاز زعامت و رهبری آیت الله العظمی خامنهای مروری داریم بر برخی فرازهای بیانات ایشان در موضوع انتظار فرج و معنا و مفهوم آن.
انتظار هم که جزء لاینفک مسئله مهدویت است از آن کلیدواژه های اصلی فهم دین و حرکت اساسی و عمومی و اجتماعی امت اسلامی به سمت اهداف والای اسلام است. (۱)
انتظار موضوع پر مغز در تفکر شیعه
انتظار ظهور صاحبالزمان(عج) یکی از آن مسال پرمغز و پرمعنا و دارای مضامین عالی در مجموعه تفکرات شیعه است.(۲)
برداشت مثبت و منفی از انتظار
دو جور برداشت از قضیه انتظار و ترقب ظهور امام زمان (عج) می شود داشت. یک برداشت منفی و یک برداشت مثبت. برداشت منفی همان چیزی است که استکبار و استعمار در طول سال های متمادی کوشش می کردند به مردم تزریق کنند. برداشت منفی این است که مردم بگوید که به ما چا و ما چه کاره هستیم که در مقابل ظلم، فساد، کفر، بدی و شرارت بایستیم. ما منتظر خواهیم ماند تا امام زمان (عج) خودش بیاید و مشکل را حل کند. این برداشت منفی است، این همان برداشتی که در طول سالیان متمادی سعی کردند در ذهن مردم مسلمان این را وارد کنند، سلب مسئولیت نسبت به همه شرارت ها و بدی های موجود در جامعه. یک برداشت، برداشت مثبت و صحیح است و آن این است که اگر امام زمان (عج) خواهد آمد پس هر حرکتی و هر مبارزه ای یک امیدی و یک آینده روشنی برای خود خواهد داشت.(۳)
مقصود از ظهور امام زمان(عج)
انتظار اسلامی یعنی انتظار دنیایی سرشار از عدالت، راستی، صمیمیت، انسانیت، معنویت، فضیلت و اخلاق انسانی صحیح که در آن حاکمیت زر و زور و تبلیغات مزوانه و خبیثانه رسانه های جمعی شرق و غرب راهی ندارد.(۴) انتظار ظهور امام زمان (عج) به معنای انتظار برای پر شدن جهان از عدل و داد و عدالت برای همه انسان ها و انتظار رفع ظلم از صحنه زندگی بشر و انتظار فرا رسیدن دنیایی برتر از لحاظ مادی و معنوی است.(۵)
انتظار فرج یعنی انتظار حاکمیت قرآن و اسلام
انتظار فرج یعنی انتظار حاکمیت قرآن و اسلام. شما به آنچه انسان در جهان در آن قرار دارید حتی با همین پیشرفتی هم که با انقلاب اسلامی به دست آورید، قانع نیستید. باز هم به حاکمیت اسلام و قرآن نزدیک تر بشوید این انتظار فرج است.(۶)
انتظار فرج یعنی انتظار گشایش از کار انسانیت امروز کار انسانیت در گره های سخت پیچیده و گره خورده است. امروز فرهنگ مادی به زور به انسان ها تحمیل شده است این یک گره است امروز در سطح دنیا تبعیض انسان ها را می آزارد این گره بزرگی است امروز کار ذهنیت غلط مردم دنیا را به انجا رسانده است که فریاد عدالت خواه یک ملت انقلابی در میان عربده های مستانه قدرت گرایان و قدرت مندان گم می شود. این یک گره است. امروز مستضعفان آفریقا و آمریکای لایتن، ومیلوین ها انسان گرسنه آسیا و آسیایی و میلیون انسان رنگین پوستی که از ستم تبعیض نژادی رنج می برند امیدشان به یک فریاد بخش و نجات بخش است و قدرت های بزرگ نمی گذارند ندای این نجات بخش به گوش آنها برسد. این یک گره است فرج یعنی باز شدن این گره ها. دید را وسیع کنیم به داخل خانه خودمان و زندگی معمولی خودمان محدود نشویم.(۷)
معنای انتظار فرج به عنوان عباره اخری انتظار ظهور این است که مومن به اسلام، مومن به مذهب اهل بیت (ع) وضعیتی را که در دنیای واقعی وجود دارد عقده و گره در زندگی بشر می شناسد. واقع قضیه هم همین است منتظر است که این فروبستگی کار بشر این گرفتاری عمومی انسانیت گشایش پیدا کند.(۸)
انتظار یعنی دل سرشار از امید بودن نسبت به پایان راه زندگی بشر، ممکن است کسانی آن را نبینند و نتوانند درک کنند اما بلاشک آن دوران وجود دارد.(۹)
ما منتظریم یعنی این امید را داریم که با تلاش و مجاهدت و پیگیری این دنیایی که به وسیله دشمنان خدا و شیاطین از ظلمات جور، طغیان ، ضعیف کشی و نکبت حاکمیت ستمگران و قلدران و زورگویان پر شده است در سایه تلاش و فعالیت بی وقفه ما یک روز به جهانی تبدیل خواهد شد که در آن انسانیت و ارزش های انسانی محترم است و ستمگر، زورگو، ظالم، قلدر و متجاوز به حقوق انسان ها فرصت و جایی برای اقدام و انجام خواسته و هوا و هوس خود پیدا نخواهد کرد.(۱۰)
انتظار فرج یک مفهوم بسیار وسیع و گسترده ای است هم باید منتظر فرج نهایی بود هم باید منتظر فرج در همه مراحل زندگی فردی و اجتماعی بود.(۱۱)
امروز ما انتظار فرج داریم یعنی منتظریم که دست قدرتمند عدالت گستری بیاید و این غلبه ظلم و جور را که همه بشریت را تقریبا مقهور خود کرده است، بشکند و این فضای ظلم و جور را دگرگون کند و نسیم عدل را در زندگی انسان ها بوزاند تا انسان ها احساس عدالت کنند.
پی نوشت ها:
۱-سخنان رهبری در دیدار با اعضای بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) و مرکز تخصصی مهدویت، ۱۳۹۰/۰۴/۱۸؛
۲-بیانات مقام معظم رهبری، در دیدار با میهمانان کنفرانس جهانی اهل بیت(ع) در روز نیمه شعبان، ۱۳۷۲/۱۱/۸؛
۳-بیانات در خطبه های نماز جمعه، ۱۳۶۷/۱/۱۲؛
۴-سخنرانی مقام معظم رهبری، ۱۳۷۱/۱۰/۱۸؛
۵-سخنرانی مقام معظم رهبری، ۱۳۷۵/۱۰/۸؛
۶-در مکتب جمعه، ج۳، ص۲۵۰؛
۷-همان؛
۸-دیدار اقشار مختلف مردم در روز نیمه شعبان، ۱۳۸۷/۵/۲۷؛
۹-سخنرانی در اجتماع بزرگ مردم قم در سالروز میلاد امام زمان(عج)، ۱۳۷۰/۱۱/۳۰Y
۱۰-سخنرانی در دیدار با اقشار مختلف مردم و میهمانان داخلی و خارجی در سالروز میلاد امام عصر(عج)، ۱۳۶۹/۱۲/۱۱؛
۱۱-دیدار اقشار مختلف مردم در روز نیمه شعبان، ۱۳۸۶/۶/۲۹.
*برگرفته از کتاب «ما منتظریم (خورشید مهدویت در منظومه فکری امام خامنه ای)»
- بررسی جریانات انحرافی معاصر با موضوع مهدویت
- امام خامنهای: بیتردید صد برابر از زمان جنگ قویتر شدهایم
- پویش ملی مهدوی «صبح ظهور» برگزار میشود
- انتظار فرج بدون ظلمستیزی و حمایت از مظلوم فریبکاری و دکانبازی است
- تمدید فراخوان همایش جریانهای انحرافی مهدویت در دوران معاصر
- امام خامنهای با تسلیت شهادت سنوار: حماس زنده خواهد ماند
- اجلاسیه بینالمللی فعالان مهدوی برگزار میشود
- رسانه؛ رکن اصلی جشنواره امامت و مهدویت
- مستند «صبح ظهور» در قاب شبکه قرآن و معارف سیما
- مطالبات جشنواره امامت و مهدویت جهانی است
|