القاب عاشورایی امام زمان(عج)/ دفاعیات سیدالشهداء(ع) از مهدی فاطمه(س)
حجتالاسلام فوادیان با بیاناینکه امام حسین(ع) با حدیث «مهدي(عج) از فرزندان فاطمه(س) است» باب ادعاهای دروغین را بستند، گفت: برخی القاب امام عصر(ع) مستقیماً با عاشورا نسبت دارد و از زبان سیدالشهداء(ع) بیان شده است.به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، در سلسله گفتگوهایی با حجتالاسلام «محمدرضا فوادیان»، کارشناس مهدوی، دبیر علمی اندیشکه مهدویت و صاحب آثاری همچون «از حسین(ع) تا مهدی(عج)» به بررسی پیوند عاشورای سیدالشهداء(ع) با ظهور امام زمان(ع) می پردازیم که در ادامه شماره چهارم آن را می خوانید:
حجت الاسلام فوادیان با بیان اینکه در بيش از ۱۹۰ روايت امام مهدی(عج) فرزند حضرت فاطمه(س) معرفي شده، اظهار کرد: بخشي از اين احاديث از زبان مبارك امام حسين(ع) بیان شده است. حضرت اباعبدالله الحسین(ع) فرزندش امام مهدی(عج) را به اين جهت فرزند حضرت فاطمه(س) ميخواند كه اصالت و اهميت زمان امامت تا آخرين نفر از اين سلسله فهميده شود. آن حضرت(ع) فرمودند: از رسول خدا (ص) شنيدم كه فرمودند: «مهدي(عج) از فرزندان فاطمه(س) است.»
دبیر علمی اندیشکده مهدویت ادامه داد: در روايت ديگري امام حسين(ع) ميفرمايد: «پيامبر(ص) به فاطمه زهرا(س) فرمودند: «اي فاطمه! بشارت بر تو باد، كه مهدی(عج) از فرزندان توست». بنابراين افرادي كه در طول تاريخ ادعاي مهدويت داشتهاند، و از فرزندان حضرت زهرا(س) نبودهاند افرادي فرصتطلب و دروغگو هستند.
وی با بیان اینکه امام حسین(ع) درباره القاب امام مهدی(عج) نیز تصریحاتی دارند، تأکید کرد: امام زمان (عج) القاب مباركي دارند كه بعضي از آنها، مستقيماً با عاشورا در ارتباط است و بعضي از لقبهاي مقدس آن حضرت(عج) بر زبان جد بزرگوارشان جاري شده است. عيسي الخشاب ميگويد: از محضر امام حسين(ع) سؤال كردند: آيا شما صاحب اين امر هستيد؟ حضرت(ع) فرمودند: نه من نيستم، بلكه صاحب اين امر كسي است كه از ميان مردم كنارهگيري ميكند و خون پدرش بر زمين ميماند و كنية او كنيه عمويش خواهد بود. آنگاه شمشير برميدارد و هشت ماه تمام شمشير بر زمين نميگذارد».
حجت الاسلام فوادیان اضافه کرد: «طريد» و «شريد» (هر دو به يك معنا است) از القاب حضرت وليعصر(عج) به معناي آن كنار زده و رانده شده هستند؛ حاجي نوري در معناي «شريد» ميگويد: «رانده شده از مردمي كه آن حضرت(ع) را نشناختند و قدر وجود نعمت او را ندانستند و در مقام شكرگزاري و مقام حقش برنيامدند؛ بلكه پس از اين كه از دست يافتن بر او نااميد شدند، به قتل و قمح ذریه طاهرة ايشان پرداختند و به كمك زبان و قلم، سعي بر بيرون راندن نام و ياد او، از قلوب و اذهان مردم كردند».
وی در ادامه ابراز کرد: علامه مجلسی درباره اين حديث می فرمايد: «الموتور بابيه»؛ يعني، كسي كه پدرش را كشتهاند و طلب خونش را نكردهاند. مراد از «والد»، امام حسن عسكري(ع)، يا امام حسين(ع) و يا جنس والد است كه شامل همه ائمه(ع) ميشود... .
این کارشناس مهدوی ادامه داد: اين روايت امام حسين(ع) ما را متوجه غربت امام عصر(عج) می کند. در متون اسلامي تعابير عجيب و تكاندهندهاي راجعبه غربت و مظلوميت امام زمان(عج) وجود دارد. اميرمؤمنان علي(ع) به اصبغ بن نباته ميفرمايد: عهدهدار اين امر حضرت مهدي(عج) همان راندة آوارة يكه و تنها است.
حجت الاسلام فوادیان در ادامه بیان کرد: دوران غيبت، زمان غربت، مظلوميت، صبر و انتظار امام مهدی(عج) است چنان که بيش از هزار سال غمهاي عالم را يكتنه به دوش کشیده اند؛ در زيارت حضرت مهدي(عج) می خوانیم: «السلام عليك ايها الامام الفريد؛ سلام بر تو اي امام تنها»؛ امام موسي بن جعفر(ع) در روايت مشابهي به روايت امام حسين(ع) در اين رابطه ميفرمايد: او (حضرت مهدي(عج)) آن غريب تنهاي دور از وطن غايب از ديدگان كسان خويش است كه هنوز انتقام خون پدرش گرفته نشده است».
این کارشناس مهدوی با بیان اینکه «قائم» از القاب مشهور حضرت حجت(عج) است كه در بيشتر روايات شيعه وارد شده و شيعيان با شنيدن آن به احترام حضرت(عج) و اعلان آمادگي، قيام ميكنند، تأکید کرد: ابوحمزه ثمالي ميگويد: به امام محمدباقر(ع) عرض كردم: اي فرزند پيامبر! آيا شما همه قائم نيستيد و حق را به پا نميداريد؟ پس چرا تنها ولي عصر را قائم ميخوانند؟ فرمودند: چون جدّم حسين(ع) كشته شد، فرشتگان صدا به گريه و ناله بلند نموده و عرض كردند: پروردگارا! آيا قاتلان بهترين بندگانت و زادة اشرف برگزيدگانت را به حال خود واميگذاري؟ خداوند به آنها وحي فرستاد: اي فرشتگان من! آرام گيريد. به عزّت و جلالم سوگند، از آنان انتقام خواهم گرفت؛ هر چند بعد از گذشت زمانها باشد. آنگاه پروردگار عالم پرده از جلو ديدگان آنان كنار زد و امامان از فرزندان امام حسين(ع) را يكي پس از ديگري به آنها نشان داد. فرشتگان از اين منظره، مسرور و شادمان گرديدند و ديدند كه يكي از آن بزرگواران، ايستاده مشغول نماز است. خداوند فرمود: با اين قائم (شخص ايستاده) از آنان (قاتلان حسين(ع)) انتقام خواهم گرفت».