امام باقر (ع) بنیانگذار نهضت علمی و فرهنگی
مرجعیت علمی امام محمد باقر(ع) در جامعه اسلامی تا بدانجا بود که جمعی از اندیشمندان از پیروان مذاهب اسلامی او را به دلیل وسعت دانش و علمش میستودند و برای تعلیم به نزدش میرفتند.به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از مهر ، حجت الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در یادداشتی که در اختیار خبرنگار مهر قرار داده است به فعالیتهای علمی امام محمدباقر (ع) به عنوان بنیانگذار نهضت علمی و فرهنگی به مناسبت اول ماه رجب سالروز ولادت این امام پرداخته است که در ادامه میخوانیم:
امام محمد باقر علیه السلام در دوران استبدادی و ظالمانه مروانیان از سال ۹۵ تا سال ۱۱۴ هجری امامت شیعیان را عهده دار بود.
بعد نهضت خونین و الهی عاشورا، امام سجاد علیه السلام با استفاده از فرصتهای ایجاد شده، رغم همه تنگناها جبهه فرهنگی و علمی را گشود تا اندیشه و ارزشهای مکتب اهل بیت علیهم السلام بسط و تعمیق یابد. امام باقر علیهالسلام در ادامه این نهضتی که بعد عاشورا با جهاد تبیین امام سجاد علیه السلام آغاز شده بود، با تلاش و جهاد علمی با تربیت نخبگان به تقویت بنیههای معرفتی اندیشه و فرهنگ شیعه پرداخت.
شخصیت فرهیخته علمی و اندیشمند از مردان و زنان از ملیتهای مختلف را از شاگردان و تربیت شدگان آن حضرت نام برده اند.
مرجعیت علمی امام در جامعه اسلامی تا بدانجا بود که جمعی از اندیشمندان از پیروان مذاهب اسلامی او را به دلیل وسعت دانش و علمش میستودند و برای تعلیم به نزدش میرفتند.
انبوه روایات در زمینههای فقه، اعتقادات و دیگر علوم اسلامی که از محدثان شیعه و اهل سنت بر جای مانده، گواه مقام و منزلت و تلاش بی وقفه حضرت است.
اوج گیری فعالیت علمی و فرهنگی امام باقر علیهالسلام به تناسب ضرورتی بود که شیعیان و جامعه بدان نیاز داشتند. چون جامعه پهناور اسلامی آن روز در اوج فرقه گرایی و افراطیگرایی و تفریط گرایانی قرار داشت که همه موجودیت اندیشه و هویت اسلامی را تهدید میکرد.شیعه در چنین اوضاعی لازم بود هویت فرهنگی خویش را به درستی و دقت تمام تعین بخشد.
از سوی دیگر، هجوم اندیشهها و آرای جدید از مکاتب غیر اسلامی به دلیل باز شدن مرزهای کشورهای بزرگ و صاحب فرهنگ و پیشینه تمدنی و ادیان مختلف -به دلیل فتوحات و ارتباطات گسترده و چه به سبب جاذبههای دینی، فرهنگی، علمی، اقتصادی و بازرگانی جهان اسلام - امام و همه نخبگان دینی و فرهنگی را واداشت به ایمن سازی فکری جامعه و مسلمانان همت بگمارند.
امام علیهالسلام با درک این شرایط و ضرورت با ژرفاندیشی، برای هویت بخشی به شیعیان و دفاع از اندیشه اسلامی در مقابل جریانهای جدید غیر دینی، التقاطی، الحادی و انحرافی، نهضتی علمی و فرهنگی را بنیان نهاد. پیش نیاز آن ایجاد سرمایه انسانی وارسته و اندیشمندی بود که تأسیس مدرسه فقه و حدیث و کلام را ضروری ساخت تا در آن اندیشمندان بزرگی تربیت شوند. که با تدبیر امام توفیق حاصل شد و شخصیتهای بزرگی از اهل فکر و دانش تربیت شدند. از جمله ایشان:
•زرارة بن اعین ممتازترین شاگرد امام باقر علیه السلام که از برجستهترین متکلمان و محدثان و فقیهان و از رهبران بزرگ دینی در عراق بود و از تدوین کنندگان مکتب حقوقی شیعه به شمار میرود.
•محمد بن مسلم بن ریاحی الطائفی از معتمدترین و موفقترین شیعیان در عراق و راوی هزاران حدیث از امام است. او در کنار علم حدیث در حقوق و قضا نیز تبحر و دانش فراوان داشت.
ابوبصیرلیث البختری فقیه بزرگ، کمیت اسدی شاعر نامدار و برجسته شیعی و ابوحمزه ثمالی، از فقیهان و محدثان و عارفان بزرگ شیعه، از جمله تربیت شدگان این مدارس فکری و علمی امام هستند.
در کنار این جهاد و تلاش ایجابی، مبارزه و نفی و نقد اندیشههای انحرافی و توجیهگر وضیعت ناهنجار و ظالمانه حکومت و فرقهها همانند قدریه و مرجئه و غلات و مهدویت دروغین و عالمان وابسته و متملق همراه با نفی مشروعیت حکومت پرداخت.** مبارزه با افراط و تفریط رویکرد حضرت در عرصه دانش و فرهنگ بود که منجر به شکل گیری نهضت بزرگ فرهنگی و علمی عصر امام صادق علیهالسلام شد و هویت فرهنگی و حقوقی و اجتماعی شیعیان به کمال رسید و به صورت روشن از سایر نحله ها و جریانها و مذاهب و فرق جدا گردید.
در کنار این تلاش عظیم، هوشمندانه با اتخاذ تقیه به عنوان استراتژی حفظ اقلیت و سپر امنیتی برای شیعیان- با توجه به جریان تندروی که از سوی برخی گروههای شیعی در حال شکل گیری بود-، همراه با دفاع عقلانی از اندیشه و مکتب اهل بیت علیهم السلام به حفظ و بسط فرهنگ و مکتب اهل بیت علیهم السلام پرداخت و موجب گسترش پهنه جغرافیایی و تعداد شیعیان شد و در این راه موفق گردید نهضتی بزرگ را با تربیت سرمایه انسانی والا و ارزشمند و اتخاذ راهبرد درست بنا نهد و بسط دهد و با تولید اندیشه و گسترش فرهنگ، در مانایی مکتب اهل بیت علیهم السلام سهم بسزایی و نقش محوری داشته باشد.
الَسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْباقِرُ بِعِلْمِ اللّهِ
الَسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْفاحِصُ عَنْ دِینِ اللّهِ
الَسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْمُبَیِّنُ لِحُکمِ اللّهِ