دفتر چهارم کتاب «پیام های آسمانی» روانه بازار نشر شد
دفتر چهارم کتاب «پیام های آسمانی (معارف قرآنی برای کودک و نوجوان)» اثر حجت الاسلام مرتضی دانشمند منتشر شد.به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از مهر ، دفتر چهارم کتاب «پیام های آسمانی (معارف قرآنی برای کودک و نوجوان بر گرفته از آیات ۷۸ تا ۱۷۵ سوره نساء)» اثر حجت الاسلام مرتضی دانشمند است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۲۱۶ صفحه به چاپ رسید.
«پیام های آسمانی» مجموعه کتابهای تفسیر قرآن کریم برای نوجوانان است. این مجموعه به شیوههای گوناگون قصه، شعر، گفت و گو، مناظره، تشبیه، تمثیل و دهها روش دیگر به انتقال آموزههای قرآنی به مخاطب نوجوان میپردازد.
کتاب «پیام های آسمانی» گامی به سوی هدفی بزرگ، وارد کردن کودکان و نوجوانان به دنیای قرآن است؛ قرآن کریم کلام خدا و گرامیترین اثر مکتوب در میان مسلمانان است. پیشوایان معصوم و بزرگان دین برای آموزش این کتاب مقدس به مسلمانان، به ویژه کودکان نوجوانان تأکید دارند. امام علی (ع) یکی از حقوق فرزندان بر پدر را آموزش قرآن به آنان میداند.
پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی با سالها تجربه در عرصه پژوهش قرآنی، توفیق داشته که در حوزه نشر معارف قرآن، گامهای بلندی بردارد. از تلاشهای این پژوهشکده، طرح تدوین مناسب برای کودکان و نوجوانان است که دفتر چهارم آن به تازگی منتشر شده است.
دفتر چهارم این اثر، مشتمل بر آیات ۷۸ تا ۱۷۵ سوره نساء است و در تفسیر آیهها، آیاتی برگزیده شده که موضوعاتشان با فضای ذهنی نوجوان بیشتر تناسب داشت.
مخاطبان این مجموعه دانش آموزان سالهای پنجم و ششم ابتدای و هفتم و هشتم متوسطه هستند، هر چند برای مقاطع تحصیلی بالاتر نیز سودمند است.
جلد چهارم این مجموعه از موضوعات، همچون فرار از مرگ، خبرهای خطرساز، نمره دادن خداوند، شهر ارواح، مدیریت زمان، فضل و رحمت خداوند، دوست یابی، نیرنگ دورویان، نفرین شدگان، افسانه صلیب، از وطن دوستی تا وطن پرستی، مسیح بنده خدا و دهها موضوع دیگر سخن گفته، به بررسی آنها از نگاه قرآن میپردازد.
از کتاب حاضر با دو روش «خود آموز» و «معلم آموز» میتوان بهره برد.
برای نگارش این اثر، چه در تفسیر یک آیه یا مجموعهای از آیات مرتبط، چه در تفسیر یک سوره کامل، گامهایی برداشته شده است که عبارتند از: انتخاب آیه یا مجموعه آیاتی که مطالب و معارف آن (پیوند بیشتری با دنیای نوجوان و مسائل مورد نیاز و پرسشهای وی داشته باشد)، انتخاب قصهای متناسب با آیه یا آیات یا سوره مورد نظر، مطرح شدن متن سوره و ترجمه آن، ذکر نکتهها به پیامهای مرتبط با آیات، و سروده سوره (در پایان هر سوره یا مجموعهای از آیات مرتبط، محتوای سوره یا مجموعه آیات، به شکل سروده به عنوان قالبی اثرگذار مطرح شد).
- "خودفراموشی" عذاب کسی است که خدا را نشناسد
- مرزبانی اعتقادی و اخلاقی در سیره مفسر قرآن
- تکلیف در عصر ظهور قدرت اسلام: جهاد یا گوشهنشینی
- توصیه قرآن در مقابل بدرفتاری دیگران
- ثبتنام بیستوهشتمین دوره آموزش روخوانی قرآن مهدالرضا آغاز میشود
- بررسی تحریف قرآن از دیدگاه پطروشفسکی تا تجسم فرشتگان
- ثبتنام چهلوهفتمین مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف آغاز شد + پوستر
- تلاش برای ترویج "تدبر در قرآن"
- تفسیر| چگونه باید امر به معروف کنیم
|