فاطمیه نماد کنش فعالانه زن مجاهد اسلام در دوران کندی شمشیرهاست
در زمانی که مردان سکوت اختیار کرده و به تعبیر حضرت دوران کندی شمشیرها است؛ جهان اسلام شاهد یک کنش فعالانه زن مجاهد تراز اسلام است.به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از مهر ، حجت الاسلام محسن قنبریان استاد حوزه علمیه در خصوص ایام فاطمیه عنوان کرد: هیچ شکی نیست زمانی که از نمای دور هم به فاطمیه نگاه میشود نمای یک کنش اجتماعی و سیاسی مشاهده میشود.
ویافزود: پیش از اینکه ببینیم حضرت زهرا سلام الله چه فرمودند و به نفع چه کسی سخن گفتند از دور یک فعالیت اجتماعی و سیاسی که از سوی یک زن تراز اسلام رخ میدهد مشاهده میشود آن هم در زمانی که مردان سکوت اختیار کرده و به تعبیر حضرت دوران کندی شمشیرها است؛ جهان اسلام شاهد یک کنش فعالانه زن مجاهد تراز اسلام است.
قنبریان با بیان اینکه حضرت زهرا سلام الله در آن ایام هم خطبه ایراد فرمودند و هم کنشهای اجتماعی و سیاسی داشته است ادامه داد: ایشان در این ایام علاوه احتجاج حقوق و ایراد خطبه به روضه خوانی و برپایی عزا نیز میپردازد. وقتی که حضرت از مردم دعوت به عمل میآورد همه و همه خبر از یک کنش دارد و این نشان میدهد که برای یک امر مهم که آن روز یک چیز بوده و امروز ممکن است چیز دیگری باشد و عرصه و زمانها آن را تغییر دهد اما اصالت و اصل آن درخواست همیشه جاودانه است.
این استاد حوزه علمیه گفت: مجموع کنشهایی که حضرت زهرا سلام الله داشتند را نیز امروز ما باید داشته باشیم که همه در عرصه جامعه است گاهی اوقات روایتگران حضرت زهرا سلام الله از آن تصویر ناقص و سانسور شده و تنزل یافته ساخته اند برای مثال زمانی که تاکید میکنیم هیچکس ایشان را ندیده و آن خطبهای که ایراد فرمودند را استثنا نشان میدهد بیانگر آن است که ایشان تنها یکبار از منزل خارج شده و خطبه ایراد کرده است در حالی که چنین نیست.
وی افزود: حضرت زهرا سلام الله بعد از شهادت حضرت حمزه سید شهدا، طبق روایات صحیح هفتهای دو بار از مدینه به سمت احد میرفت و در کنار قبر ایشان مینشست تا یاد و خاطره شهدای احد را تجدید خاطر کند.
تسبیحات با شناسنامه ضدآقازادگی
قنبریان با تاکید بر اینکه تسبیح حضرت زهرا سلام الله یک شناسنامه دارد و شناسنامه آن همان ضد آقازادگی حضرت است گفت: وقتی در شدت سختیهای زندگی مدام با وجود داشتم فرزندان کوچک و کارهای زیاد منزل به ایشان عرضه داشتند که برای کم کردن این کارها از پدرت رسول الله خادمی درخواست کن؛ ایشان حیا کرد و نتوانست از پدر این درخواست را داشته باشند.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: حضرت زهرا سلام الله دوست داشتنی ترین فرد نزد پیامبر بود اما وقتی از موضوع مطلع شد خطاب به دختر خویش فرمود چطور به تو خادمهای بدهم در حالی که نزدیک به چهارصد نفر از اهل صفه در مسجد و بر روی سکو زندگی میکنند اما به تو ذکری یاد میدهم که به واسطه آن بتوانی به کارهای خویش فائق آیی؛ بزرگان میگویند یکی از کارکردهای تسبیح حضرت زهرا سلام الله افزایش اراده است. بنابراین شناسنامه تسبیحات حضرت زهرا در ابتدا بیانگر همان ضد آقازادگی است.
وی خطاب به جامعه مداحان و ستایشگران ابراز کرد: اگر ستایشگران و مداحان امروز با توجه به شرایط خواستند در برابر یک دستگاه غاصب و جائر کنش تربیتی، حقوقی، سیاسی و … داشته باشند باید به حضرت زهرا اقتدا کنند چرا که ایشان محور این کنشگری بودند چه آن روزی که دادخواست کرد و میخواست به لحاظ حقوقی غاصبان خلافت را محکوم کند و چه آن روزی که خطبه برای زنان و انصار و دیگران ایراد کرد و حتی آن روزی که نوحه خوانی داشت و گریه کرد.
قنبریان ادامه داد: امروز ما مجموعه نوحههای حضرت زهرا سلام الله را داریم که لازم است ستایشگران حتی شده یک بار نوحه خوانی یک معصومهای را ببینند تا بدانند وقتی حضرت زهرا سلام الله میخواهند برای پدر بزرگوار خویش نوحه بخواند از چه مفاهیمی سخن میگوید؟ چقدر پر از مفاهیم سیاسی و اجتماعی است؟ در حالی که گریزهای به جا هم به عاشورا دارد و هم به وضعیت خودش گریز میزند و یک کار فوق العاده ادبی احساسی و تهییج احساس از خود به یادگار میگذارند.
قنبریان با تاکید بر اینکه جامعه ستایشگران باید کنش جامع داشته باشند اظهار داشت کسی نمیتواند از فاطمیه سخن بگوید یا برای فاطمیه بسراید و بخواند اما مخاطب خودش را خواب کند و کنش را از او بگیرد.
- ملائکه از عظمت نور حضرت فاطمه زهرا(س) مبهوت شده و به سجده افتادند
- با ترویج فرهنگ شهادت، یاد شهدا را زنده نگه داریم
- انصاریان:عمل صالح و اخلاق مسیری است که انسان را به سعادت میرساند
- تضعیف سپاه حرام و حمایت از آن واجب است
- مسئولیتهای اهل ایمان نسبت به یکدیگر تابع شرایط اقتصادی نیست
- درب اختصاصی بهشت برای مجاهدین
- تکلیف در عصر ظهور قدرت اسلام: جهاد یا گوشهنشینی
- قرائتی: در کشورمان به مرد تحول نیاز داریم نه طرح تحول
- حضرت یوسف و سلیمان(ع)هرگز زندگی خویش را با بیت المال تأمین نکردند
|