آخرین اخبار
کد خبر : 272 تاریخ ثبت : 1394/3/26 09:10:27
مبلغی در همایش موعودگرایی در ادیان در ایتالیا:

موعودگرایی اسلام و مسیحیت قابلیت همگرایی کلانی دارند

به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در ادامه سفر به چند کشور اروپایی و انجام سخنرانی در همایشها و دیدارهای مهم بین المللی با شخصیتها و چهره های مختلف، طی سخنانی در همایش مهدویت و موعودگرایی در ادیان الهی در شهر رم اظهار کرد: جامعه بشری هر چه جلوتر می رود ادیان الهی به هم نزدیک تر می شوند و خداوند منان را به عنوان مشترک خود در جهان بیشتر مطرح می کنند و گرایش انسان ها به اخلاق، علم پذیری و بنای زندگی خود بر علم، قدرت دستیابی به معلومات و اطلاعات و رفع همه زمینه های ناآگاهی نیز بیشتر خواهد شد. وضعیتی که امروز در برخی کشورها حاکم است و مذاهب در برابر هم ایستاده اند آخرین نفسهایی است که تعصب مذهبی می کشد و در آتی از بین خواهند رفت.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: جامعه بشری روزی به نقطه ای خواهد رسید که دیگر خداوند برای آنها غایب نیست و ادیان بر سر خدا جنگ نمی کنند، اخلاق بر کل بشر حکمفرما و استعدادهای بشریت برای یک نظم واحد به کمال می رسد، چنین مرحله ای را مرحله به کمال رسیدن استعداد بشر باید نامید و در آن هنگام است که وضعیت موعود رخ خواهد داد

استاد حوزه علمیه قم گفت: در آخرالزمان دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت به همگرایی بیشتر روی خواهند آورد. در ادبیات دینی اسلام، حضرت مهدی موعود(ع) با عیسی مسیح(ع) هر دو با هم ظهور می کنند و آنگاه یک وضعیت موعود و مطلوب در بشریت شکل می گیرد. این وضعیت یک انقلاب بی زمینه و بدون پشتوانه تاریخی نیست، نتیجه روند استکمالی بشر است.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با طرح این پرسش که آیا موعودگرایان روزی در برابر هم خواهند ایستاد یا مانند نهرهای متعدد یک رود واحد را شکل می دهند؟ پاسخ داد: موعود گرایی چون نگاه خود را به وضعیت های نهایی و تکاملی دوخته است، آینده آن به رغم اختلاف های فکری اساسی بین موعودگرایان در جهت تقابل با هم قرار نمی گیرند و در مسیر نوعی انسجام کلان به پیش می روند.

دکتر مبلغی گفت: موعودگرایی اسلام و مسیحیت هر چه زمان جلوتر می رود قابلیت آن را دارند که به رغم اختلاف در تعریف وضعیت مطلوب و موعود؛ به نوعی از همگرایی کلان برسند، بنابراین ما به وضعیت تحرک رو به پیش بشر نگاه خوشبینانه داریم و باید بر تلاش خود برای اصلاح جامعه بشری بیفزاییم، شاخص های درست حرکت کردن انسان ها و ادیان این است که ازخداوند، اخلاق و معنویت بیشتر سخن بگویند.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که اگر این تحولات با حرکت بشر به جلو تحقق می پذیرد چرا ما در موارد بسیار به ستمها و ظلمها برمی خوریم و یا جنگ اعتقادی را مشاهده می کنیم، گفت: حرکت اساسی جهان به سمت تکامل هایی مانند خدامحوری، علم پذیری، اخلاق پذیری و انفجار اطلاعات است ولی چون ما در نیمه راه هستیم بشر گاهی از انفجار اطلاعات سو استفاده می کند و گاهی بلوغ کامل را برای ایجاد اخلاق هنوز در خود پدید نیاورده است بنابراین آسیب هایی که داریم مربوط به نیمه راه بودن است.

وی ادامه داد: ما هزینه بودن در نیمه راه را تحمل می کنیم ولی روند حاکم بر حرکت رو به جلو بشر، روند استکمالی است. محورهای تکاملی یاد شده بشر را به سوی نظم یافتگی خاص و واحدی به پیش می برد، همه ما در نیمه راه هستیم می توانیم نشانه هر یک از این تحولات را ببینیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین با ارائه مقاله ای در این کنفرانس بیان داشت: تفکر موعودگرایی نوید وقوع همگرایی جهانی (همگرایی دارای ماهیت جهانی شده) میان ادیان را می دهد. این از آن جهت است که ادیان، متضمن موعودگرایی هستند و هر چه به آخر الزمان نزدیک می شویم جوهره موعود گرایی ادیان (یا دست کم برخی از ادیان مثل مسیحیت و اسلام) به یکدیگر نزدیکتر می شود و نوعی هم احساسی و همگرایی را میانشان بر می انگیزد.

وی در تفاوت موعودگرایی مسیحیت و موعودگرایی اسلام گفت: موعودگرایی مسیحیت دو تفسیر دارد؛ در تفسیر اول موعودگرایی مسیحیت بیش از آن که به اصلاح نظر دارد، به نتیجه آن یعنی خلاص معطوف است و بیش از آن که به اصلاح اجتماعی نظر دارد به اصلاح فردی ناظر است. این تفسیر از موعودگرایی مسیحیت با تمرکز مسیحیت بر ارزشهای رهایی روح (خلاص روح) هماهنگ است. تفسیر دوم موعود گرایی مسیحیت به تحقق ایمان و عمل به خوبی نظر دارد. این نگاه گر چه متضمن تحقق اصلاح است ولی بیش از آن که به اصلاح اجتماعی ناظر باشد به اصلاح افراد در جامعه نظر دارد .

حجت الاسلام مبلغی گفت: موعودگرایی در اسلام اصلاح اجتماعی است. ارتباط آن با اصلاح فردی یا آن جهت است که اصلاح اجتماعی لاجرم زمینه ساز اصلاح های فردی خواهد شد یا از آن جهت است که راه اصلاح اجتماعی از اصلاح های فردی می گذرد. اين بر اساس آيه شريفه {ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم} (سو ه رعد آیه ۱۱) تفسير مي گردد یا ارتباطی طرفینی دارند؛ یعنی هر چند تغییرات اجتماعی عدل محور از تحقق عدل در افراد یا مجموعه ای از افراد رخ می دهد (کان اول عدله نفی الهوی عن نفسه) ولی وقتی ساختارهای اجتماعی بر مبنای عدل شکل گرفت اصلاح افراد به صورت کلان و پویا امکان پذیر و محقق خواهد شد. به هر حال اسلام سخن از وضعیتی به عنوان وضعیت موعود به میان آورده که در آن جهان از عدل پر خواهد شد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در پایان سخنانش تأکید کرد: موعودگرایی به رغم آنکه در هر دین تعریف و نگاه ویژه ای به خود اختصاص داده است، متضمن نوعی کلان ستیزی در قبال فساد است و طبعا این نقطه مشترک، جبهه معنویت خواهان را به تدریج تشکیل می دهد و این جبهه رفته رفته خود به هم احساسی و همگرایی منتهی خواهد شد.

اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه