منابع نامعتبر و اسرائیلیات؛ اشکال بنیادین «نقد قرآن»
به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از ایکنا ، حجتالاسلام والمسلمین رستمنژاد، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) در نشست علمی بررسی شبهات کتاب «نقد قرآن» دکتر سها، در مدرسه امام خمینی(ره) گفت: یکی از اشکالات بنیادینی که این کتاب دارد ابتنای فهم آیات بر منابع غیر اصیل و بر اسرائیلیات است.
وی افزود: وی بیان میکند که به دلیل اینکه قرآن دارای شان نزول است باید به سراغ سنت برویم و برای رسیدن به منابع نیز به سراغ صحیحین و سیره ابن هشام و تاریخ طبری می رود که این دو منبع اخیر از سوی اهل سنت نیز نقد جدی شده است.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: وی پس از ایرادات خود به قرآن بیان میکند که بنده پیشنهاد می کنم که قرآن را بخوانید و به تفاسیر معتبر مراجعه کنید زیرا تفاسیر آیات را از صحابه و تابعین نقل می کنند از جمله تفسیر طبری و درالمنثور که باید گفت این کتاب درالمنثور هزار سال پس از پیامبر اکرم نوشته شده است همچنین تفسیر طبری نیز تفسیر معتبری نیست و این مسئله بر اهل علم کاملا مشهود است.
وی گفت: دومین مشکل کتاب وی تکیه بر پیش فرض های غلط و ابطال شده است؛ برخی از این پیش فرض ها قرن ها پیش پاسخ داده شده است و این مسایل باطل را به عنوان پیش فرض مطرح می کند و بر اساس فهم غلط و فرضیه غلط به اشکالتراشی می پردازد.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) اظهارکرد: وی بیان می کند که قرآن تاریخمند است و در حصار زمان است در حالی که این مسئله در همان ابتدا حل شده است؛ چنین فردی چگونه ادعا می کند که در حوزه تحصیل کرده است و مدافع قرآن است؟.
وی گفت: اشکال سومی که به این کتاب مطرح است، ابتنا بر فرضیه زمانمندی قرآن است؛ این مسئله بارها از سوی بزرگان دین و علمای تفسیری پاسخ داده شده است؛ و با نیازهای متغیر با اصولی که در اسلام دیده شده است از جمله احکام ثانویه و حکومتیه و عرف و... به این شبهه پاسخ داده میشود.
رستمنژاد اظهارکرد: دیگر پیش فرض غلطی که از سوی وی مطرح است، ابتنا بر فرضیه مساوی بودن اسلام با وهابیت است؛ وی بیان می کند که کاری که وهابیت با زنان انجام می دهد همان نظری است که بر اساس اسلام مطرح شده است و این مسئله چون در قرآن بیان شده است پس قرآن فرض اشتباهی مطرح کرده است.
وی گفت: دیگر پیش فرض غلطی که از سوی وی مطرح شده است ابتنا بر برداشت سطحی و عوامانه از واژه های بنیادین قرآن از جمله توکل و تقدیرگرایی است.
تجربه قطعیت ندارد
وی اظهارکرد: سومین اشکال این کتاب قطعی دانستن تجربه های بشر و عرضه قرآن بر آن است؛ یعنی وی قرآن را معیار سنجش قرار نمی دهد بلکه تجربه بشر را معیار سنجش قرار داده است؛ در حالی که اربابان علمی بشر که معتقد به تجربه گرایی هستند بیان می کنند که تجربه، قطعیت ندارد زیرا به تجربه ثابت شد که این امر قابل اثبات نیست.
رستمنژاد تصریح کرد: استناد به منابع عربی و ادبی و عرضه قرآن به آن از دیگر اشکالات این کتاب است؛ وی بیان می کند که قرآن پر از اغلاط عربی است؛ این اشکالات درحالی مطرح شده است که قواعد صرف و نحوی که یک قرن پس از قرآن نگارش شده است از همین قرآن استفاده کرده است پس چگونه با صرف و نحو به قرآن اشکال کرده است.
وی گفت: اشکال دیگر، برداشت های غلط از قرآن و قعطی پنداشتن آنها است؛ وی بدون اینکه قرآن چه می گوید قرآن را نقد کرده است در حالی که این نقد نقد خود افکار او است نه قرآن.
وی اظهارکرد: وی اشکالاتی در خصوص تناقضات آیات قرآن مطرح می کند؛ در حالی که این تناقضات، بدوی است؛ تناقض بدوی یعنی فهمنده که به قرآن مراجعه می کند در بدو مراجعه احساس تناقض می کند ولی با دقت و تدبر متوجه می شوید که تناقضی در آن نیست.
- اهتمام ملی برای آموزش هزاران حافظ قرآن
- بنیاسرائیل در قرآن؛ از الگوی تاریخی تا عبرت ابدی
- نرمافزار همراه مجموعه آثار مؤسسه دارالحدیث، پنجرهای به معارف قرآن و احادیث
- انسان اگر در مسیر الهی باشد جهان به استخدام او در میآید
- ثبتنام سی و یکمین دوره مسابقات قرآن بسیج آغاز شد
- امروز؛ آخرین فرصت ثبتنام مسابقات سراسری قرآن
- ساختارشکنی خداوند در بازنمایی تصویر زن در قرآن
- قرآن کریم و فرزندان ادعایی خدا در پژوهشنامه قرآن و حدیث
- افتتاح کنگره «قرآن و علم» با پیام آیتالله جوادی آملی
- معرفی کتاب «اسباب نکوهش یهود در قرآن»
|