دو شیوه ای که خدا از انسان پیمان گرفت
خداوند براى آنكه بنى اسرائیل بر پیمان خود استوار بمانند، به عنوان معجزه اى دیگر، كوه طور را بالاى سر آنان قرار داد، تا هم قدرت خدا را ببینند و هم از مخالفت فرمان الهى بترسند.به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از حوزه ، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه شصت و سوم و شصت و چهارم سوره بقره پرداخته است.
وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَكُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ وَ اذْكُرُوا ما فيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (بقره، 63)
ترجمه: و به یاد آرید زمانى را كه از شما پیمان گرفتیم و كوه طور را بر فراز شما بالا بردیم (و آنگاه گفتیم) آنچه را (از الواح تورات) به شما داده ایم به قوّت بگیرید و آنچه را در آن است به یاد بسپارید (و عمل نمایید)، باشد كه پرهیزكار شوید.
پس از آنكه تورات به موسى داده شد، خداوند از بنى اسرائیل پیمان گرفت كه به آن عمل كنند و از سستى و كوتاهى بپرهیزند، تا به تقوا و پرهیزكارى برسند.
آنگاه خداوند براى آنكه بنى اسرائیل بر پیمان خود استوار بمانند، به عنوان معجزه اى دیگر، كوه طور را بالاى سر آنان قرار داد، تا هم قدرت خدا را ببینند و هم از مخالفت فرمان الهى بترسند.
از این آیه مى آموزیم كه:
* باید بر حفظ اصولِ دینِ خود، جدى و مصمّم باشیم، نه آنكه احكام دینى را به شوخى و بازى بگیریم.
* خداوند، از همه ما، بر عمل به دستوراتش پیمان گرفته است. هم از راه عقل و فطرت درونى، و هم از راه وحى و نبوت بیرونى.
ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرينَ (بقره، 64)
ترجمه: اما شما بعد از این جریان (كه كوه طور را بالاى سر خود دیدید و با خداوند میثاق بستید)، روى گردان شدید، و اگر فضل و رحمت خداوند (در آمرزش شما) نبود همانا از زیانكاران بودید.
با آنكه خداوند چنان پیمان محكمى از بنى اسرائیل گرفت، امّا این قوم سركش، پیمان الهى را نادیده گرفته و به آن پشت كردند، ولى باز هم خداوند لطف خود را بازگرداند و آنان را به حال خود رها نساخت.
- دیدگاه قرآن درباره توان یهودیان اسرائیل در برابر رقیب
- بدعت گزاران؛ مبغوضترین انسانها نزد خداوند متعال
- نخستین آفریده خداوند سبحان
- به این ریسمان چنگ بزنید
- پاسخ به شبههای در اثبات وجود خدا/ فلسفه سرچشمۀ عالم هستی
- پاسخ به شبهاتی پیرامون شفاعت/ چرا خداوند گنهکاران را نمی بخشد تا نیازی به شفاعت دیگران نباشد
- خداوند مشتاق کیست
- چرا خداوند داراى وجودى بى نهايت است
- بر بدن ها سخت بگيريد، شايد دل هايتان خداوند را ببيند
- دعا و درخواست از خدا بلا را برمیگرداند/ فرق قضا با مقدرات
|