آخرین اخبار
کد خبر : 6443 تاریخ ثبت : 1395/11/28 09:16:19
حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی:

ولایت فقیه از مسلمات فقه شیعه است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: ولایت فقیه از مسلمات فقه شیعه است که هیچ فقیه و عالم شیعه با آن مخالفتی ندارد.

به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از ایکنا ، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم دیشب ۲۷ بهمن در دوره آموزشی مبانی ولایت فقیه در سالن همایش‌های غدیر گفت: اصل ولایت فقیه از مسلمات فقه شیعه است و هیچ کسی از علمای شیعه را نمی‌توان یافت که اصل ولایت فقیه را منکر شده باشد.

وی افزود: براساس نظر علمای شیعه، ولی فقیه علاوه بر شان افتا و قضاوت در پاره‌ای از امور ولائیه نیز تصدی دارد البته در محدوده این تصدی و مطلق و مقید بودن آن میان علما، اختلاف وجود دارد.
واعظی تصریح کرد: اختلاف میان علما در دو مسئله است یکی اینکه آیا دلیل تصدی ولی فقیه نصب بودن از جانب امام معصوم(ع) است و اختلاف دیگر نیز در محدوده قلمرو ولایت است که آیا در همه شئون جاری است یا اینکه محدود است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: برخی از علمای اهل سنت که منکر نسبت اسلام و سیاست هستند به زمان پیامبر(ص) استناد می‌کنند که پیامبر سیستم اداری نداشته و صرفا زعامت دینی را بر عهده داشتند در حالی که با توجه به فضای عشیره‌ای آن دوره و سادگی نسبی جامعه، سیستم اداری ساده‌ای وجود داشت که با گسترده‌تر شدن حکومت اسلامی در دوره‌های بعد، سیستم حکومتی نیز پیچیده‌تر شد.
وی افزود: در دوره پیامبر(ص) جلب نظر مردم با مشورت و به صورت بیعت در مسجد و به صورت ساده و چهره به چهره صورت می‌گرفت ولی امروز با توجه به پیچیدگی بسیار زیاد جامعه، روش مشورت برگزاری انتخابات است البته با این وجود که رئیس جمهور از ناحیه مردم انتخاب می‌شود ولی از ناحیه ولی فقیه نصب می‌شود و مشروعیت می یابد.
واعظی گفت: در کشور ما قانون اساسی بما هو قانون اساسی، شرعیت ندارد و شرعیت آن با امضای ولی فقیه است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: از ادله روایی ولایت فقیه بر می‌آید که فقیه عادل نصب به ولایت از ناحیه معصوم است و هر فقیه جامع‌الشرایطی که شانیت این تصدی را داشته باشد می‌تواند ولایت فقیه را تحقق ببخشد البته اینکه از بین فقهای موجود واجد شرایط چه کسی می‌تواند این تصدی را داشته باشد در روایات هیچ روشی برای آن بیان نشده و امری کاملا عقلایی است.
وی با بیان اینکه روایات، طریق انتخاب ولی فقیه را ذکر نکرده است افزود: نحوه انتخاب ولی فقیه از میان فقهای جامع‌الشرایط امری عقلایی است که گاهی فردی مانند امام خمینی(ره) مورد اقبال عمومی مردم قرار می‌گیرد که ولایت او محرز و نیازی به انتخاب ندارد اما در صورت انتخاب، روش آن امری عقلانی است.
واعظی در مورد نحوه انتخاب ولی فقیه تصریح کرد: در اوایل انقلاب به خاطر دارم که برخی معتقد بودند ولی فقیه باید با رای مردم انتخاب شود ولی آیت‌ا‌لله منتظری، گفت انتخاب ولی فقیه با رای مردم معنایی ندارد و استدلال وی این بود که آیا برای انتخاب برجسته‌ترین متخصص در یک رشته پزشکی به مردم مراجعه می‌شود؟ بنابراین همان طور که برای تشخیص بهترین متخصص قلب کشور به افراد متخصص و خبره در آن رشته باید مراجعه شود در انتخاب فقیهی به عنوان ولی فقیه نیز باید این مسئله مد نظر قرار بگیرد که این پیشنهاد مورد قبول قرار گرفت.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه صور مختلفی برای تعیین اعضای مجلس خبرگان قابل تصور است که انتخابات یکی از روش‌هاست عنوان کرد: یکی از صور انتخاب افرادی از سوی مراجع تقلید، یا جامعه مدرسین و ... است یعنی در هر صورت امری عقلایی و روش، قابل تغییر است.
واعظی افزود: برخی معتقدند که اعضای خبرگان رهبری که می‌خواهند ولی فقیه را انتخاب کنند باید خودشان مجتهد جامع باشند ولی اکثر اعضا مجتهد متجزی هستند ولی همان طور که گفتم روش انتخاب، امری عقلایی و روش آن بسته به نظر عقلا و شرایط جامعه دارد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تفاوت‌های اساسی نظام اسلامی با نظام لیبرال دموکراسی غرب گفت: اگرچه اخلاق و دین به طور کلی از جوامع لیبرال دموکراسی محو نشده است ولی دین و اخلاق هیچ نقشی در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی دولتی این کشورها ندارد و تمامی تصمیمات آنان بر اساس منافع ملی است.
واعظی ادامه داد: آزادی از دیگر مشخصه‌های این نوع نظامات است و آن را بالاترین و بنیادی‌ترین ارزش می‌دانند که هیچ ارزشی جز آزادی نمی‌تواند آن را محدود کند لذا معتقدند یک فرد تا جایی آزاد است که به آزادی دیگران لطمه وارد نکند.
وی با بیان اینکه در این نوع نظام‌ها، عدالت اجتماعی معنایی ندارد و اگر تامین اجتماعی وجود دارد برای جلوگیری از خطرات گروه‌های فقیر و متوسط و جلوگیری از نفوذ کمونیسم و سوسیالیسم بوده است عنوان کرد: در حالی که عمده لیبرال‌ها، اعتقادی به عدالت اجتماعی ندارند(البته عدالت را قبول دارند ولی عدالت اجتماعی را نمی‌پذیرند) در اسلام، عدالت اجتماعی بنیادی‌ترین ارزش است و حتی یکی از فلسفه‌های بعثت انبیاء در بعد اجتماعی تامین عدالت اجتماعی است.
واعظی بیان کرد: عمده لیبرال‌ها، جامعه را همانند رقابت در عرصه بازار و تجارت می‌دانند که عده‌ای در آن پیروز هستند و عده‌ای نیز در آن شکست می‌خورند و حقی نیز از کسی ضایع نمی‌شود و ظلمی صورت نگرفته است در حالی که اسلام چنین نظری را نمی‌پذیرد.
اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه