آخرین اخبار
کد خبر : 7140 تاریخ ثبت : 1396/2/21 10:57:38
آیت الله قرهی

فضیلت شب نیمه شعبان/تعبیر پیامبر(ص) از شبی که روزی ها در آن قسمت می شود

رسول خدا صل الله علیه وآله فرمودند: «شب نیمه شعبان، شبی که در آن قسمت می شود روزی ها، نوشته می شود اجل ها و در این شب نوشته می شوند روندگان به حج!! به درستی که خداوند متعال در این شب می بخشد از خلق خود، بیشتر از...»

به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقلاز شبستان ، آیت‌الله روح الله قرهی، مدیر حوزه علمیه امام مهدی علیه السلام در رابطه با احیای شب نیمه شعبان گفت: از ماه شعبان به عنوان ماه پیامبر اعظم صل الله علیه وآله تعبیر شده است. اما چرا ماه شعبان ماه پیامبر(ص) است در حالی که نه ولادت حضرت در این ماه است؛ نه شهادت و رحلت ایشان؛ نه بعثت حضرت و نه هجرت رسول خداصل الله علیه وآله در ماه شعبان اتفاق یفتاده است. پس چرا این ماه به نام ماه رسول خدا صل الله علیه وآله نامیده شده است؟

 

وی در بیان دلیل این نامگذاری گفت: این نامگذاری به واسطه این است که در این ماه مولودی به دنیا می‌آید که هم‌نام پیامبر(ص) است و همچنان که رسول خدا صل الله علیه وآله خاتم الانبیاء بودند، ایشان خاتم الاوصیاء هستند؛ اهداف این مولود مبارک همان اهداف رسول خدا صل الله علیه وآله یعنی تشکیل امت واحده اسلامی است؛ هرچند هدف رسول خدا(ص) به واسطه ایجاد تفرقه در امت محقق نشد و امت اسلامی تبدیل به مذاهب مختلفی گردید اما با آمدن آن مولود همه این مذاهب به یک سمت و به یک مذهب که همان اسلام ناب و اصیل است باز خواهند گشت و همگان تحت سیطره امام حق و اسلام خواهند بود و دلیل نامگذاری این ماه واقع شدن این مولود مبارک در آن است.

 

آیت الله قرهی اظهار کرد: ماه شعبان بسیار مهم بوده و  مقدمه ماه سیر و سلوک عبادی محسوب می شود که در صلوات شعبانیه نیز به امور مختلفی در این رابطه که جزء سنت های رسول خدا صل الله علیه وآله شمرده می شود، اشاره شده است. از جمله قیام شب، نماز، روزه و شب بیداری و شب زنده داری که اتفاقا یکی از اعمال شب نیمه شعبان نیز صلوات شعبانیه است.

 

مدیر حوزه علمیه امام مهدی علیه السلام ادامه داد: در یکی از فرازهای این صلوات نغز و پرمفهوم می خوانیم: «هذا شَهْرُ نَبِیِّکَ‏ سَیِّدِ رُسُلِکَ، شَعْبانُ الَّذى‏ حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ؛ این ماه پیمبرت و آقاى رسولانت ماه شعبان است که اطراف آن را به رحمت و خوشنودى خود پوشاندى؛ الَّذى‏ کانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَالِه‏ وَسَلَّمَ، یَدْاَبُ فى‏ صِیامِهِ‏ وَقِیامِهِ، آن ماهى که رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم کوشش بسیار داشت در روزه‏ و شب زنده‏داریش، فى‏ لَیالیهِ وَاَیَّامِهِ، بُخُوعاً لَکَ فى‏ اِکْرامِهِ وَاِعْظامِهِ، اِلى‏ مَحَلِ حِمامِهِ، هم در شبها و هم در روزهایش بخاطر فروتنى در برابر تو در مورد گرامى داشتن و بزرگداشتنش هم‏چنان تا هنگام مرگش» به عبارت دیگر شعبان ماهی است که رسول خدا صل الله علیه وآله در این ماه، در روزه داری و قیام شب جدیت داشته است. بخوعا لک؛ برای فروتنی در درگاه خدا و بزرگداشت مقام حضرت حق؛ و حضرت(ص) تا زمان رحلت و پایان عمر شریفشان نیز این جدیت را ادامه داده است.

 

استاد اخلاق تهران تصریح کرد: این ماه مقدمه ماه رمضان است و یکی از مسایلی که در همین صلوات شعبانیه مطرح می شود در رابطه با شب نیمه شعبان است. امام صادق علیه السلام در این رابطه روایتی را نقل فرموده اند که بسیار جای تأمل دارد، حضرت(ص)  می فرمایند: «رسول خدا صل الله علیه وآله در شب نیمه شعبان در خانه عایشه بودند؛ نیمه شب حضرت برخاستند و برای عبادت بیرون رفتند؛ عایشه وقتی متوجه عدم حضور پیامبر شد برخاست و به دنبال ایشان رفت و پیامبر را در حال عبادت و مناجات و اشک ریختن یافت. پس از بازگشت رسول خدا صل الله علیه وآله، از ایشان سوال کرد که چه اتفاقی افتاده است؟ رسول گرامی اسلام(ص) در حالی که اشک می ریختند فرمودند: «امشب شب باعظمتی است؛ شب نیمه شعبان است، شبی که در آن قسمت می شود روزی ها، نوشته می شود اجل ها و در این شب نوشته می شوند روندگان به حج!!  به درستی که خداوند متعال در این شب می بخشد از خلق خود، بیشتر از عدد موهای بزهای قبیله کعب (تعبیر پیامبر) و از جانب خداوند از آسمان به سوی زمین برای مردم رحمت فرستاده می شود.»

 

آیت الله قرهی تاکی کرد: شب نیمه شعبان، شب ِبیداری و شب ِذکر است و بی سبب نیست که خواندن نماز جعفر طیار با آن همه عظمت و بزرگی نیز در این شب سفارش شده است. این بیانگر عظمت شب نیمه شعبان است. شب نیمه شعبان ادعیه و اعمال فراوانی دارد روایت است که هر کس این شب را زنده نگه دارد (احیا بگیرد) اعمال او پاک می شود و باب رحمت الهی همچون قطرات باران بر او فرود می آید.

 

وی در پایان یادآور شد: در منابع ما نقل شده است که رسول گرامی اسلام صل الله علیه وآله این شب را تا صبحگاهان بیدار بودند و احیا می گرفتند. اهمیت احیای این شب با توجه به مقدمه ای که در بالا گفته شد، مشخص می شود. شاید در حالت عادی انسان متعجب شود که چرا این شب را باید احیا گرفت؟ و چرا چنین اعمالی برای آن ذکر شده است؟ که تقریبا شبیه اعمال شب های قدر است و این در حالی است که ما بیشتر شب های قدر را به عنوان شب های بیداری و احیا می شناسیم اما آنچه که درباره فضیلت شب نیمه شعبان بیان شده کم از شب های قدر ندارد.

اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه