کرامت و دستگیری از فقرا، جمعیت منتظران را زیاد می کند
وقتی فقرا و ضعفا ببینند منتظر ظهور، زندگی امام زمانی دارد و نسبت به فقرا بی تفاوت نیست و نیازمندی را رد نمی کند مانند اقدام امام حسن(ع) در مواجهه با فرد شامی، آنها را نیز با امام زمان(عج) همراه و جمعیت منتظران را زیاد می کند.به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، حجت الاسلام و المسلمین محمد براری، پژوهشگر مهدوی که به مناسبت 15 ماه مبارک رمضان مصادف با میلاد کریم اهل بیت، امام حسن(ع) انجام شد با اشاره به روایاتی از کمک امام حسن(ع) به فقرا و نیازمندان، اظهار کرد: امام حسن(ع) همچون دیگر ائمه اطهار (ع) که دستگیری و کمک نسبت به فقرا داشتند، کمک رسان نیازمندان بودند اما تجلی کرامت در سیره امام حسن(ع) نمود بیشتری داشته است.
وی با بیان اینکه این نمود کرامت در سیره ایشان موجب شده است تا به کریم اهل بیت(ع) مشهور شوند، افزود: ایشان هیچگاه نمی شد فردی را که به درگاهشان مراجعه می کرد، ناامید برگردانند و اگر تاریخ زندگی ایشان را بررسی کنیم، مشاهده می شود که ایشان در رفع مشکل دیگران، هیچگاه کوتاهی نمی کردند و حتی در برخی مواقع، سائل و نیازمندی که مراجعه و حدی از مال را درخواست می کرد، امام حسن(ع) بیش از آن حد، به وی عطا می کردند.
براری با بیان اینکه ایشان هیچگاه فرد نیازمندی را رد نمی کرد و در عین حال تکبر و غرور هم نداشتند، تصریح کرد: ایشان بسیار متواصع بودند بطوری که براساس نقل ابن شهر آشوب مازندرانی در صفحه 23 جلد 4 «مناقب»، امام مجتبی(ع) روزی از مسیری می گذشتند و مشاهده کردند که چند فقیر، سفره کوچکی را پهن کرده و مشغول غذا خوردن هستند، تا آنان، امام(ع) را می بینند، ایشان را دعوت می کنند که ای پسر دختر رسول خدا(ص) مهمان ما باشید، امام(ع) می پذیرند و نزد آنها می نشینند و همان غذا را میل می کنند اما جالب این است که امام(ع) بعد از اینکه دعوت آنها را اجابت کردند، از آنها دعوت می کنند تا در مجلس و ضیافت ایشان شرکت کنند.
این کارشناس مهدوی ادامه داد: امام مجتبی(ع) در این مهمانی غذای خوبی برای آنها تدارک دیدند و حتی لباس های مندرس آنها را هم نو کردند.
رافت مومن باید نصیب همه شود!
وی با بیان اینکه براساس تاریخ، امام مجتبی(ع) سخاوتمندی، منحصربفردی داشته اند، تصریح کرد: ایشان اولا مصداق بارز کلام امیرالمومنین امام علی(ع) بودند که به مومنان فرمودند: «قلبت را در جهت رحمت نسبت به تمام مردم سوق بده» یعنی تلاش کنید تا نسبت به تمام مردم رحمت داشته باشید که امام حسن(ع) در این زمینه سرآمد است و بخاری از علمای اهل سنت نقل می کند که امام حسن مجتبی(ع) در مسجدالحرام نشسته بوده است که می بینند، بنده ای از خداوند درخواست می کند که خدایا 10 هزار درهم به من عطا کن تا مشکلاتم را برطرف کنم، این شخص از امام حسن(ع) انتظاری هم ندارد اما امام مجتبی(ع) زمانی که این سخن را از بنده خدا می شنود، 10 هزار درهم برای آن مرد ارسال می کنند.
براری با بیان اینکه امام حسن(ع) در سخاوت و دستگیری خود تنها به دوستان و آشنایان و محبان توجه نداشتند بلکه از دشمنان خود نیز دستگیری می کردند و البته این صفت را تمام اهل بیت(ع) داشتند، افزود: علامه مجلسی در «بحارالانوار» نقل می کند که روزی شخصی شامی با دیدن امام حسن (ع) در کوچه های مدینه (نعوذبالله) شروع به لعن و دشنام حضرت(ع) کرد اما امام(ع) صبر کردند تا حرفهایش به پایان برسد و در آخر با روی گشاده فرمودند: «فکر می کنم غریب هستی و مسئله برایت روشن نبوده است، اگر مشکل و نیازی داری، بگو تا برایت مرتفع کنم و اگر گرسنه هستی، بگو تا برایت غذا فراهم کنم و اگر لباسی نداری بگو تا برایت لباس فراهم کنم» این مرد شامی زمانی که این سخنان امام(ع) را شنید و برخورد ایشان را مشاهده کرد، عرض کرد: شهادت می دهم که شما خلیفه خداوند روی زمین هستید، من تا قبل از اینکه شما را ندیده بودم و این میزان کرامت از شما را درک نکرده بودم، شما و پدرتان را منحوس ترین خلایق تصور می کردم اما امروز محبوب ترین خلایق برای من هستید.
این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه شاید انسان در برهه هایی از زمان از لحاظ مالی نتواند مشکلات دیگران را برطرف کند اما می تواند از آبرویش خرج کند تا نیاز دیگران برطرف شود، گفت: شیخ صدوق در کتاب «من لایحضره الفقیه» نقل می کند که مردی نزد امام حسن(ع) آمد و عرض کرد: یابن رسول الله من به شخصی بدهکار هستم، بنا دارد من را به زندان بیندازد، مرا کمک کنید، امام(ع) فرمودند: «ای مرد هم اکنون چیزی در اختیار ندارم اما اگر بتوانم با سخن گفتن او را راضی کنم، دریغ نخواهم کرد.» و امام(ع) نزد فرد طلبکار رفتند و از وی مهلت گرفتند.
وی ادامه داد: حتی آنها که دشمن اهل بیت(ع) هستند، سخن از کرامت امام حسن(ع) می گویند و ایشان را در زمینه کرامت سرآمد می دانند.
منتظر واقعی نسبت به فقرا و ضعفا بی تفاوت نیست
برابری در پاسخ به این سوال که باتوجه به افزایش فقر و تنگدستی در دوره آخرالزمان و عصر غیبت امام زمان(عج) براساس روایات، تاسی منتظران به امام حسن(ع) در دستگیری از نیازمندان و فقرا چه میزان در زمینه سازی ظهور تاثیرگذار است، تاکید کرد: ارتباط انتظار برای ظهور امام زمان(عج) و دستگیری از نیازمندان از دو منظر قابل بررسی است: نخست آنکه منتظر جدای از زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) موظف است که نسبت به فقیران و ضعیفان بی تفاوت نباشد زیرا اجرای دستورات اهل بیت(ع) برای منتظر ضروری است.
کارشناس مهدویت تصریح کرد: امام باقر(ع) از پیامبر(ص) نقل می کنند که ایشان فرموده اند: «خوش به حال کسی که امام زمان(عج) را درک کند و در دوران غیبت به ایشان اقتدا کند.» اقتدا به این معناست که دستورات امام زمان(عج) را باید اجرایی کند که در این زمینه، قطعا دستورات تمام ائمه اطهار(ع) دستور ایشان نیز است.
منتظر راستین نسبت به نیازمندان و فقرا وظیفه دارد
وی اضافه کرد: شیخ طوسی روایتی را به نقل از جابر جوفی و وی از امام باقر(ع) نقل می کند که: عده ای بعد از اتمام حج نزد امام(ع) آمدیم و درخواست توصیه ای کردیم و ایشان فرمودند: «قوی شما باید به ضعیفتان کمک کند و غنی شما باید به فقیرتان کمک کند و ...» و در آخر هم فرمودند: «اگر این توصیه ها را عمل کنید و قبل از ظهور امام زمان(عج) بمیرید، شهید از دنیا رفته اید اما اگر محضر ایشان را درک کنید، در زمره یاران ایشان خواهید بود.» بنابراین منتظر واقعی نسبت به نیازمندان و فقرا وظیفه دارد.
براری با طرح این سوال که آیا دستگیری از فقرا زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) خواهد بود، ابراز کرد: مهمترین مانع ظهور امام زمان(عج)، آماده نبودن یاران برای ایشان است و اگر این افراد فراهم باشند، خداوند عنایتش را شامل مردم خواهد کرد و ظهور فرا خواهد رسید، حال چگونه برای ایشان باید یار جمع کرد؟ غیر از این است که ابتدا باید محبت نسبت به ایشان را در دل مردم ایجاد کرد و رسوخ داد.
این کارشناس مهدوی با بیان اینکه دستگیری یک منتظر امام زمان(عج) از یک فقیر، موجب گرایش آن فرد به امام مهدی(عج ) می شود، خاطرنشان کرد: آن فرد زمانی که مشاهده کند یک منتظر، زندگی امام زمانی دارد و بخاطر امامش نسبت به فقرا بی تفاوت نیست و نیازمندی را رد نمی کند مانند اقدام امام حسن(ع) در مواجهه با آن فرد شامی، موجب جذب آن فقیر هم خواهد شد که در نهایت موجب افزایش منتظران ظهور می شود و زمینه را برای ظهور فراهم خواهد کرد.
- مقاومتِ فکری فرهنگی، رسالت منتظران است
- نیازمند بازشناسی و بازنمایی ابعاد سیاسی حکومت جهانی مهدوی هستیم
- حرم حضرت معصومه(س) بهترین مکان ارتباط با امامزمان(عج) است
- مسئولیت ناپذیری جامعه منتظر از کجا نشأت میگیرد
- مهم ترین حاجت امام زمان (عج)
- انتشار داستانهایی از سنخ داستان راستان در «دُرّ منتظران»
- انقلاب اسلامی نگرش ایرانیان به مقوله مهدویت را تغییر داد
- «سفیانی و نشانههای ظهور» منتشر شد
- کتاب «موعود منتظر؛ امید فرزندان آدم» روانه بازار نشر شد
- برنامههای پایان هفته مسجد جمکران/ توسلخوانی نریمانی در جمع منتظران
|