چرا بیشتر سپاهیان امام مهدی(عج) از جوانان اند
امیرالمومنین امام علی(ع) می فرمایند: ««یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه جوانند و پیر در آنها نیست، مگر به قدر سرمه چشم یا به اندازه نمک در زاد و توشه سفر؛ و نمک کمترین وسیله سفر است.»به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، ویژگی های جوان آن قدر مهم و باارزش است که در تشکیل حکومت جهانی امام مهدی علیه السلام وجود یاران جوان چشم گیر و نمایان است. امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام در این باره می فرمایند: «یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه جوانند و پیر در آنها نیست، مگر به قدر سرمه چشم یا به اندازه نمک در زاد و توشه سفر؛ و نمک کمترین وسیله سفر است.» (1)
در این حدیث تعداد یاران غیر جوان امام(عج) به مقدار سرمه در چشم و نمک در وسایل سفر بیان شده است. بسیار روشن است که این تعبیر کنایی، اشاره مستقیم به کثرت یاران جوان در حکومت جهانی امام عصر علیه السلام است.
در روایت دیگری صادق آل محمد صل الله علیه وآله این شکوه و زیبایی را این گونه بیان می فرماید: «جوانان شیعه، بر پشت بام های خانه های خویش استراحت می کنند که ناگهان به ندای صاحب خود، در یک شب، بدون وعده قبلی پاسخ می دهند و صبح را در مکه حضور دارند؛ بینا شبابُ الشیعة ِعلی ظُهور سُطُوحهِم نیامٌ اذاً توافوا الی صاحبِهِم فی لیلةٍ واحدة ٍعلی غیر میعاد فَیُصبحونَ بمکة» (2)
در روایت دیگری این اجتماع بی نظیر و باشکوه جوانان، به اجتماع پاره ابرهای پاییزی تشبیه شده است که گویا کنایه از سرعت اجتماع جوانان باشد.
اما چرا حضور جوانان تا این حد در حکومت مهدوی مورد توجه قرار گرفته است؟
با توجه به خصلت، مرام و شخصیت جوانان در عصر ظهور اکثر یاران امام مهدی علیه السلام از این گروه سنی هستند. برخی از این ویژگی ها که سبب حضور عارفانه و عاشقانه جوانان می شود، بدین شرح است:
صفای باطن؛ نداشتن لجاجت، همراه فطرت پاک از خصوصیات منحصر به فرد جوانان است. جوان به سبب داشتن فطرت پاک، همواره با پویایی و هیجان به دنبال سعادت و گذشت از رسوم و عقاید تقلیدی است. اگر چه برخی در تعیین مصداق خیر و نیکی و یافتن راه دچار سردرگمی و اسیر و گرفتار چاه می شوند، خود این حرکت و تلاش و نداشتن توقف و سکون ، ناشی از روحیه حقیقت طلبی جوانان است. مقام معظم رهبری در این باره می فرماید: «طبیعت جوان، میل به معنویت و میل به صفا است... طبیعت جوان، پاکی و میل به پاکی، محبت و میل به محبت، معنویت و میل به معنویت، روشن بینی و میل به روشن بینان است. طبیعت جوان مقابله با زورگویی ها است. شما در هیچ جای دنیا سراغ ندارید نهضتی از طرف جوانان به نفع دخالت بیگانگان درست شده است. همیشه در هر کجای دنیا که نهضت جوان، درست شده علیه دخالت بیگانگان بوده است. (3)
لذا در همه دوران ها شاهد حضور جوانان هستیم. این مسأله در انقلاب اسلامی ایران نیز ازهمین حقیقت سرچشمه گرفته است. مقام معظم رهبری می فرماین د: «در پیروزی انقلاب، جوانان و نوجوانان ما نقش اساسی و تعیین کننده ای داشتند و محصلین مدارس در جمع انبوه ملت ما و در راهپیمایی های چند میلیونی و حوادث خونین انقلاب حضور فعال خود را به اثبات رسانده، نسل نو ما رسالت خود را چه در دوران انقلاب و چه در حوادث دشوار پس از آن به انجام رسانده و آن روزی که دشمنان انقلاب و منافقین در سراسر کشور دست به آشوب و فتنه انگیزی زدند و همچنین در دورانی که جنگ از سوی دشمن متجاوز با حمایت های قدرت های بزرگ بین المللی به ما تحمیل شد، باز نقش جوانان در دفاع از آرمان های انقلاب یک نقش درخشان و برجسته بود.(4)
یکی از مهم ترین عوامل موفقیت پیامبران با وجود بسیاری از محرومیت ها پرداختن به نیاهای فطری انسان ها بوده است. وجود این ویژگی در اسلام به صورت کامل تر و جدی تر سبب شد در زمان کوتاهی جوانان مهاجر و انصار که از فطرت پاک تر و آگاه تری برخوردار بودند از اولین گروندگان به اسلام باشد. جوانان صدر اسلام نه برای هواهای نفسانی و نه مادیات و نیازهای جسمانی بلکه خسته از محیط آلوده و تشنه معرفت در پی پاسخ به نیاز فطرت بودند. حتی برای برخی از آنان پذیرش اسلام همراه بسیاری از محدودیتها، سختی ها، فشارها، تهدیدها و کنار گذاشتن منزلت های ظاهری، تجملات و ثروت بود؛ ولی حاضر شدند همه این مسایل را با دل و جان قبول کنند.
جوانان از نظر پیامبر اعظم صل الله علیه وآله گوی سبقت را در پذیرش اسلام ربودند و در این خصوص بر پیران فضیت یافتند. روایت شده است پیامبر صل الله علیه وآله فرمودند: «به شما درباره جوانان به خیر و نیکی سفارش می کنم؛ چرا که آنان از نظر قلبی، پاک تر و مهربان ترند. خداوند مرا بشارت دهنده به رحمت و بیم دهنده از عذاب خویش فرستاد. جوانان با من همراه و هم سوگند شدند و پیران با من به مخالفت برخاستند. (5) سپس پیامبر اکرم صل الله علیه وآله این آیه شریف را قرائت فرمود: «فَطالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ کَثيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ؛ عمرشان طولانی گشت در نتیجه قلب هایشان قساوت یافت.» (سوره حدید آیه 16)
این گروه به طور طبیعی کمتر از بزرگترها در تاریکی های روحی و قساوت قلب غرق شده اند و غالبا دارای صفای باطن، قلبی پاک، فکری جوان و دلی روشن هستند. به همین دلیل زودتر و بیش تر از بزرگترها به سوی حق و فضیلت رو می آورند و ندای امام مهدی علیه السلام را لبیک می گویند.
هنگام ظهور آخرین حجت الهی، جوانان گروه گروه عاشقانه و عارفانه گرداگرد امام زمان علیه السلام اظهار ارادت می کنند؛ زیرا قب آن ها خالی از هر شائبه است. تمایلات و آرزوهای رنگارنگ همچنین عقاید و افکار و باورهای درهم تنیده بزرگسالان مانند قفل های سنگین و محکم مانع از حرکت سریع به سوی امام عصر(عج) می شود. قبل از آن که آن ها از سرعقاید خود برخاسته و قدمی پیش نهند، جوان فرسنگ ها راه پیموده است.
پی نوشت ها:
1.غیبت نعمانی، ص 438، ب 20،ح 10؛ غیبت طوسی، ص 284
2.غیبت نعمانی ص 438، ب 20، ح 11؛ بحارالانوار،ج52، ص 370؛ معجم احادیث الامام المهدی ج 4، ص 6.
3. کودک، نوجوان و جوان از دیدگاه مقام معظم رهبری،ج2، ص 96
4. پیام به دانش آموزان به مناسبت آغاز دهه دوم انقلاب اسلامی 12/ 11/ 67
5.شباب قریش، ص1 ، به نقل از «جوان از نظر عقل و احساسات، ج 2، ص 248
* «قرآن، مهدی و جوانان» نوشته محمدرضا نصوری
- مهدویت از نگاه مقام معظم رهبری، متقن ترین و کامل ترین نگاه است
- همایش نوجوانان اربعینی با عنوان "ندای حسین" برگزار شد
- توصیه حضرت رسول (ص) درباره جوانان
- تربیتهای فاطمیِ یاوران مهدی (عج) در قرآن
- مهدویت شناسی در اندیشه امام جواد علیه السلام
- حکومت مهدی (عج) و مردم مشرق زمین
- درسهایی که سه ساله اباعبدالله (ع) به منتظران حضرت مهدی (عج) میدهد
- انتشار ۳ اثر جدید مهدوی در ایام عید غدیر/ از امام مهدی (عج) در قرآن تا نقش علما در ظهور
- مسئله مهدویت و رسالت منتظران در جامعه تبیین شود
- حضرت مهدی (عج) احیا کننده آموزههای تمامی ادیان الهی است
|