آخرین اخبار
کد خبر : 8210 تاریخ ثبت : 1396/5/26 09:43:34

ادبیات آخرالزمانی غرب قوی تر از ماست/بایدهای پیوند سیاست و مهدویت

باید این حقیقت را پذیرفت که ادبیات آخرالزمانی ِ دشمنان، در مباحث سیاسی بسیار قوی تر از عقاید و رفتار ما در این عرصه است. آنها بحث آخرالزمان را از کلیسا به سیاست کشانده اند و ...

به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از شبستان ، حجت‌الاسلام محمدرضا فوادیان، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در رابطه با «معضل گسیختگی میان آموزه های مهدوی با بحث فرهنگ و سیاست» اظهار کرد: در تعریف مهدویت گفته می‌شود که مهدویت، هویت‌آفرین و آرمان‌زا است. کسی که اعتقاد به امام مهدی علیه السلام  داشته باشد دچار بحران‌های اجتماعی، فرهنگی مانند «معنا»، «خانواده»، «بی‌هویتی» و .... نمی‌شود چون خود را در مرآء و منظر حجت خدا می‌بیند.

 

وی افزود: ما در زیارت روز جمعه اینگونه به امام زمان علیه السلام  سلام می‌دهیم؛«السلام علیک یا عین الله فی خلقه؛ سلام بر کسی که چشم خدا میان خلایق است» اگر ما خود را در محضر امام ببینیم و خود را یله و رها ندانیم هرگز دچار بی هویتی نمی شویم و مهدویت برای ما آرمان درست می کند.

 

حجت الاسلام فوادیان خاطرنشان کرد: من اگر به امامی اعتقاد داشته باشم که در آینده می‌آید و آن مدینه فاضله، آن اتوپیا و جامعه آرمانی که خواست بشر است به دست او محقق می شود و من در آن حکومت نقش ایفا خواهم کرد، وقتی این اعتقاد را در افق زندگی خود ببینم هیچ وقت بدون آرمان نخواهم بود. پس مهدویت به دلیل این دو مولفه در مسایل زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تاثیر بسزایی دارد.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: مهدویت یک فرهنگ جامع ِ اسلامی است؛ یعنی در درون خود مباحث اجتماعی را نهفته دارد. چون امروزه مهدویت ناظر به معضلات اجتماعی حرف برای گفتن دارد. امروز بسیاری از بحران‌های اجتماعی را می توان با بحث «امید» درمان کرد و عصاره و خلاصه مهدویت «بحث امید» است.

 

وی افزود: از مجموعه کتاب‌های مرحوم علامه محمدتقی جعفری سخنان ایشان درباره امام مهدی علیه السلام  را استخراج کرده و کتابی به نام «امید» تدوین کرده اند. این نشان می دهد که حقیقتا در همه مباحث مهدویت روح امید برجسته است. پس مهدویت در این حوزه حرف برای گفتن دارد.

 

غرب، آخر الزمان را از کلیسا به سیاست کشانده / ادبیات آخرالزمانی غرب قوی تر از ماست  

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش آموزه های مهدوی در حوزه سیاست تصریح کرد: در میان مباحث سیاسی، باید این حجقیقت را پذیرفت که ادبیات آخرالزمانی ِ دشمنان ما و غربی ها، در مباحث سیاسی بسیار قوی تر از عقاید و رفتار ما در جمهوری اسلامی ایران در این عرصه است. آنها بحث آخرالزمان را از کلیسا به عرصه های سیاسی کشانده اند. جریان های مختلف سیاسی با بحث های آخرالزمانی درهم تنیده شده. اگر جریان مسیحیت ِ صهیونیستی تا این حد در جهان فعال است فقط به دلیل موضوع «آمدن ماشیح و منجی یهود» است. اگر یهودیان با کمک جریان پروتستان در مسیحیت، کشوری مانند فلسطین را اشغال کردند به دلیل فلسفه آمدن مسیح و منجی یهود است. اما دولتمردان ما متاسفانه در عرصه سیاست از اهمیت بحث آخرالزمان و ادبیات منجی خواهی کاملا غافل هستند. ما از ظرفیت این موضوع در عرصه سیاسی استفاده نکرده ایم.

 

این کارشناس مهدوی خاطرنشان کرد: بهترین راهکار در این رابطه آن است که نهادهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی این آموزه را بازخوانی کرده و اهداف، برنامه ها و راهبردهای خود را بر اساس معارفی تنظیم کنند که اهل بیت علیه السلام  در رابطه با امام دوازدهم ذکر کرده اند.

 

محتوای مهدوی تولید می شود اما به مخاطب و مصرف کننده نمی رسد

فوادیان در ادامه صحبت خود به موضوع دلیل این از هم گسیختگی اشاره کرد و گفت: معتقدم اگر امروز در عرصه مهدویت مراکز علمی ما تمام فعالیت های علمی خود را تعطیل کنند ما به اندازه صد سال دیگر می توانیم از دستاوردهای ِعلمی ِامروز استفاده کنیم. مراکز علمی در تولید محتوا کم نگذاشته اند. این همه دایره المعارف، دانشنامه، کتاب و ... در طول تاریخ برای شیعه وجود نداشته است. آثاری که بعد از انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف به چاپ رسیده قابل مقایسه با هیچ یک از دوره های تاریخ تشیع نیست. ما به شکر الهی مراکز علمی بسیار قوی و مولدی داریم اما این دستاوردها و تولیدات به مخاطب و مصرف کننده نمی رسد.

 

وی تاکید کرد: امروز یکی از معضلات ما در جامعه عدم ارتباط میان دانشگاه و صنعت است، دانشجو درس می خواند اما هیچ نقشی در صنعت کشور ندارد. همین معضل و همین بلا در مباحث مهدوی نیز وجود دارد. ما روی مباحث مهدوی کار می کنیم، ادبیاتی که اهل بیت علیه السلام  برای آن جامعه ی الگو و مدینه فاضله قرار داده اند، برای ما عنوان شده به عنوان مثال در حوزه اقتصاد باید بدانیم که امام مهدی علیه السلام چگونه فقر را ریشه کن می کند؟ سیستم اقتصادی حکومت ایشان چگونه است که یک فقیر در حکومت ایشان پیدا نمی شود؟ حقوق اقلیت ها در حکومت حضرت چگونه است؟ محیط زیست در حکومت حضرت چگونه است؟ همه این مباحث در روایات ما نقل شده و به عنوان تئوری بیان شده است اما جامه عمل نمی پوشد.

 

 

ادبیات آخرالزمانی در دیپلماسی ما وجود ندارد

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت خاطرنشان کرد: امروز کسی که می خواهد در عرصه اقتصاد فعالیت کند نگاه اقتصادی او ناظر به حکومت جهانی حضرت نیست بلکه به همین ادبیاتی که امروز در میان علوم اقتصادی شایع است، چشم دوخته است. ما اگر بخواهیم از آموزه های دین مان استفاده کنیم می توانیم به راحتی در حوزه های اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، سیاست و ... از ادبیات مهدویت بهره ببریم اما نبودن رابط و ضعف سیستم بین حوزه هایی که کار اجرایی انجام می دهند و مراکزی که مولد این علوم هستند باعث شده تا هر کس سنگ خود را به سینه بزند.

 

فوادیان تصریح کرد: چگونه است که در کشورهای غربی کرسی های شیعه شناسی، مهدی شناسی یا آخرالزمان شناسی وجود دارد اما هیچگاه شاهد نبوده و نیستیم که در مراکز دانشگاهی ما و نهادهایی که مربوط به روابط خارجی است ادبیات آخرالزمانی مطرح باشد. کدام وزیر ما در طول این مدت مشاور مهدوی داشته است؟ در دیپلماسی ما اصولا این موضوع مطرح نیست در حالی که این ادبیات می تواند در عرصه بین المللی برای ما راهگشا باشد.

اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه